شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

بادام شیرین: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

بادام شیرین نیوشا

نام تجاری گیاه:

Sweet Almond

نام علمی گیاه:

Prunus amygdalus var. dulcis (Borkh. ex DC.) Koehne

تاریخچه و گیاهشناسی:

درخت بادام شیرین، گونه‌ای متعلق به جنس Prunus و خانواده گلسرخیان (Rosaceae) است. مغز بادام به عنوان غذایی غنی از مواد مغذی مورد استفاده بشر قرار گرفته است. بادام ظاهراً از یک یا چند گونه وحشی که در بیابان‌ها و دامنه کوه‌های نواحی مرکزی و جنوب غربی آسیا رشد کرده‌اند، نشأت می‌گیرد. بادام از اولین گیاهانی بود که برای رفع نیازهای بشر پرورش داده شد؛ قدیمی‌ترین شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهند که این اتفاق در اردن رخ داده است. (1)

از نظر تولید تجاری، بادام مهمترین آجیل در جهان است؛ (1) بادام در سراسر جهان به عنوان خوش‌طعم‌ترین و پرمصرف‌ترین مغزیجات درختی در نظر گرفته می‌شود که در صنایع غذایی، آرایشی - بهداشتی و دارویی کاربرد دارد. (2) همین طور، به‌دلیل فواید سلامتی و ارزش تغذیه‌ای بالای روغن بادام شیرین، تقاضا برای آن در دنیا رو به افزایش است؛ افزایش تقاضا برای محصولات رایحه‌درمانی و افزایش استفاده از روغن بادام در فرمولاسیون‌های آرایشی - بهداشتی، به دلیل افزایش تمایل به ترکیبات طبیعی، عوامل اصلی هستند که بازار جهانی روغن بادام را هدایت می‌کنند. (1)

براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی (FAO)، طی دهه گذشته، افزایش قابل‌توجهی در تولید بادام در دنیا به ثبت رسیده است. (2) آمریکا، اسپانیا و استرالیا پیشگامان تولید بادام در دنیا هستند. ایران، مراکش، ایتالیا، سوریه، ترکیه و تونس در رتبه‌های بعدی قرار دارند. (1)

بادام به شرایط مرطوب حساس است و بنابراین در آب و هوای مرطوب رشد نمی‌کند. این درخت آب و هوای مدیترانه‌ای را ترجیح می‌دهد و اغلب در مناطق معتدل کشت می‌شود. (3) بادام در سراسر منطقه مدیترانه‌، کالیفرنیا، شمال غرب مکزیک، بخش کوچکی از استرالیا و در سایر نواحی دنیا رشد می‌کند. (1)

بادام درخت یا درختچه‌ای برگریز با اندازه و شکل متفاوت است. (2) شاخه‌های آن قرمز ملایم و در درختان وحشی خاردار هستند. برگها بدون پرز، مستطیلی شکل - سر نیزه‌ای - نوک باریک یا دارای حاشیه‌ی ارّه‌ای، سخت، برّاق و سبز تیره هستند. گل‌های درخت بادام صورتی ملایم یا سفید رنگ است. میوه‌ی رسیده قسمت دارویی این درخت است. میوه‌ی بادام بیضی شکل، سفت، خاکستری مایل به سبز، مخملی- کرکدار و مغز (هسته) آن را یک پوسته‌ی سخت و محکم دربرگرفته است.

مغز بادام قهوه‌ایِ دارچینی به طول 2 سانتی‌متر و عرض 1.2 تا 1.5 سانتی‌متر است. (4)

بادام تنوع ژنتیکی زیادی در جهان دارد؛ براساس مزه، دو واریته اصلی شناسایی شده است: بادام تلخ (واریته‌ی amara) و بادام شیرین (واریته‌ی dulcis). بسته به مقدار آمیگدالین موجود در هسته، بادام‌ها شیرین یا تلخ هستند. (2)

روغن بادام شیرین منحصراً از مغز بادام خوراکی (واریته‌ی dulcis) بدست می‌آید. روغن بادام شیرین مایعی با رنگ زرد ملایم و مزه آجیلی است. روغن بادام شیرین تازه که با استفاده از روش پرس سرد گرفته شده، میزان اسیدهای چرب آزاد، پراکسیدها و فسفاتیدهای کمی دارد و بنابراین بدون نیاز به تصفیه، می‌توان از آن به عنوان یک محصول 100% بکر به‌طور مستقیم و در آشپزی (عمدتاً به عنوان چاشنی سالاد و در سس‌های سبزیجات) استفاده کرد. (1)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) بادام شیرین

خواص بادام:

خواص بادام:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای بادام

اصلی‌ترین ترکیبات تغذیه‌ای مغز بادام لیپیدها هستند که شامل اسیدهای چرب (اشباع، تک غیراشباع و چند غیراشباع) و ترکیبات محلول در روغن مثل فیتواسترول‌ها، توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها و اِسکوالن می‌باشند. (2)

اسید چرب

 فقط 8 درصد از اسیدهای چرب روغن بادام اشباع است (1) (شامل پالمیتیک اسید و استئاریک اسید(21))، درحالیکه مقدار زیادی اسید چرب غیراشباع دارد. (1) اولئیک اسید (امگا 9) و لینولئیک اسید (امگا 6) مهم ترین اسیدهای چرب غیراشباع موجود در روغن بادام هستند. (7)

* اسید چرب اصلی روغن بادام شیرین اولئیک اسید است که 50 تا 70 درصد از کل اسیدهای چرب آن را تشکیل می‌دهد. (1)

فیتواسترول ها

روغن بادام حاوی مقادیر زیادی فیتواسترول است. بتاسیتواسترول، فراوانترین فیتواسترول این روغن است. (2)

توکوفرول‌ها و توکوترینول‌ها

 روغن‌های گیاهی منابع اصلی ویتامین E هستند که شامل توکوفرول‌ها (آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوفرول‌ها) و توکوترینول‌ها (آلفا، بتا، گاما و دلتا توکوترینول‌ها) می‌باشد. این ترکیبات  علاوه بر خاصیت ویتامینی، خاصیت آنتی‌اکسیدانی هم دارند. (2) روغن با دام شیرین سرشار از ویتامین E (1) به‌ویژه ترکیب آلفا-توکوفرول است. آلفا-توکوفرول از نظر بیولوژیکی فعال‌ترین شکل ویتامین E می‌باشد. (7)

enlightened روغن بادام به‌طور گسترده در تولید کرم‌های صورت، لوسیون‌های بدن، روغن‌های مو و سایر محصولات آرایشی - بهداشتی به‌منظور مرطوبکنندگی و پاک‌کنندگی استفاده می‌شود. (1)

enlightenedروغن بادام منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری است که برای عملکرد طبیعی بدن لازم هستند. (7)

 enlightenedماساژ پاها با روغن بادام شیرین اثرات مثبت بر ورم ساق پا ناشی از بارداری دارد. همچنین ماساژ پا با این روغن در کاهش خستگی و بهبود کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی مؤثر است. (2)

enlightened روغن بادام حاصل از روش پرس سرد باید به غذاهای سرد اضافه یا روی سالاد ریخته شود. قرار دادن این روغن در معرض حرارت بالا باعث کاهش عطر و طعم آجیلی و مواد مغذی آن می‌شود. (7)

enlightenedپرس سرد (Cold Pressing) یک روش استخراج روغن از دانه‌های روغنی بدون استفاده از حرارت است. حرارت می‌تواند عطر و طعم مطلوب و کیفیت تغذیه‌ای روغن را کاهش دهد. این روغن‌ها نسبت به روغن‌های تصفیه شده معمولی سالم‌ترند. (22)

enlightenedروغن بادام شیرین خالص دارای یک عمر مفید (تاریخ انقضاء) است و لازم است که به دقت نگهداری شود. در طول زمان روغن‌ها می‌توانند فاسد شوند، خصوصاً اگر در معرض اکسیژن و حرارت قرار بگیرند. برای جلوگیری از فاسد شدن روغن یا حداقل کند شدن این فرایند، بعد از باز شدن درب بطری، آن را در مکانی خنک و تاریک و به دور از گرما نگه دارید؛ مثلاً در یخچال یا کابینتی که خیلی نزدیک به اجاق گاز نباشد. (23)

روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی‌لیتر) به صورت مستقیم و یا همراه با غذا، سالاد و نوشیدنی میل کنید.

به طور کلی، می‌توانید روغن بادام شیرین را در هر زمانی از روز مصرف کنید؛ بهترین زمان مصرف به علت مصرف آن بستگی دارد. مثلاً:

  •  برای کنترل سطح قند خون: طبق نتایج مطالعه‌ای، مصرف روغن بادام شیرین در وعده صبحانه به کاهش قند خون بعد از غذا و همچنین در طول روز کمک می‌کند. (7)
  •  برای تسکین خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن آن: حداقل یک ساعت قبل از حمام کردن، پوست سرتان را با روغن بادام شیرین ماساژ دهید. (24)
  •  برای تقویت مو: چند ساعت قبل از شستن موها، روغن بادام شیرین را به موهایتان بمالید و بگذارید روی پوست سرتان بماند. (25)
  •  برای یبوست: موقع خواب همراه با یک لیوان شیر نیمه‌گرم میل کنید.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

 بادام شیرین معمولاً به عنوان غذا مصرف می‌شود. در حال حاضر اطلاعات معتبر کافی برای دانستن اینکه آیا مصرف خوراکی بادام شیرین به عنوان دارو ایمن هست، وجود ندارد. (26)

حساسیت به مغزیجات یا دانه‌های آجیلی

 استفاده خوراکی و موضعی از روغن بادام شیرین عموماً برای افراد ایمن است. اما، هر فردی که حساسیت شدید به مغزیجات آجیلی دارد نباید از روغن بادام شیرین به صورت موضعی (بر روی پوست و مو) یا خوراکی استفاده کند، زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک شدید شود. (27)

مصرف موضعی

روغن بادام شیرین برای انواع پوست مناسب و ایمن است. (1) اگر پوستتان مستعد آکنه است، قبل از مصرف مستقیم آن روی صورت با پزشک خود مشورت کنید. (23)

سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS)

خوردن مقادیر زیادی روغن بادام شیرین ممکن است درد و اسهال را در افراد مبتلا به IBS بدتر کند. (26)

بارداری و شیردهی

 قبل از مصرف، درباره‌ی فواید یا خطرات مصرف روغن بادام شیرین در این دوران با پزشک خود مشورت کنید. (28)

دیابت

بادام شیرین ممکن است باعث کاهش قند خون در برخی افراد شود. اگر مبتلا به دیابت هستید و بادام شیرین هم مصرف می‌کنید قند خونتان را با دقت و در فواصل نزدیک کنترل کنید.

جراحی

بادام شیرین ممکن است باعث کاهش قند خون در برخی افراد شود. فرض بر این است که بادام شیرین ممکن است با کنترل قند خون حین و بعد از جراحی تداخل ایجاد کند. حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی از مصرف بادام شیرین خودداری کنید. (29)

واکنش های حساسیت زا

 به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

 بادام شیرین ممکن است قند خون را در برخی افراد کاهش دهد. از داروهای دیابت هم برای کاهش قند خون استفاده می‌کنند. بنابراین، مصرف بادام شیرین همراه با داروهای دیابت ممکن است باعث افت شدید قند خون شود. قند خونتان را در فواصل نزدیک کنترل کنید. ممکن است لازم شود دوز داروهای دیابت خود را تغییر دهید. برخی داروهای دیابت عبارتند از: گلیمپراید (آماریل)، گلیبوراید (دیابتا، گلینازPresTab ، میکروناز)، انسولین، پیوگلیتازون (اکتوز)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلیپیزاید (گلوکُترول) و تولبوتامید (اریناز). (29)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • پزشکان یونان باستان، بقراط و جالینوس، بادام را «گرم» توصیف کردند و به خواص «گرم کننده»، «پاک کننده»، «تغذیه‌کننده» و «تقویت کننده عملکرد ذهنی» آن اشاره کردند. (1)
  • در طب سنتی بادام به عنوان قابض، بادشکن، تسکین‌دهنده التهاب، مدر، نرم‌کننده، ملیّن، سنگ‌شکن (سنگ‌های موجود در کلیه و مثانه) و مقوی (نیروزا) توصیه می‌شود. بادام یک داروی سنتی برای سوزش سردل و انواع زخم است و مغز بادام برای جلوگیری از زخم معده به رژیم غذایی اضافه می‌شود. (3)
  • روغن بادام شیرین به عنوان طعم‌دهنده در محصولات نانوایی و عطرسازی استفاده می‌شود. (3) این روغن به‌طور سنتی برای درمان عارضه‌های پوست خشک مانند پسوریازیس و اگزما هم استفاده می‌شود. (30) رومیان باستان از روغن بادام شیرین بهطور گسترده در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌کردند و در اوایل قرن 16میلادی در اروپا به عنوان یک روغن زیبایی‌بخش نیز مورد استقبال قرار گرفت. (3) ماساژدرمانگران از روغن بادام شیرین برای چرب و روان کردن پوست در طول جلسه ماساژ استفاده می‌کنند و بسیاری آن را نرم‌کننده‌ی پوست موثر می‌دانند. (30)

برخی سوالات متداول درباره بادام

بادام تنوع ژنتیکی زیادی در جهان دارد؛ براساس مزه، دو واریته‌ی اصلی شناسایی شده است: بادام تلخ (واریته‌ی amara) و بادام شیرین (واریته‌ی dulcis). بسته به مقدار آمیگدالین موجود در هسته، بادام‌ها شیرین یا تلخ هستند.

روغن بادام شیرین منحصراً از مغز بادام خوراکی (واریته‌ی dulcis) بدست می‌آید. روغن بادام شیرین مایعی با رنگ زرد ملایم و مزه آجیلی است.

1- کمک به بهبود یبوست: طبق مطالعات بر روی حیوانات و انسان، مصرف خوراکی روغن بادام شیرین دارای اثرات ملیّن است. همچنین ماساژ شکم با روغن بادام شیرین در درمان یبوست و بهبود کیفیت زندگی این افراد مؤثر است.

2- کمک به ترمیم و جلوگیری از پیری پوست: روغن بادام شیرین دارای خواص مرطوب‌کنندگی، نرم‌کنندگی، ضدالتهابی، ضدپیری و حاوی مقادیر زیادی ویتامین E و K است که مصرف منظم آن به بازسازی و حفظ خاصیت کشسانی پوست کمک می‌کند.

3- کمک به تقویت مو: روغن بادام شیرین یک نرم‌کننده و مرطوب‌کننده ملایم برای موها است که موهای آسیب‌دیده و خشک را ترمیم کرده و براقیت و درخشندگی اولیه را به موها باز می‌گرداند.

4- کمک به افزایش قدرت باروری در مردان: مصرف خوراکی روغن بادام شیرین دارای اثرات مثبت بر اسپرم مانند افزایش تعداد اسپرم، درصد اسپرم زنده، درصد تحرک اسپرم و درصد اسپرم سالم است.

5- کاهش خطر ابتلا به سرطان: مصرف خوراکی روغن بادام شیرین می‌تواند از ابتلا به سرطان جلوگیری کند. همچنین، به دلیل کاهش رگ‌های خونی جدید در تومور، بر جلوگیری از رشد تومور و گسترش سرطان به قسمت‌های دیگر بدن مؤثر است.

6- کمک به کاهش وزن: طبق مطالعات، امگا 6 موجود در روغن بادام شیرین جذب و ساخت چربی در بدن را کاهش می‌دهد. بنابراین، مصرف آن همراه با برنامه تمرین ورزشی باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می‌شود.

7- کمک به درمان افسردگی: مصرف خوراکی روغن بادام شیرین در کاهش افسردگی مؤثر است. برای افزایش اثر ضدافسردگی روغن بادام شیرین، محققین پیشنهاد می‌کنند که از یک درمان ترکیبی شامل مصرف خوراکی روغن بادام شیرین و استنشاق روغن اسانسی اسطوخودوس (رایحه‌درمانی) پیروی کنید.

8- کمک به تنظیم چربی خون: روغن بادام شیرین سرشار از اسیدهای چرب تک و چند غیراشباع است که میزان کلسترول کل و کلسترول بد (LDL) خون را پایین می‌آورند، درحالیکه کلسترول خوب (HDL) خون را افزایش می‌دهد.

9- کمک به تنظیم قند خون در افراد دیابتی: طبق مطالعات، مصرف همزمان روغن بادام شیرین با وعده غذایی سرشار از کربوهیدارت، بدون اینکه میزان انسولین خون را تغییر دهد، میزان قند خون بعد از غذا را کاهش می‌دهد. همچنین، افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز (یک عارضه‌ی پیش دیابتی) که همراه صبحانه روغن بادام شیرین هم می‌خورند، نسبت به افرادی که از این رژیم پیروی نمی‌کنند، میزان قند خون‍شان هم بعد از غذا و هم در طول روز پایین‌تر است.

10- کمک به بهبود عملکرد کبد: روغن بادام شیرین به‌دلیل داشتن اسیدهای چرب چندغیراشباع، توکوفرولها و ترکیبات فنولی، برای درمان و جلوگیری از آسیب کبدی و پاکسازی کبد مفید است.

11- کمک به حفظ عملکرد قلب و عروق: مصرف خوراکی روغن بادام شیرین باعث کاهش کلسترول کل، کلسترول بد (LDL)، تری گلیسیرید و افزایش کلسترول خوب (HDL) خون و تا حدودی تعدیل چربی خون و در نتیجه جلوگیری از بیماری قلبی - عروقی می‌شود.

12- روغنی مفید برای رایحه‌درمانی و ماساژدرمانی: ماساژدرمانگران از روغن بادام شیرین برای چرب و روان کردن پوست در طول جلسه ماساژ استفاده می‌کنند و بسیاری آن را نرم‌کننده‌ی پوست موثر می‌دانند.

علاوه بر این، ماساژ با روغن بادام شیرین و رایحه‌درمانی با آن برای بیماران از جمله بیماران سرطانی و همودیالیزی دارای فوایدی مانند کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و خستگی و بهبود کیفیت خواب است. همچنین ماساژ پاهای زنان باردار با روغن بادام شیرین اثرات مثبت بر ورم ساق پا ناشی از بارداری دارد.

بله. به عقیده محققین، مصرف خوراکی و ماساژ شکم با روغن بادام شیرین یک روش ساده، ارزان و غیرتهاجمی برای کنترل یبوست است. به این منظور، موقع خواب همراه با یک لیوان شیر نیمه‌گرم مقداری روغن بادام شیرین میل کنید.

- به عنوان یک روغن زیبایی‌بخش، در تولید محصولات آرایشی - بهداشتی به‌منظور مرطوبکنندگی و پاک‌کنندگی استفاده می‌شود. این روغن به راحتی جذب پوست می‌شود و برای انواع پوست مناسب است.

- از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از اشعه فرابنفش نور خورشید محافظت می‌کند.

- از گسترش ترک‌های پوستی بدن در دوران بارداری و خارش در این نواحی جلوگیری می‌کند.

- این روغن بسیار مغذی برای درمان ناخن‌های خشک و شکننده هم بسیار مفید است.

- به‌طور سنتی برای درمان عارضه‌های پوست خشک مانند پسوریازیس و اگزما هم استفاده می‌شود.

بله. حلقه‌های سیاه نشانه‌ای واضح از کمبود خواب، استرس، آلرژی یا بیماری هستند. با این حال، بسیاری از افراد به‌طور طبیعی حلقه های سیاه را زیر چشم خود دارند، حتی اگر به خوبی استراحت کرده باشند! این حالت می‌تواند به دلیل نازک‌تر بودن پوست زیر چشم و آشکارتر شدن رگ‌های خونی در این افراد باشد. همچنین پوست نازک‌تر می‌تواند راحت‌تر رطوبت خود را از دست بدهد و دِهیدراته (کم آب) شود.

روغن بادام به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند به روشن کردن حلقه‌های تیره و کاهش پف زیر چشم کمک کند. روغن بادام همچنین حاوی ویتامین‌های E و K است که می‌تواند از پوست ظریف زیر چشم بدون تحریک و سوزش آن محافظت کند. این مواد طبیعی ممکن است به انقباض عروق خونیِ گشاد شده که باعث تغییر رنگ پوست زیر چشم می‌شوند نیز کمک کنند.

ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید. سپس صورت خود را با پاک‌کننده روزانه خود بشویید و مقدار کمی روغن بادام شیرین را به آرامی روی پوست صورت و در ناحیه زیر چشم‌تان ماساژ دهید تا کاملاً جذب پوست‌تان شود. ماساژ به افزایش گردش خون کمک می‌کند.

برای نتیجه بهتر، این کار را شب انجام دهید و بگذارید روغن شب تا صبح روی پوستتان بماند و صبح پوست‌تان را بشویید. برای مشاهده نتایج افزایش گردش خون، آبرسانی و روشن شدن رنگ پوست، باید از روغن بادام هر روز و به مدت حداقل چند هفته استفاده کنید!

روغن بادام از نظر بافت سبک است و به راحتی می‌تواند به عمق پوست نفوذ کند و آلودگی‌های انباشته شده در فولیکول‌های مو را از بین ببرد. همچنین یک نرم‌کننده و مرطوب‌کننده ملایم برای موها است که موهای آسیب‌دیده و خشک را ترمیم کرده و براقیت و درخشندگی اولیه را به موها باز می‌گرداند.

- برای تقویت مو: چند ساعت قبل از شستن موها، روغن بادام شیرین را به موهایتان بمالید و بگذارید روی پوست سرتان بماند.

- برای تسکین خارش پوست سر و پوسته پوسته شدن آن: حداقل یک ساعت قبل از حمام کردن، پوست سرتان را با روغن بادام شیرین ماساژ دهید.

موارد بیشتر

1- Čolić, S.D., Zec, G., Natić, M., & Aksic, M.F. (2019). Almond (Prunus dulcis) oil. In book: Fruit Oils: Chemistry and Functionality, (pp.149-180). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/332957892_Almond_Prunus_dulcis_oil

2- Ouzir, M., Bernoussi, S.E., Tabyaoui, M., & Taghzouti, K. (2021). Almond oil: A comprehensive review of chemical composition, extraction methods, preservation conditions, potential health benefits, and safety. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, 1-44. Retrieved from https://ift.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1541-4337.12752

3- Parle, M., & Bhoria, M. (2010). Almond : A health diamond. Annals of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 1(2), 147-151. Retrieved from http://researchjournal.co.in/upload/assignments/1_147-151.pdf

4- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

5- Faghihi, A., Zohalinezhad, M.E., & Kalyani, M.N. (2022). Comparison of the Effects of Abdominal Massage and Oral Administration of Sweet Almond Oil on Constipation and Quality of Life among Elderly Individuals: A Single-Blind Clinical Trial. BioMed Research International, 2022, Article ID 9661939, 9 pages. Retrieved from  https://downloads.hindawi.com/journals/bmri/2022/9661939.pdf

6- Jabeen, A., Baig, M.T., Shaikh, S., Sarosh, N.A., Kashif, S.S., Shahnaz, S., … & Shahid, U. (2019). In Vivo Study on Laxative Effect of Prunus amygdalus Oil. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 8(3), 121-125. Retrieved from https://www.ijmrhs.com/medical-research/in-vivo-study-on-laxative-effect-of-prunus-amygdalus-oil.pdf

7- Hassanien, M.F.R. (2019). Fruit Oils: Chemistry and Functionality. Springer Nature DOI:10.1007/978-3-030-12473-1

8- Sultana, Y., Kohli, K., Athar, M., Khar, R.K., & Aqil, M. (2007). Effect of pre-treatment of almond oil on ultraviolet B–induced cutaneous photoaging in mice. Journal of Cosmetic Dermatology, 6(1), 14-19. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1473-2165.2007.00293.x

9- Hajhashemi, M., Rafieian, M., Boroujeni, H.A.R., Miraj, S., Memarian, S., Keivani, A., & Haghollahi, F. (2017). The effect of Aloe vera gel and sweet almond oil on striae gravidarum in nulliparous women. The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine, 1-6. Retrieved from http://eprints.skums.ac.ir/7271/1/The_effect_of_Aloe_vera_gel_and.pdf

10- Prunus Amygdalus Dulcis Oil. Retrieved from https://incidecoder.com/ingredients/prunus-amygdalus-dulcis-oil

11- Ali, Z.K., & Sahib, H.B. (2022). Antiangiogenic Activity of Sweet Almond (Prunus dulcis) Oil Alone and in Combination with Aspirin in both in vivo and in vitro Assays. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 23 (4), 1405-1413. Retrieved from http://journal.waocp.org/article_90090_ff9b2a60789e626728ccc215406ba5eb.pdf

12- Al-Sayari, A., Ghazwani, M., Alhamhoom, Y., Almaghaslah, D., V. Louis, J., & Gurusamy, N. (2018). The antidepressant-like effect of almond oil: An additive effect with lavender oil. Biomedical Research, 29 (18), 3402-3407. Retrieved from https://www.alliedacademies.org/articles/the-antidepressantlike-effect-of-almond-oil-an-additive-effect-with-lavender-oil-10857.html

13- Hussein, R.H., & Raheem, S.A. (2015). Effects of Almond Seed Oil Extraction and Some Antioxidant Agents on Sperm Quality in Alloxan-Induced Diabetes Mellitus Rat. International Journal of Current Microbiology and Applied Sciences, 4(7), 93-104. Retrieved from https://www.ijcmas.com/vol-4-7/Ridha%20H.%20Hussein%20and%20Seerwan%20A.%20Raheem.pdf

14- Afkhami, F., Fattahi Bafghi, A., & Abbasi Bafghi, H. (2019). The Effect of Eight-Week Combined Exercise Training Program with Sweet Almond Supplementation on Plasma Levels of Leptin and Orexin in Overweight Women. Journal of Nutrition and Food Security (JNFS), 4(4), 218-224. Retrieved from https://jnfs.ssu.ac.ir/article-1-221-en.pdf

15- Hyson, D.A., Schneeman, B.O., & Davis, P.A. (2002). Almonds and Almond Oil Have Similar Effects on Plasma Lipids and LDL Oxidation in Healthy Men and Women. The Journal of Nutrition, 132(4), 703–707. Retrieved from https://academic.oup.com/jn/article/132/4/703/4687327?login=false

16- Kato, K., Vo, P.H.T., Furuyashiki, T., Kamasaka, H., & Kuriki, T. (2019). Co-ingestion of whole almonds and almond oil with carbohydrate suppresses postprandial glycaemia in mice in an insulin-dependent and insulin-independent manner. Journal of Nutritional Science, 8(e25), 1-8. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6683240/

17- Mori, A.M., Considine, R.V., & Mattes, R.D. (2011). Acute and second-meal effects of almond form in impaired glucose tolerant adults: a randomized crossover trial. Nutrition & Metabolism, 8(1), 6. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3042001/

18- Jia, X.Y., Zhang, Q.A., Wang, Y., Yuan, J.F., Wang, H.Y., & Zhao, D. (2011). Hepatoprotective effects of almond oil against carbon tetrachloride induced liver injury in rats. Food Chemistry, 125(2), 673-678. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814610011593

19- Özdemir, B., Yücel, S.S., & Okay, Y. (2016). Health Properties of Almond. Journal of Hygienic Engineering and Design, 17, 28-33. Retrieved from https://keypublishing.org/jhed/wp-content/uploads/2020/07/04.-Full-paper-Ba%C5%9Fak-%C3%96zdemir-Almond.pdf

20- Zhao, W., Wang, L., Yang, F., Zhang, N., Fan, J., Qin, S., … & Zhao, H. (2022). Antioxidant activity assessment of Yingjisha sweet almond oil. International Journal of Food Science & Technology, 57(3), 1773-1781. Retrieved from https://ifst.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ijfs.15553

21- Delgado-Tobóna,  A.E., Aperador-Chaparroa, W.A., & García-Cáceres, R.G. (2018). Evaluation of the lubricating power of sweet almond oil without additives. Revista DYNA, 85(205), 179-183. Retrieved from http://www.scielo.org.co/pdf/dyna/v85n205/0012-7353-dyna-85-205-00179.pdf

22- Benefits Of Cold Pressed Oils. farmizen. Retrieved from https://www.farmizen.com/benefits-of-cold-pressed-oils/

23- Curtis, L. (2022, 09 October). Almond Oil Benefits for Skin and Hair: Smoothes skin, reduces dryness, fades scars, and more. Verywellhealth. Retrieved from https://www.verywellhealth.com/almond-oil-for-skin-5083921

24- Dalela, S. (2020, 25 February). 10 Amazing Benefits of Almond Oil For Hair, Body, and Skin. KAMA AYURVEDA. Retrieved from https://www.kamaayurveda.com/blog/almond-oil

25- Weiner, Z. (2019, 9 July). Why Almond Oil Might Be the Most Underrated Hair Product for Frizz. WELL AND GOOD. Retrieved from https://www.wellandgood.com/almond-oil-for-hair/

26- Sweet Almond - Uses, Side Effects, and More. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-59/sweet-almond

27- Almond Oil for Hair. healthline. Retrieved from https://www.healthline.com/health/almond-oil-for-hair#potential-risks-and-side-effects

28- Almond/Almond Oil. Drugs.com: Know more, Be sure. Retrieved from https://www.drugs.com/npp/almond-almond-oil.html

29- Sweet Almond. RxList. Retrieved from https://www.rxlist.com/sweet_almond/supplements.htm

30- Ahmad, Z. (2010). The uses and properties of almond oil. Complementary Therapies in Clinical Practice, 16(1), 10-2. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/41404356_The_uses_and_properties_of_almond_oil

منابع

1- Čolić, S.D., Zec, G., Natić, M., & Aksic, M.F. (2019). Almond (Prunus dulcis) oil. In book: Fruit Oils: Chemistry and Functionality, (pp.149-180). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/332957892_Almond_Prunus_dulcis_oil

2- Ouzir, M., Bernoussi, S.E., Tabyaoui, M., & Taghzouti, K. (2021). Almond oil: A comprehensive review of chemical composition, extraction methods, preservation conditions, potential health benefits, and safety. Comprehensive Reviews in Food Science and Food Safety, 1-44. Retrieved from https://ift.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/1541-4337.12752

3- Parle, M., & Bhoria, M. (2010). Almond : A health diamond. Annals of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, 1(2), 147-151. Retrieved from http://researchjournal.co.in/upload/assignments/1_147-151.pdf

4- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

5- Faghihi, A., Zohalinezhad, M.E., & Kalyani, M.N. (2022). Comparison of the Effects of Abdominal Massage and Oral Administration of Sweet Almond Oil on Constipation and Quality of Life among Elderly Individuals: A Single-Blind Clinical Trial. BioMed Research International, 2022, Article ID 9661939, 9 pages. Retrieved from  https://downloads.hindawi.com/journals/bmri/2022/9661939.pdf

6- Jabeen, A., Baig, M.T., Shaikh, S., Sarosh, N.A., Kashif, S.S., Shahnaz, S., … & Shahid, U. (2019). In Vivo Study on Laxative Effect of Prunus amygdalus Oil. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 8(3), 121-125. Retrieved from https://www.ijmrhs.com/medical-research/in-vivo-study-on-laxative-effect-of-prunus-amygdalus-oil.pdf

7- Hassanien, M.F.R. (2019). Fruit Oils: Chemistry and Functionality. Springer Nature DOI:10.1007/978-3-030-12473-1

8- Sultana, Y., Kohli, K., Athar, M., Khar, R.K., & Aqil, M. (2007). Effect of pre-treatment of almond oil on ultraviolet B–induced cutaneous photoaging in mice. Journal of Cosmetic Dermatology, 6(1), 14-19. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1473-2165.2007.00293.x

9- Hajhashemi, M., Rafieian, M., Boroujeni, H.A.R., Miraj, S., Memarian, S., Keivani, A., & Haghollahi, F. (2017). The effect of Aloe vera gel and sweet almond oil on striae gravidarum in nulliparous women. The Journal of Maternal-Fetal & Neonatal Medicine, 1-6. Retrieved from http://eprints.skums.ac.ir/7271/1/The_effect_of_Aloe_vera_gel_and.pdf

10- Prunus Amygdalus Dulcis Oil. Retrieved from https://incidecoder.com/ingredients/prunus-amygdalus-dulcis-oil

11- Ali, Z.K., & Sahib, H.B. (2022). Antiangiogenic Activity of Sweet Almond (Prunus dulcis) Oil Alone and in Combination with Aspirin in both in vivo and in vitro Assays. Asian Pacific Journal of Cancer Prevention, 23 (4), 1405-1413. Retrieved from http://journal.waocp.org/article_90090_ff9b2a60789e626728ccc215406ba5eb.pdf

12- Al-Sayari, A., Ghazwani, M., Alhamhoom, Y., Almaghaslah, D., V. Louis, J., & Gurusamy, N. (2018). The antidepressant-like effect of almond oil: An additive effect with lavender oil. Biomedical Research, 29 (18), 3402-3407. Retrieved from https://www.alliedacademies.org/articles/the-antidepressantlike-effect-of-almond-oil-an-additive-effect-with-lavender-oil-10857.html

13- Hussein, R.H., & Raheem, S.A. (2015). Effects of Almond Seed Oil Extraction and Some Antioxidant Agents on Sperm Quality in Alloxan-Induced Diabetes Mellitus Rat. International Journal of Current Microbiology and Applied Sciences, 4(7), 93-104. Retrieved from https://www.ijcmas.com/vol-4-7/Ridha%20H.%20Hussein%20and%20Seerwan%20A.%20Raheem.pdf

14- Afkhami, F., Fattahi Bafghi, A., & Abbasi Bafghi, H. (2019). The Effect of Eight-Week Combined Exercise Training Program with Sweet Almond Supplementation on Plasma Levels of Leptin and Orexin in Overweight Women. Journal of Nutrition and Food Security (JNFS), 4(4), 218-224. Retrieved from https://jnfs.ssu.ac.ir/article-1-221-en.pdf

15- Hyson, D.A., Schneeman, B.O., & Davis, P.A. (2002). Almonds and Almond Oil Have Similar Effects on Plasma Lipids and LDL Oxidation in Healthy Men and Women. The Journal of Nutrition, 132(4), 703–707. Retrieved from https://academic.oup.com/jn/article/132/4/703/4687327?login=false

16- Kato, K., Vo, P.H.T., Furuyashiki, T., Kamasaka, H., & Kuriki, T. (2019). Co-ingestion of whole almonds and almond oil with carbohydrate suppresses postprandial glycaemia in mice in an insulin-dependent and insulin-independent manner. Journal of Nutritional Science, 8(e25), 1-8. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6683240/

17- Mori, A.M., Considine, R.V., & Mattes, R.D. (2011). Acute and second-meal effects of almond form in impaired glucose tolerant adults: a randomized crossover trial. Nutrition & Metabolism, 8(1), 6. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3042001/

18- Jia, X.Y., Zhang, Q.A., Wang, Y., Yuan, J.F., Wang, H.Y., & Zhao, D. (2011). Hepatoprotective effects of almond oil against carbon tetrachloride induced liver injury in rats. Food Chemistry, 125(2), 673-678. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0308814610011593

19- Özdemir, B., Yücel, S.S., & Okay, Y. (2016). Health Properties of Almond. Journal of Hygienic Engineering and Design, 17, 28-33. Retrieved from https://keypublishing.org/jhed/wp-content/uploads/2020/07/04.-Full-paper-Ba%C5%9Fak-%C3%96zdemir-Almond.pdf

20- Zhao, W., Wang, L., Yang, F., Zhang, N., Fan, J., Qin, S., … & Zhao, H. (2022). Antioxidant activity assessment of Yingjisha sweet almond oil. International Journal of Food Science & Technology, 57(3), 1773-1781. Retrieved from https://ifst.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/ijfs.15553

21- Delgado-Tobóna,  A.E., Aperador-Chaparroa, W.A., & García-Cáceres, R.G. (2018). Evaluation of the lubricating power of sweet almond oil without additives. Revista DYNA, 85(205), 179-183. Retrieved from http://www.scielo.org.co/pdf/dyna/v85n205/0012-7353-dyna-85-205-00179.pdf

22- Benefits Of Cold Pressed Oils. farmizen. Retrieved from https://www.farmizen.com/benefits-of-cold-pressed-oils/

23- Curtis, L. (2022, 09 October). Almond Oil Benefits for Skin and Hair: Smoothes skin, reduces dryness, fades scars, and more. Verywellhealth. Retrieved from https://www.verywellhealth.com/almond-oil-for-skin-5083921

24- Dalela, S. (2020, 25 February). 10 Amazing Benefits of Almond Oil For Hair, Body, and Skin. KAMA AYURVEDA. Retrieved from https://www.kamaayurveda.com/blog/almond-oil

25- Weiner, Z. (2019, 9 July). Why Almond Oil Might Be the Most Underrated Hair Product for Frizz. WELL AND GOOD. Retrieved from https://www.wellandgood.com/almond-oil-for-hair/

26- Sweet Almond - Uses, Side Effects, and More. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-59/sweet-almond

27- Almond Oil for Hair. healthline. Retrieved from https://www.healthline.com/health/almond-oil-for-hair#potential-risks-and-side-effects

28- Almond/Almond Oil. Drugs.com: Know more, Be sure. Retrieved from https://www.drugs.com/npp/almond-almond-oil.html

29- Sweet Almond. RxList. Retrieved from https://www.rxlist.com/sweet_almond/supplements.htm

30- Ahmad, Z. (2010). The uses and properties of almond oil. Complementary Therapies in Clinical Practice, 16(1), 10-2. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/41404356_The_uses_and_properties_of_almond_oil