بازاریابی شبکه ای چیست ؟

/ 1392/6/21 / 4 نظر
#

بازاریابی شبکه ای چیست؟

از جمله تمایلات روزافزون در دنیای کنونی، میل به داشتن شغلی است که افراد در آن صاحب کار خود باشند. وقتی که صاحب کار خود باشید، می توانید تصمیم بگیرید: 

1. کجا کار کنید. 
2. با چه کسی کار کنید. 
3. چگونه کار کنید. 
4. چه زمانی کار کنید. 

در گام اول، تصور داشتن شغلی از آن خود برای بسیاری از مردم ایجاد دلهره می کند، زیرا مستلزم بیرون آمدن از «حاشیه امن» و مواجهه با موارد غیرقابل پیش بینی و ریسک ها است. اما مرور زمان و اثرات حاصل از تغییر و تحولات حاکم بر جامعه جهانی شما را مجاب خواهد کرد که داشتن کاری که کاملاً از آن خودتان باشد، راهی است در جهت افزایش احتمال موفقیت شما.
بهترین و آسان ترین و هدفمندترین راه برای شروع یک کار مستقل، بازاریابی شبکه ای (Network Marketing) است. بازاریابی شبکه ای تجارتی است با 50 سال قدمت و هم اکنون در 155 کشور دنیا رواج دارد. هر هفته، حدود 150.000 نفر در سراسر دنیا به شاغلان این تجارت افزوده می شوند. این رقم معادل 21.400 نفر در هر روز است و امروزه، اینترنت با نقش چشمگیری که در دنیا ایفا می کند، مزایای تجارت الکترونیک (E-commerce) را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.
نام این کسب و کار طی سالیان گذشته از «شیوه فروش مستقیم» به «بازاریابی شبکه ای» و «بازاریابی چندسطحی» (Multi-Level Marketing) تکامل یافته است. اصول اصلی و زیربنایی همه این ها با هم یکسان است و عبارت است از توزیع و بازاریابی محصولات و خدمات. کشورهای مالزی، تایوان، ایالات متحده، استرالیا و ژاپن از کشورهای پیشرو در این تجارت هستند. به عنوان مثال، 8% از کل جمعیت کشور تایوان در سیستم های بازاریابی شبکه ای مشغول فعالیت هستند. 

بازاریابی شبکه ای به جامعه و مردم در همه جا این نوید را می دهد که می توانند درآمدشان را افزایش داده و شیوه ی زندگی شان را بهبود بخشند. 


دلایل زیادی هست که می توان با استناد به آنها به این نتیجه رسید که در بازاریابی شبکه ای افراد بهترین موقعیت را برای پیشرفت در اختیار خواهند داشت:
اول اینکه، شما صاحب تجارت مستقلی خواهید بود که واقعاً ریسک کمی دارد. همانطور که می دانید شما در اغلب تجارت ها، حتی قبل از این که کار را آغاز کنید به سرمایه مالی نیاز دارید.
دوم اینکه، هیچ سقف یا محدودیتی در کسب درآمد وجود ندارد. یک وکیل روزانه تنها تعداد محدودی مراجعه کننده را می پذیرد و یک آرایشگر تنها تعداد مشخصی مشتری در روز می تواند داشته باشد. اما در این تجارت، اگر بخواهید می توانید درآمد خود را لحظه به لحظه افزایش دهید. از آنجایی که شما می توانید تعداد نامحدودی افراد را وارد این تجارت کنید و آنها هم همین کار را انجام می دهند، نهایتاً بر اساس درآمد صدها نفر درآمد مضاعفی کسب می کنید. 
سومین و هیجان انگیزترین دلیل این است که زمان آزاد شما افزایش می یابد. هیچ چیز در دنیا به اندازه گذراندن زمان با کسانی که دوستشان داریم، لذتبخش نیست. شما در مشاغل اداری یا سنتی مانند تجارت های خرد، فروشندگی، امور خدماتی و حتی مدیریت تمام طول هفته کاری یکنواخت انجام می دهید تا بتوانید یک روز تعطیل را با خانواده خود سپری کنید؛ حال آنکه در این کسب و کار شما می توانید با حضور در کنار آنهایی که دوستشان دارید و دوستتان دارند تجارت خود را بهبود بخشید. 
اگر در بازاریابی شبکه ای به شما خوش نگذرد معلوم می شود که آن را درست انجام نمی دهید. بنابراین، اگر شما هم مثل تمام بازاریابان شبکه ای موفق جهان در سالیان نخست بهای موفقیت را که همان تلاش و پشتکار و برنامه ریزی دقیق است بپردازید، استرس بر زندگی شما حاکم نخواهد شد. 
این موضوع ما را به چهارمین و مهم ترین ویژگی کسب و کار شبکه ای می رساند: برنامه چهار ساله.
نگاهی به مشاغل سنتی بیندازیم. همه افراد در جوانی و آغاز کار می خواهند برنامه ای داشته باشند که طی آن و به سرعت به درآمد بالا برسند و زندگی خوب و راحتی برای خود و خانواده شان فراهم کنند. اما اگر همه ما به اطرافیان نگاهی بیندازیم می بینیم بیشتر افراد، پس از سی سال کار کردن، پیشرفت قابل توجهی نکرده اند و هنوز با مشکلات قدیمی خود درگیرند. اگر هم کسی به نقطه مطلوبی رسیده باشد قبل از آن، سی سال از عمر خود را مثل یک شیر در قفس، در مسیر رفت و آمد بین خانه و محل کار گذرانده است. 
اما در مقابل مشاغل سنتی، بازاریابی شبکه ای برنامه ای چهار ساله را در مقابل شما قرار می دهد. شما اگر چهار سال برای یک شرکت بازاریابی شبکه ای قانونی و معتبر با برنامه ریزی و پشتکار کار کنید، می توانید با فروش صادقانه محصولات و خدمات به درآمدی مناسب رسیده و روی آن حساب کنید. 


گفته شده است: «قدردانی بزرگ ترین پاداشی است که در زندگی به دنبال آن می گردیم. کودکان برای به دست آوردن آن گریه می کنند و افراد بالغ حاضرند برای آن بمیرند.» ما باور داریم که این جمله درست است و تجارتی مثل بازاریابی شبکه ای می تواند حس قدردانی را به ما ارزانی دارد. زمان هایی خواهد رسید که مقابل دیگران عمیقاً تحت تأثیر قرار خواهیم گرفت و آن هنگامی است که اطرافیان و دیگر همکاران، به هر نحوی ما را برای پیشرو بودن در این مسیر تحسین می کنند. این قدرشناسی در انتظار همه کسانی است که واقعاً دراین کار موفق هستند. هیچ چیز در زندگی به اندازه ی زمانی که افراد از ما به خاطر مساعدت در تغییر سطح زندگی قدردانی می کنند، رضایت بخش نیست. 
در پایان، لذت مسافرت کردن و افزودن تجربیات فرهنگی در انتظار کسانی است که در این تجارت مشغول هستند. برای انسان چیزی تنفرآورتر از کار کسل کننده و یکنواخت نیست. ما در بازاریابی شبکه ای، امکان مسافرت، آشنایی با فرهنگ های دیگر، بازدید از موزه های بزرگ و چشیدن طعم غذاهای منحصر به فرد در سرتاسر کشور را داریم، بدون اینکه در روند کار و ایجاد درآمدمان اختلالی ایجاد شود. بازاریابی شبکه ای یک حرفه ی پولساز و متنوع است. کارکردن و موفقیت در این تجارت می تواند باعث احساس خوشبختی در زندگی افراد شود.


بازاریابی شبکه ای چرا؟

یکی از سؤالاتی که در مورد بازاریابی شبکه ای به ذهن می رسد این است که ورود به این تجارت چه ضرورت یا فایده ای دارد؟ پاسخ به این پرسش را در 4 بخش عمده پیش رو دارید: 

اشتغال زایی و کسب درآمد: 
برای توضیح این موضوع که چرا بازاریابی شبکه ای دقیقاً آن چیزی است که جامعه امروز بدان نیاز دارد، باید وضعیت اشتغال را در جامعه امروز بررسی کنیم. در جامعه ای که نرخ بیکاری آن دو رقمی است و دولت برای ایجاد هر شغل هزینه های فراوان مادی و معنوی انجام می دهد، مساله بیکاری موضوعی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد. 

امروزه انبوه جمعیت فعال بیکار در کشور ما به معضلی بزرگ تبدیل شده است و تلاش های صورت گرفته از سوی نهادهای دولتی و حمایتی نتوانسته این مشکل را حل کند. نیوشانیک در قالب کسب و کاری تحت عنوان بازاریابی شبکه ای، این فرصت را فراهم کرده است تا عده ای از جمعیت توانمند اما بیکار کشور بدون نیاز به سرمایه، صاحب شغلی با درآمد کافی و شأن اجتماعی قابل قبول شوند. 

نکته دیگر این است که در جامعه ی امروز بسیار پیش می آید که میزان درآمد افراد از شغل فعلیشان جوابگوی مخارج زندگی آنها نباشد و این افراد ناگزیر از برگزیدن شغلی به عنوان شغل دوم هستند. فشارهای روحی و جسمی ناشی از اشتغال دوگانه و سنگین در کنار محدودیت های قانونی آن موجب می شود مشکلات عدیده ای گریبانگیر این افراد شود. 
در این شرایط فعالیت در یک شبکه بازاریابی، موجب ایجاد درآمد اضافی برای افراد می شود. در عین حال، چون ساعت کاری معین و مشخصی برای فعالیت افراد در این سیستم در نظر گرفته نمی شود، مقدار زمانی که فرد صرف آن می کند، در اختیار خود اوست و او می تواند با توجه به شرایط روحی و جسمی خود، با فراغ بال مشغول بازاریابی شود. بدیهی است فشار ناشی از کارهای فیزیکی معمول به عنوان شغل دوم بسیار بیشتر از فعالیتی همچون بازاریابی مستقیم کالا و محصولات مصرفی است. 
به عنوان مثال، مقایسه کنید کارمندی که رانندگی در یک آژانس کرایه اتومبیل را به عنوان شغل دوم برمی گزیند با کارمند دیگری که فعالیت در شرکت بازاریابی شبکه ای نیوشانیک را شغل دوم خود قرار می دهد.
قطعاً کارمند دوم هم اوقات فراغت بیشتری خواهد داشت تا به امور شخصی و خانواده اختصاص دهد و هم درآمد بهتری خواهد داشت و از همه مهم تر احساس رضایتمندی او از شغلش بسیار بیشتر است.





علاوه بر این ها، درآمد حاصل از کار بازاریابی شبکه ای با مشاغل مرسوم دیگری که به عنوان شغل دوم برگزیده می شوند، قابل مقایسه نیست و می تواند درآمد بسیار بالاتری ایجاد کند.


رضایت مصرف کننده نهایی: 
مصرف کننده در انتخاب یک محصول همواره به دنبال تجمیع دو موضوع است: "کیفیت" و "قیمت". 

حذف واسطه های متعدد و هزینه ساز قطعاً موجب خواهد شد تا مصرف کننده کالایی را به دست بیاورد که از لحاظ قیمت نسبت به نمونه های مشابه بسیار مناسب تر است. در خصوص کیفیت محصولات هم، یک شرکت آگاه به اصول این حرفه تنها تولیدکنندگانی را به عنوان تأمین کننده کالا می پذیرد که استانداردهای لازم و کافی کیفی را دارا باشند. 
با تمام اینها تأیید کیفیت محصولات، توسط خود مصرف کنندگان مهم و ضروری به نظر می رسد. و نیوشانیک به همین منظور، ساز و کاری ارائه کرده که طی آن اگر هر یک از مصرف کنندگان از محصول دریافتی خود ناراضی باشند می توانند با عودت محصول، مبلغ پرداختی خود را پس از کسر پورسانت پرداختی به بازاریابان پس بگیرند. واگذاری چنین امتیازی به مصرف کننده قطعاً شرکت را وادار خواهد نمود تا برای حفظ سود و فروش خود، همواره نسبت به بحث کیفیت دقت لازم را داشته باشد تا از مرجوعی کالاها جلوگیری کند. 


تزریق حس نشاط و یکپارچگی به افراد: 
نظر به اینکه کثرت افراد جامعه و رقابت شدید میان آنها جهت امرار معاش باعث از هم گسیختگی و ایجاد استرس و مشکلات عصبی در جامعه می شود، بازاریابی شبکه ای یک راه جالب جهت کاهش این استرس ها و رقابت هاست.
اشخاص پس از ورود به این سیستم با تعداد محدودی از دوستان و آشنایان شان جهت ایجاد یک شبکه، فعالیت خود را آغاز می کنند. این افراد انگیزه زیادی برای کمک به هم دارند، موفقیت همدیگر برایشان مهم است. برای رشد و پیشرفت یکدیگر وقت صرف می کنند و در واقع این محیط آکنده از همدلی و اتحاد برخلاف محیط های رقابتی، نه تنها استرس زا و عصبی کننده نیست، بلکه باعث احساس خوشایند و مطبوعی در افراد می شود. 

در نهایت این سیستم بازاریابی شبکه ای سالم برای بازاریابان و مشتریان آنها، سیستمی برنده – برنده (win-win) است. بازاریاب از فروش کالا توسط مجموعه همکاران خود منتفع می شود و آنها هم به این شکل از فروش زیرمجموعه خود نفع می برند. چرخه این چنینی نهایتاً به مصرف کننده ای ختم می شود که کالایی با قیمت بهتر و کیفیت مناسب تر مصرف می کند و هیچ شخص یا گروهی در این چرخه متضرر نشده است. 


فراهم شدن زمینه ورود افراد به تجارت الکترونیک (E-commerce): 
روز به روز چشم اندازها و افق های روشن تری را جهت حل مشکلات و مسائل بشر ارائه می کنند و تک تک افراد جامعه را به تلاش مضاعف در کسب مهارت های رایانه ای ملزم می سازند؛ به نحوی که امروزه در دنیا، افراد و جوامع ناتوان در بکارگیری فن آوری های جدید رایانه ای را بی سواد تلقی می کنند. یکی از کاربردهای استفاده از فن آوری اطلاعات در زمینه بازاریابی است و با گسترش روز افزون تجارت الکترونیک، شرکت ها و مؤسسات و فروشگاه های مختلف خدمات بازاریابی، خرید و فروش کالای خود را در اینترنت انجام می دهند؛ به طوری که هر شخص با داشتن یک دستگاه کامپیوتر و یک تلفن می تواند از منزل یا محل کار، کالاها و خدمات مورد نیاز خود را به سهولت انتخاب و خریداری نموده و پس از مدت زمان کوتاهی آنها را در محل مورد نظر تحویل بگیرد.
با توجه به این موضوع، ورود افراد به شرکت نیوشانیک موجب می شود تا افراد علاقه مند بدون هیچ هزینه ای نسبت به اصول اولیه تجارت الکترونیک، نحوه کار کردن با اینترنت و خرید اینترنتی و بازاریابی شبکه ای آگاه شوند و این آموزش ها بی شک در آینده ای نه چندان دور به کار آنها خواهد آمد. 

کلاس های آموزشی و کارگاه های توجیهی که شرکت بدون هیچ هزینه ای جهت ارتقاء دانش و مهارت بازاریابان برگزار می کند، کلیه اطلاعات ضروری و لازم در رابطه با فعالیت های مشابه را در اختیار آنها می گذارد. در نتیجه، حتی با انصراف از فعالیت در نیوشانیک نیز این آموزش ها قابل بهره برداری هستند. 

پس با نگاهی دقیق در خواهیم یافت آموزش رایگان در چنین زمینه نوپا و ناشناخته ای در کشور ما قطعاً یک خدمت به جامعه محسوب می شود و ظرف مدت کوتاهی که بازاریاب وارد سیستم می شود، ناخودآگاه در 3 زمینه ی کاملاً حیاتی، توانایی می یابد: 
1. بازاریابی و فروش
2. کار با اینترنت و رایانه
3. فعالیت تیمی و گروهی (teamwork)

و تمام این مهارت ها بدون صرف هزینه به دست آمده است. در واقع سرمایه اصلی شما در این تجارت زمان است.

 

بازاریابی شبکه ای چگونه؟

تصور عوام این است که ورود به عرصه بازاریابی شبکه ای کوتاه ترین و آسان ترین راه برای ثروتمند شدن است و شرکت های غیرقانونی نیز با سوءاستفاده از این دیدگاه و ایجاد سیستم های انگیزشی برای به دست آوردن ثروت کلان و تعریف اهداف واهی، فعالیت های خود را بهترین و سریع ترین راه ممکن برای ثروتمند شدن معرفی می کردند. اما نکته حائز اهمیت این است که در سیستم های بازاریابی شبکه ای قانونی، اعضا نه تنها به هیچ عنوان ملزم به سرمایه گذاری و خرید اجباری نیستند، بلکه با کسب آموزش های علمی و مهارت های لازم با استفاده از مهم ترین سرمایه خود یعنی تلاش، پشتکار و تعهد اولیه، برنامه ریزی کرده و بر اساس میزان تلاش واقعی با استفاده از همه ابزارهایی که شرکت در اختیار اعضا قرار می دهد به اهداف واقعی خود دست می یابند.

کسانی که مصمم هستند در این حرفه موفق شوند باید با این نگرش آغاز کنند که آموزش محور اصلی این حرفه است. افراد موفق در سیستم های فروش شبکه ای کسانی هستند که بر اساس آموزش های دریافتی و اصول مشخص شده پس از مدتی صاحب دیدگاه حرفه ای می شوند و این مهم ترین اصل موفقیت در این تجارت است.

دیدگاه های ما جزء معدود دارایی هایی است که کاملاً متعلق به ما هستند و کسی نمی تواند آن را از ما بگیرد. خانه و اتومبیل به دست می آیند و از دست می روند؛ اما ارزش ها و دیدگاه های ما همیشه متعلق به خودمان هستند. تنها زمانی می توانیم جریانات بیرونی را کنترل کنیم که دائماً در حال تمرین کنترل دیدگاه های خود باشیم. تغییر واقعی از درون رخ می دهد و رفتار، خود به خود از آن تبعیت می کند. هیچ کس نمی تواند زمانی که افسرده است به خوبی و با موفقیت از پس انجام امور برآید. مخصوصاً در تجارتی که دیدگاه و نحوه برخورد، مهم ترین بخش آن است. بسیاری از مردم، به سادگی به خاطر نوع نگرش خود شکست می خورند. اگر اشتیاق و رضایت خود را به مردم نشان ندهید، تقریباً غیرممکن است که بتوانید آن ها را ترغیب کنید تا به این شغل وارد شوند. نمی توان از دیگران توقع داشت به ما بپیوندند در حالی که علائم رضایتمندی را در رفتار ما نمی بینند. همیشه به خاطر داشته باشید اشتیاق مسری است.

کلید موفقیت در این تجارت داشتن و نشان دادن هیجان، سرزندگی و نشاط است. به طوری که اطرافیان ما بتوانند تفاوت بین حالت روحی پرشور ما و وضعیت زندگی کسل کننده و یکنواخت دیگران را احساس کنند. ما همیشه در جلسات معارفه می گوییم: «در تجارت ما، اگر احساس سرزندگی و تفریح وجود نداشته باشد قطعاً آن را نادرست انجام می دهیم.» 




اگر موفقیت در این تجارت را از صمیم قلب و با تمام وجود می خواهید باید ضمن پایبندی به اصول حرفه ای کار، صاحب دیدگاه باشید؛ یعنی باید برای هر عمل و عکس العملی پیش بینی لازم را در ذهن خود کرده باشید. عکس العمل مصرف کننده نهایی را زیرنظر بگیرید؛ چنانچه مطلوب نبود، فوراً در جهت رفع مشکل او اقدام کنید. هنگامی که افراد زیرمجموعه شما از موضوعی شکایت می کنند، فرض را بر این بگذارید که حق با آنهاست. به افراد زیرمجموعه خود نشان دهید که احساس آنها را درک می کنید. بابت دردسرهای احتمالی ایجاد شده از آنها عذرخواهی کنید. و برای جبران آن تمام سعی خود را به کار گیرید و صدها موارد دیگر ... اینها همان اصولی است که در طول آموزش ها به ارزش و اهمیتشان پی می برید. پس در کلاس ها شرکت کنید؛ کنجکاو و پرسشگر باشید؛ از هیچ نکته ای که می تواند در پیشرفت شما مؤثر باشد، نگذرید و این دیدگاه را به عنوان فرهنگ سازمانی در خود و مجموعه تحت رهبری خود نهادینه کنید. 



بازاریابی شبکه ای چه وقت؟

در کشور ما افراد زیادی طی سالیان گذشته با مباحث و فعالیت های مربوط به تجارت و بازاریابی الکترونیک اعم از بازاریابی اینترنتی، هرمی و شبکه ای آشنایی داشته و بعضاً خود یا نزدیکان آنان به نحوی در یکی از این نوع شرکت ها (اکثراً شرکت های غیرقانونی هرمی) فعالیت کرده اند که غالباً حاصل کار، تجربه ها و خاطرات ناگوار و منفی بوده است که از این نوع فعالیت ها و سرمایه گذاری ها در ذهنشان برجای مانده است.

یکی از اصلی ترین دغدغه های این افراد و دیگرانی که به گونه ای با این موضوع آشنا هستند در این سوال خلاصه می شود که چه زمانی و به عبارتی چه وقت، امکان استفاده از این علم و بهره برداری از منافع اقتصادی آن در ایران فراهم خواهد گردید؟ چرا که در گذشته شرکت هایی تحت عنوان بازاریابی هرمی به صورت غیرقانونی و زیرزمینی با سوءاستفاده از ضعف اطلاعات عمومی و از آن مهم تر فقدان قوانین و مقررات مدون، مبادرت به عضوگیری نموده و از این طریق صدمات جبران ناپذیر مالی، معنوی و اعتباری به اعضاء خود وارد کردند و در بسیاری از موارد نه تنها جبران این صدمات ممکن نگردید، بلکه یادآوری تبعات ناشی از آن نیز احساس ناخوشایندی در افراد ایجاد می کند.
علاوه بر این، محدودیت های فنی موجود در زیرساخت ها، عملاً ساماندهی منسجم یک سازمان فروش شبکه ای را دشوار می نمود. این محدودیت ها عمدتاً شامل پهنای باند پایین اینترنت و فراگیر نبودن یا گرانی آن در سراسر کشور بود. هر چند نمی توان ادعا کرد اینگونه مشکلات بطور کامل برطرف شده است، اما می توان گفت که امروز، زیرساخت ها و بستر لازم حداقلی برای فعالیت در این حوزه از تجارت الکترونیک فراهم شده است.




از دیگر مواردی که در گذشته فعالیت جدی در بستر اینترنت را تا حدودی مشکل ساخته بود، مساله امنیت اطلاعات بود و این موضوع از دشواری امکان ایجاد بستری امن و قابل اطمینان برای انجام مبادلات و فعالیت های تجاری در این فضا نشأت می گرفت. همه افراد باید اطمینان حاصل کنند که تمامی عملیات، از طریق سرورهای امن انجام خواهد گرفت و شرکتی که قرار است سازمان فروش شبکه ای راه اندازی کند باید کاربران را مطمئن سازد که کلیه اطلاعات شخصی ایشان از قبیل آدرس الکترونیکی و آدرس و تلفن آنها به صورت کاملاً محفوظ نگهداری خواهند شد.

امروز با کاهش محدودیت های فنی از یکسو و ایجاد ساز و کارهای قانونی لازم از سوی دیگر، می توان گفت زمان آن رسیده است که علاقه مندان به فعالیت در عرصه بازاریابی شبکه ای ضمن سنجش جوانب مختلف امر وارد این تجارت شوند. 



بازاریابی شبکه ای کجا؟

بازاریابی شبکه ای در ذهن عموم مردم مفهوم یک شبه ره صد ساله رفتن را به ذهن متبادر می سازد. شرکت های هرمی غیرقانونی، فروشندگان مختلف و مؤسسات یک شبه تأسیس شده ای که نامه های انبوه برای فروش کالاهایشان می فرستند، تلاش می کنند خود را در گروه بازاریابان شبکه ای قرار دهند تا با استفاده از این باور مردم، برای خودشان درآمد ایجاد کنند. 

بنابراین، لازم است تفاوت میان بازاریابی شبکه ای قانونی و مدل های غیرقانونی این تجارت را بدانیم. چرا که حتی میان کارشناسان حقوقی هم درباره این موضوع و مصادیق آن اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین، قوانین مربوط به بازاریابی شبکه ای به صورت گسترده تفسیر می شوند. 

برای شروع به تفاوت اصلی میان شرکت های قانونی و غیرقانونی نگاهی می اندازیم: 
تفاوت اصلی در نوع برنامه سوددهی آنهاست. به طور دقیق تر باید ابتدا این سؤال را بپرسید که آیا برنامه سوددهی به خاطر ورود افراد به مجموعه سود می دهد یا به خاطر فروش محصولات و خدمات به مصرف کننده نهایی؟
اگر برمبنای برنامه سوددهی به خاطر ورود افراد سودی به شما تعلق می گیرد، شرکتی که قرار است در آن کار کنید یک شرکت هرمی غیرقانونی است و اگر برنامه سوددهی طوری طراحی شده است که به خاطر فروش محصولات یا خدمات سودی نصیبتان می شود، شرکتی که در آن کار می کنید اولین مرحله این آزمایش را با موفقیت پشت سر گذاشته است.
نکته دیگر مربوط به سودهایی است که از مواردی به جز فروش محصولات به مصرف کنندگان نهایی به دست می آید. در این مواقع باید مراقب باشید. چون ممکن است سودی که از فروش محصولات کمک آموزشی هم به دست می آورید، غیرقانونی باشد. در این گونه موارد، مواجهه با این چالش های حقوقی وظیفه شرکتی است که در آن کار می کنید. 

در نهایت، سه نکته کلی است که در تفاوت میان شرکت های هرمی غیرقانونی و شرکت های بازاریابی شبکه ای قانونی باید به آن توجه شود:





1- فروش محصولات و خدمات به مصرف کنندگان نهایی 
نکته کلیدی این است که محصولات شما باید به دست مصرف کنندگان نهایی برسد. اگر کسی از شما بخواهد که پنجاه فیلتر دستگاه تصفیه آب بخرید تا در برنامه سوددهی جایگاه شما ارتقا یابد، کاملاً روشن است که شما مصرف کننده نهایی این مقدار فیلتر تصفیه آب نیستید و شرکتی که در آن کار می کنید شرکتی غیرقانونی است.
وقتی محصولی به دست مصرف کننده نهایی می رسد – حتی اگر تعداد زیادی از این مصرف کننده ها خودشان هم توزیع کننده باشند – شرکت شما قانونی است. بسیاری از مصرف کننده های باهوش این روزها به عنوان توزیع کننده ثبت نام می کنند تا از تخفیف فروش برخوردار شوند یا در ابتدا کارشان را به عنوان توزیع کننده شروع می کنند و بعد از مدتی تصمیم می گیرند که این تجارت را ادامه بدهند یا نه.

2- سودی که پرداخت می شود فقط برای مصرف محصولات باشد ، نه وارد کردن افراد جدید 
سود شما باید بر اساس محصولات فروخته شده پرداخت شود. اگر به خاطر ورود افراد سودی به شما پرداخت می شود، در شرکتی هرمی و غیرقانونی به کار مشغولید.

3- پذیرش مرجوعی اجناسی که بازاریابان موفق به فروش آن نشده اند از سوی شرکت 
شرکت های بازاریابی شبکه ای در صورتی که بازاریابان موفق به فروش اجناسی که خریده اند، نشوند و تصمیم بگیرند که از کار کناره گیری کنند، موظفند اجناس باقی مانده را پس بگیرند. البته به این بازاریابان فرصت کافی داده می شود که در طول مدت معینی این اجناس را به فروش برسانند. 

یکی دیگر از مواردی که باید درباره اش صحبت شود گروه ها یا شرکت هایی هستند که کالاهایی را هدیه می دهند. این گروه ها همان شرکت هایی هستند که نامه های انبوه می فرستند، در شبکه های غیرمجاز و سطح پایین ماهواره ای تبلیغ می کنند و با فروش هر محصول بی ارزش، محصول بی ارزش دیگری نیز هدیه می دهند. گروه های دیگری شبیه به این گروه ها هم روی اجناس و محصولاتی که ارزش زیادی ندارند به خریدارانشان تخفیف بسیار زیاد می دهند. این شرکت ها توسط قانون گذاران در سرتاسر جهان، غیرقانونی اعلام شده اند و ارزش فعالیت ندارند. 

اگر آشنایانتان متوجه شوند برای محصولاتی که ارزش زیادی ندارند، پول زیادی پرداخت کرده اند از شما و شرکتی که در آن کار می کنید، سلب اطمینان می کنند. 

  • دکتر سیاوش

    به نظر من تلاش برابر با پیروزی نیست! تلاش مانند یک بردار در ریاضیات است. یک بردار جهت و اندازه دارد. تلاش نیز باید در جهت مناسب و اندازه مناسب باشد تا به پیروزی برسد.

  • دلیر چناری

    همه ما میتوانیم یک نت ورکر موفق شویم اگر اول ازهمه خودمان بخواهیم !

  • علی از تایباد

    زمانی زندگی تغییر می کند که خود شخص تغییر کند !!!!!!!!!!! برای سریع تر ساختن تغییر در خود بهتری جای ممکن در(بازار یابی شبکه ای هستش ............ می خوامت نیو شا .................می خوامت بازاریابی شبکه ای ..............می خوامت فونیکس.......................

  • علی فتحی

    من دریافته ام که ایده های بزرگ هنگامی به ذهن راه میابند که، مصمم به داشتن چنین ایده هایی باشیم...

  • نظر شما