شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

هلو: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

هلو نیوشا

نام تجاری گیاه:

Peach

نام علمی گیاه:

Prunus persica [L.] Batsch

تاریخچه و گیاهشناسی:

طبق آثار ادبی چینی، تاریخ پیدایش و کشت هلو به 1000 سال قبل از میلاد مسیح، در چین برمی‌گردد. (1) حدود 3000 سال پیش، هلو از چین به تمام مناطق دارای آب و هوای معتدل و نیمه‌گرمسیری در قاره آسیا منتقل شد؛ هلو از طریق جاده ابریشم به پرشیا (پارس، نام رایج ایران در زمان‌های گذشته) و از آنجا در سراسر اروپا گسترش یافت و از اروپا توسط کاوشگران اسپانیایی و پرتغالی به قاره آمریکا برده شد. (2)

نام گونه‌ی این درخت میوه (persica) از کلمه «پرشیا» گرفته شده که این موضوع هم نشان دهنده‌ی مسیر تجارت آن در دوران باستان است. (3)

حدوداً 1400 سال قبل از میلاد مسیح، مصریان هلو را در تقدیم به «خدای آرامش» استفاده می‌کردند. به گفته‌ی پلینیوس (نویسنده و طبیعیدان رومی)، هلو حدود سال 332 قبل از میلاد مسیح در یونان کاشته شد و توسط ویرژیل (19-70 ق.م.) در آثار ادبی رومی ذکر شده است. (3)

اگرچه منشأ هلو کشور چین است، ولی در زمان‌های گذشته رومی‌ها هلو را «سیب ایرانی، Persian Apple» می‌نامیدند؛ فرانسوی‌ها آن نام را به «Pêche» ترجمه کردند که در نهایت منجر به نام انگلیسی امروزی هلو «Peach» شد. (4)

در حال حاضر هلو به عنوان یک محصول میوه‌ای مهم، به طور گسترده‌تر و وسیع‌تر در مناطق معتدل در سراسر دنیا پرورش داده می‌شود (5) و قاره آسیا حدود نیمی از این تولید را به خود اختصاص می‌دهد. (6) چین، به عنوان بزرگترین تولیدکننده میوه هلو در دنیا، در حال حاضر تقریباً بیش از 1000 رقم هلو دارد. (1) بعد از آن به ترتیب ایتالیا، اسپانیا و ایالات متحده آمریکا قرار دارند. (7)

هلو از نظر تغذیه و اقتصادی دارای اهمیت است و بخشی ضروری از رژیم غذایی انسان می‌باشد؛ همچنین دارای عطر و طعم و مزه استثنایی است که آن را در میان محبوب‌ترین میوه‌های مصرفی در جهان قرار می‌دهد. (2) میوه هلو عمر نگهداری نسبتاً بسیار کوتاهی دارد و می‌توان آن را به شکل میوه‌ی تازه، خشک یا منجمد مصرف کرد. (8) همچنین برای تولید کمپوت میوه، ژله، مربا، آب میوه و ماست میوه‌ای فرآوری می‌شود. (2)

جنس پرونوس (Prunus) نزدیک به 200 گونه دارد که به‌منظور استفاده از میوه‌ها و دانه‌های خوراکی آنها کشت می‌شوند. (1)

پنج گونه در جنس پرونوس (Prunus) به عنوان هلو در نظر گرفته می‌شوند:

گونه‌ی P. davidiana (Carr.) Franch که بومی شمال چین است.

گونه‌ی P. ferganensis (Kost. et Rjyb.) Kov. et Kost که در غرب چین رشد می‌کند.

گونه‌ی P. kansuensis Rehd که بومی شمال غربی چین است.

گونه‌ی P. mira Koehne که در کوه‌های هیمالیا و در امتداد رودخانه‌های زرد و یانگ‌تِسه رشد می‌کند.

گونه‌ی P. persica (L.) Batsch که بیشتر ارقام تجاری هلو متعلق به این گونه هستند. (3)

از این رو، هلو یکی از متنوع‌ترین گونه‌های میوه است که با در نظر گرفتن تنوع شکل‌ها، اندازه‌ها، نوع پوست، هسته‌، رنگ گوشت میوه (قرمز، سفید یا زرد)، (7) چسبیدگی هسته به گوشت میوه (هسته جدا، هسته نیمه‌چسبیده و هسته چسبیده) (1) و سایر جنبه‌های متغیر در مورد این میوه محبوب، دارای بیشترین تعداد ارقام تجاری است. (7)

هلو درختی خزان‌پذیر یا همیشه سبز از خانواده گلسرخیان (Rosaceae) است که تا ارتفاع 10 متر رشد می‌کند. (1) در اوایل فصل بهار، شکوفه‌های درخت هلو بسیار زودتر از برگ‌ها می‌رویند که به صورت منفرد یا ترکیبی و به رنگ صورتی (8) یا سفید مایل به صورتی هستند. (1) برگ‌های درخت هلو، مسطح، متناوب، سرنیزه‌ای طویل، با حاشیه‌ی ارّه‌ای، به طول 8 تا 15سانتی‌متر، پهنای 15 تا 35 سانتی‌متر با دمبرگ‌های 1 تا 1.5 سانتی‌متر هستند. (8) میوه هلو از نوع هسته‌دار (شَفت)، (1) دارای بوی خوش و دلپذیر و با سطحی مخملی (پوشیده از کرک) است. (8) رنگ گوشت میوه زرد، نسبتاً سفید (8) یا سرخ خونی است. (5) در هلو، رنگ پوست میوه یک عامل تعیین‌کننده کلیدی برای کیفیت میوه است، زیرا رنگ پوست توسط فلاوونوئیدها از جمله آنتوسیانین‌ها (9) -ترکیباتی که سطح سلامت انسان را ارتقا می‌دهند (5) - تنظیم میشود. هسته‌ی هلو، دارای یک دانه‌ی پهن به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای، به‌طول حدوداً 1.3 تا 2 سانتی‌متر و بیضی شکل است که توسط پوسته‌ای چوب مانند محصور شده است. (8)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) هلو

خواص هلو:

خواص هلو:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای هلو

هلو میوه‌ای نسبتاً کم کالری است (17)، زیرا میزان چربی آن کم و در عوض حاوی مقدار زیادی آب (تقریباً 89 گرم به ازای هر 100 گرم میوه) است. این میوه بسیار مغذی و سرشار از درشت مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها است. (7)

کربوهیدرات ها

هلو منبع نسبتاً خوبی از کربوهیدرات است. این کربوهیدرات‌ها بیشتر به صورت انواع قند در میوه وجود دارند.

لیپیدها

مقدار تری‌گلیسیریدها در هلو کم و عملاً فاقد کلسترول است. محتوای چربی هلو عمدتاً به شکل اسید‍‌های چرب تک غیراشباع و چند غیراشباع است و اسیدهای چرب عمده آن اولیک اسید (امگا 9) و لینولئیک اسید (امگا 6) است.

فیبر رژیمی

هلو یک منبع خوب فیبر محسوب می‌شود. هلو حاوی مقادیر زیادی پکتین است. به غیر از پکتین، هِمی‌سلولز، سلولز، زایلوز و لیگنان نیز محتوای فیبر آن را تشکیل می‌دهند.

اسید آلی

اسید آلی عطر و طعم خاصی به هلو می‌دهد. مالیک اسید، سیتریک اسید، فوماریک اسید و تارتاریک اسید از جمله اسیدهای آلی هستند که مسئول عطر و طعم هلو می‌باشند. علاوه بر این، فنولیک اسیدهایی مانند کلروژنیک اسید، موسیک اسید و اسکیمیک اسید نیز به مقدار زیادی در هلو وجود دارند. با این حال، اسیدهای آلی اصلی هلو که به مقدار یکسان وجود دارند، مالیک اسید و سیتریک اسید هستند.

پروتئین

هلو حاوی مقدار بسیار کمی پروتئین است. اسید آمینه مهم هلو «آلانین» است که مسئول مزه خاص هلو است. علاوه بر این، هلو حاوی اسیدهای آمینه لیزین، سرین، آرژنین، فنیل‌آلانین، تیروزین و گلایسین است. (17)

ترکیبات فنولی

پلی‌فنول‌ها به طور گسترده در بافت گیاهی پراکنده هستند و در رنگ و مزه میوه نقش دارند. هلو منبع غنی از پلی‌فنول‌ها است که کلروژنیک اسید، اپی‌کاتچین و کاتچین ترکیبات غالب هستند. علاوه بر این‌ها، پروتوکاتچوئیک اسید، نئوکلروژنیک اسید، کوئرستین-3-گلوکوزید، گالیک اسید، الاژیک اسید، آنتوسیانین‌ها، روتین و فلاوونول‌ها نیز وجود دارند. (17)

* آنتوسیانین‌ها به سیانیدین، دلفینیدین و پلارگونیدین تقسیم می‌شوند. در میوه هلو، جزء غالب آنتوسیانین، سیانیدین-3-گلوکوزید با مقدار کمی سیانیدین-3-روتینوزید است. (5)

کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها به عنوان گسترده‌‌ترین رنگدانه‌های موجود در طبیعت در نظر گرفته می‌شوند و مسئول رنگ‌های طیف زرد تا قرمز می‌باشند. کاروتنوئیدها، پیش‌سازهای ویتامین A و نوعی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. کاروتنوئیدهای غالب هلو عبارتند از بتا-کاروتن، آلفا-کاروتن، زآگزانتین، بتا-کریپتوگزانتین و لوتئین.

ویتامین ها

هلو منبع عالی ویتامین‌های A ،C و E است و همچنین ویتامین‌های گروه B را تأمین می‌کند.

مواد معدنی

مثل سایر میوه‌ها، هلو نیز حاوی مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است. مقدار سدیم آن کم است اما حاوی مقادیر خوبی از منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز، آهن و کلسیم است.

ارزش تغذیه‌ای میوه هلو تازه در هر 100 گرم:

انرژی (163 کیلوژول)، آب (89 گرم)، پروتئین (0.9 گرم)، لیپید کل (0.3 گرم)، فیبر (1.5 گرم)، کربوهیدرات (9.9 گرم)، خاکستر (0.8 گرم)، قند کل (8.4 گرم)، کلسیم (1 درصد)، آهن (2 درصد)، منیزیم (9 میلی‌گرم)، فسفر (20 میلی‌گرم)، پتاسیم (190 میلی‌گرم)، مس (0.1 میلی‌گرم)، روی (0.2 میلی‌گرم)، ویتامین‌های C (6.6 میلی‌گرم)، E (0.7 میلی‌گرم) و A (362 واحد بین‌المللی یا IU کولین یا B4 (6.2 میلی‌گرم). (17)

enlightenedبه لحاظ ارزش تجاری خانواده گلسرخیان، هلو در جایگاه سوم بعد از سیب و گلابی قرار دارد. (7)

enlightenedایران دارای تنوع بالایی از انواع هلو است و هلوی زعفرانی یکی از ارقام مهم و صادراتی ایران است. (18 و 19)

enlightenedبه گزاش سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، در سال 2017 ایران پنجمین تولید کننده هلو در دنیا  شناخته شد که بیانگر افزایش تقاضا برای هلوی ایرانی است.

enlightened هلو از محصولات تابستانه‌ای است که به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد کشت و کار آن در حال افزایش است. (18)

enlightenedچای هلو حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است؛ ترکیباتی که می‌توانند به محافظت از بدن در برابر پیری و بیماری کمک کنند. همچنین، این چای سموم بدن را دفع می‌کند و باعث افزایش عملکرد سالم کلیه‌ها و کبد می‌شود. (20)

enlightenedهلو حاوی بتا-کاروتن است. بدن بتا-کاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند. ویتامین A برای بینایی و سلامت چشم‌ها مهم است. (21)

enlightenedهلو در زمینه محصولات مراقبت از پوست نقش مهمی ایفا می‌کند. (22)

enlightenedمیوه هلو با پوست صاف و برّاق، «شلیل» نامیده می‌شود و واریته‌ی درخت مولد آن (Prunus persica var. nucipersica) نیز متفاوت است. (4)

enlightenedاز شکوفه درخت هلو به ویژه در چین و ژاپن استفاده زینتی می‌شود. (2)

enlightenedرایحه هلو برای کاهش احساس درد، رفع افسردگی و کاهش اضطراب استفاده می‌شود.

enlightenedدر فرهنگ چینی، درخت هلو را درخت زندگی می‌دانند و میوه‌ی آن نماد طول عمر و جاودانگی می‌باشد.

به گزارش محققین، برای بهره‌مندی از خواص سلامتی این میوه هر فرد باید روزانه 2 تا 3 عدد هلو بخورد. (23)

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

 اطلاعات مستند کافی برای نشان دادن عوارض جانبی هلو وجود ندارد. (24) با این حال، بیشتر افراد می‌توانند بدون خطر سلامتی هلو را در حد اعتدال به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف کنند. (25) زیاده‌روی در خوردن هلو می‌تواند باعث نفخ ‌شود. (26)

بارداری و شیردهی

اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید، توصیه می‌شود که در مورد بی‌خطر بودن هلو در این دوران با پزشک خود مشورت کنید. (24)

دیابت

هلو حاوی کربوهیدرات زیادی است، بنابراین اگر دیابتی هستید، حتماً به مقدار هلو که در طول روز می‌خورید، توجه داشته باشید. (25)

مشکلات گوارشی

هلو حاوی قند فروکتوز است در نتیجه فودمپ آن بالا است. اگر برای کاهش علائم گوارشی ناشی از سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری کرون از رژیم غذایی با فودمپ کم پیروی می‌کنید، باید از مصرف هلو پرهیز کنید. (27)

** فودمپ (FODMAP) اصطلاحی است که به گروهی از کربوهیدرات‌های (قندها) زنجیره کوتاه که روده کوچک در جذب آنها ضعیف عمل می‌کند، اشاره دارد. برخی از افراد پس از خوردن مواد غذایی حاوی این نوع کربوهیدرات‌ها دچار ناراحتی گوارشی می‌شوند. (28)

حساسیت به گیاهان خانواده گلسرخیان (Rosaceae)

اگر به میوه‌هایی مانند سیب، زردآلو، آلو و گیلاس حساسیت دارید، ممکن است به هلو نیز حساسیت داشته باشید. هلو یکی از شایع‌ترین میوه‌‌های آلرژی‌زا است و معمولاً باعث خارش و تورم دهان یا گلو می‌شود. بنابراین، اگر مشکوک به داشتن آلرژی به هلو هستید، پیش از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. (29)

حساسیت به گرده درخت توس (غان)

افرادی که به گرده درخت توس (غان) حساسیت دارند، خطر آلرژی به هلو در آنها بیشتر است. زیرا هلو حاوی پروتئینی مشابه پروتئین موجود در گرده توس است. بنابراین اگر آلرژی شناخته شده‌ای دارید، بهتر است از مصرف هلو پرهیز کنید. (25)

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد. این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف‌کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

اطلاعات مستند کافی برای نشان دادن تداخلات هلو با سایر داروها وجود ندارد. با این حال، این احتمال وجود دارد که با تعدادی از داروها واکنش نشان دهند. بنابراین، هر گونه دارویی مصرف می‌کنید، توصیه می‌شود با پزشک خود درباره تداخل آنها با هلو مشورت کنید. (24)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • در کشورهای آسیایی از هلو برای درمان  هیپرمنوره (خونریزی شدید در دوران قاعدگی)، دیسمنوره (قاعدگی دردناک) و ناباروری استفاده می‌شود. (16)
  • در طب سنتی چینی از هلو برای درمان بیماری‌های مزمن مختلف مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و اختلالات سیستم عصبی استفاده می‌کنند.
  • هلو همچنین به دلیل داشتن فواید دارویی مانند پیشگیری و ایجاد محافظت در برابر نارسایی قلبی و انواع اختلالات گوارشی مانند زخم معده، نقش بسیار مهمی در طب سنتی هند داشته است. (20)

برخی سوالات متداول درباره هلو

مصرف میوه‌هایی مانند هلو که سرشار از ویتامین A هستند، برای محافظت در برابر سرطان‌های ریه و دهان شناخته شده‌اند.

غذاهای سم‌زدا به پاکسازی بدن شما از درون کمک می‌کنند. مانند بسیاری از میوه‌ها، هلو نیز به عنوان یک ادرارآور عمل می‌کند و سموم را از کلیه‌ها و مثانه دفع می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هلو نیز ممکن است به حذف سموم از کبد کمک کنند.

ویتامین C موجود در هلو از طریق مبارزه با رادیکال‌های آزاد به تقویت استقامت و تاب‌آوری بدن کمک می‌کند. هلو حاوی ویتامین‌های A، B1 و B2  هم است که این ویتامین‌ها به عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. بنابراین مصرف میوه یا آبمیوه هلو ممکن است سیستم دفاعی بدن را تقویت و از آن در برابر بیماری‌های مختلف مانند سرماخوردگی محافظت کند.

هلو سرشار از ویتامین C است که بر سلامت جنسی تأثیرگذار است؛ ویتامین C نه تنها با بهبود تحرک اسپرم به باروری مردان کمک می‌کند، بلکه در کاهش کورتیزول (هورمون استرس) نیز مؤثر است. هر چه سطح کورتیزول بالاتر باشد، سطح تستوسترون پایین‌تر خواهد بود. تستوسترون هورمون جنسی مردانه است که برای سلامت جنسی مردان بسیار مهم می‌باشد.

هلو منبع عالی ویتامین A ،C، E و ویتامین‌های گروه  است.

broken heart 1- زیاده روی در خوردن هلو می‌تواند باعث نفخ ‌شود.

broken heart 2- افراد که دارای مشکلات گوارشی مانند سندروم روده تحریک‌پذیر یا بیماری کرون هستند نیز باید از مصرف هلو پرهیز کنند. زیرا هلو حاوی قند فروکتوز است. این نوع قند در برخی افراد ممکن است باعث ایجاد ناراحتی گوارشی شود و علائم گوارشی ناشی از سندروم روده تحریک‌پذیر (IBS) یا بیماری کرون را تشدید کند.

موارد بیشتر

1. Kant, R., Shukla, R.K., & Shukla, A. (2018). A review on peach (Prunus persica): an asset of medicinal phytochemicals. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), 6(1), 2186-2200. Retrieved from  https://www.researchgate.net/publication/323258290_A_Review_on_Peach_Prunus_persica_An_Asset_of_Medicinal_Phytochemicals

2. Byrne, D.H., Raseira, M.B., Bassi, D., Piagnani, M.C., Gasic, K., Reighard, G.L., …

Pérez, S. (2012). Fruit breeding, handbook of plant breeding 8. 505-569. Retrieved from  https://air.unimi.it/bitstream/2434/164343/2/Chapter%2014.pdf

3. OECD (2006), “Section 6 - Stone Fruits (PRUNUS SPP.)”, in Safety Assessment of Transgenic Organisms, Volume 2: OECD Consensus Documents, OECD Publishing, Paris. Retrieved from  https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264095403-7-en.pdf?expires=1692867561&id=id&accname=guest&checksum=C086410716B396C1EC4404D112EC0FFE

4. (2023, May 30). 23 Fun facts about peaches. Fun Facts About. Retrieved from    https://www.funfactsabout.com/facts-about-peaches/

5. Zhou, H., Lin-Wang, K., Wang, H., Gu, C., Espley, R.V., … Han, Y. (2015). Molecular genetics of blood-fleshed peach reveals activation of anthocyanin biosynthesis by NAC transcription factors. The Plant Journal, 82,105-121. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/tpj.12792

6. Gupta, S., Gupta, N., & Kour, D.P. (2022). Health benefits and value added products of peach. Division of Food Science and Technology, SKUAST, Jammu. Retrieved from https://justagriculture.in/files/magazine/2022/october/003%20Health%20Benefits%20and%20Value%20Added%20Products%20of%20Peach.pdf

7. Bento, C., Gonçalves, A.C., Silva, B., & Silva, L.R. (2022). Peach (Prunus Persica): phytochemicals and health benefits. food reviews international, 38(8), 1703-1734. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/87559129.2020.1837861?casa_token=SxQnh_-XqG4AAAAA:3hbqpSQNUdPlFRCv5YMjj-kvb5P-y3OLuCqgVeDjA_ewvt7V86evyWTi9sVn57lh-Cte0kLXIVJ0h_Q

8. Haleema, R., Shenoy, A., & Shabaray, A.R. (2020). A review on pharmacological activities of Prunus persica. International Journal of Pharmaceutical Sciences Review and Research, 60(2), 38-40. Retrieved from https://globalresearchonline.net/journalcontents/v60-2/07.pdf

9. Rahim, M.A., Busatto, N., & Trainotti, L. (2014). Regulation of anthocyanin biosynthesis in peach fruits. Planta, 240, 913-929. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s00425-014-2078-2

10. DerSarkissian, C. (2023, April 27). What is oxidative stress?. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-oxidative-stress

11. Dhingra, N., Sharma, R., & Kar, A. (2014). Towards further understanding on the antioxidative activities of Prunus persica fruit: A comparative study with four different fractions. Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 132(11), 582-587. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1386142514007641?via%3Dihub

12. Rudke, C.R.M., Zielinski, A.A.F., & Ferreira, S.R.S. (2023). From biorefinery to food product design: peach (Prunus persica) by-products deserve attention. Food and Bioprocess Technology, 16(6), 1197-1215.  Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9702882/

13. Gong, D.J., Kim, G.W., & Koo, B.S. (2004). Effect of Do-In (Prunus persica L. BATSCH) water extract (PPE) on concentration of extracellular acetylcholine in the rat hippocampus. Korean Journal of Oriental Medicine, 25(4), 1-7. Retrieved from https://www.jkom.org/upload/01-Effect%20of%20Do-In(105245).PDF

14. Lia, X., Yuc, B., Suna, Q., Zhanga, Y., Rena, M., Zhanga, X., … Qiu, Z. (2018). Generation of a whole-brain atlas for the cholinergic system and mesoscopic projectome analysis of basal forebrain cholinergic neurons. Biological Sciences, 115(2), 415-420. Retrieved from https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1703601115

15. Tiwari, P., Dwivedi, S., Singh, M.P., Mishra, R., & Chandy, A. (2013). Basic and modern concepts on cholinergic receptor: A review. Asian Pacific Journal of Tropical Disease, 3(5), 413–420. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4027320/

16. Kim, H.J., Park, K.K., Chung, W.Y., Lee, S.K., & Kim, K.R., (2017). Protective effect of white-fleshed peach (Prunus persica (L.) Batsch) on chronic nicotine-induced toxicity. Journal of Cancer Prevention, 22(1), 22–32. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5380186/

17. Syed, H., Bazila, N., Tahiya, Q., Tabasum, F., & Tashooq, B. (2021). Peach (Prunus persica)—morphology, taxonomy, composition and health benefits. Fruits Grown in Highland Regions of the Himalayas, Nutritional and Health Benefits, 207-217. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/352417774_Peach_Prunus_Persica-Morphology_Taxonomy_Composition_and_Health_Benefits

18. Abdollahi, R., Hajilou, J., Zainalabedini, M., Mahna, N., & Ghaffari, M.R. (2019). Evaluation of qualitative traits of peel and flesh of some peach cultivars and genotypes. Iranian Journal of Horticultural Science, 50(1), 151-162. Retrieved from https://ijhs.ut.ac.ir/article_71371_343e9d3e85ba21f41f39558ce870addb.pdf [Abstract in Persian]

19- بهروزی، ش.، مستوفی، ی.، زمانی، ذ.، و رنجبر، ا. (1392). تاثیر بسته بندی با اتمسفر تعدیل یافته در طول دوره انبار بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی هلوی رقم زعفرانی. مجله علوم باغبانی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 44(4)، 401-413. قابل دسترس از:

https://www.sid.ir/paper/148253/fa#downloadbottom

20. (2021, March 8). What are the health benefits of Peach Tea. AVT. Retrieved from  https://avtbeverages.com/blog/what-are-the-health-benefits-of-peach-tea

21. (2021, August 26). All the Health Benefits of Eating Peaches. Cleveland Clinic. Retrieved from https://health.clevelandclinic.org/benefits-of-peaches/

22. Zhao, H. (2017). Analysis of medicinal value of peach. Advances in Intelligent Systems Research (AISR), 150, 253-257. Retrieved from https://www.atlantis-press.com/proceedings/anit-17/25889350

23. (2019, January 17). Petre, A. 10 Surprising Health Benefits and Uses of Peaches. healthline. Retrieved from https://www.healthline.com/nutrition/peach-fruit-benefits#TOC_TITLE_HDR_6

24. Singh, R. (2023, Jun 22). Peaches (Aadoo): Uses, Benefits, Side Effects and More!. PharmEasy.

25. Cherney, K. (2023, April 26). Peaches 101: A Complete Guide. EVERYDAY HEALTH.

26. (2022, August 30). 10 Surprising Health Benefits and Side Effects of Peach (Aadu). Vedobi. Retrieved from https://www.vedobi.com/blogs/ayurveda-book/10-surprising-health-benefits-and-side-effects-of-peach-aadu

27. Manzella, D. (2022, November 28). Peach Nutrition Facts and Health Benefits. verywell fit. Retrieved from https://www.verywellfit.com/peaches-carb-counts-and-benefits-1087566

28. Veloso, H.G. FODMAP Diet: What You Need to Know. JOHNS HOPKINS MEDICINE. Retrieved from https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/fodmap-diet-what-you-need-to-know

29. Begum, J. (2022, September 15). Peach Tea: Are There Health Benefits?. NOURISH by  WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/diet/peach-tea-health-benefits

منابع

1. Kant, R., Shukla, R.K., & Shukla, A. (2018). A review on peach (Prunus persica): an asset of medicinal phytochemicals. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), 6(1), 2186-2200. Retrieved from  https://www.researchgate.net/publication/323258290_A_Review_on_Peach_Prunus_persica_An_Asset_of_Medicinal_Phytochemicals

2. Byrne, D.H., Raseira, M.B., Bassi, D., Piagnani, M.C., Gasic, K., Reighard, G.L., …

Pérez, S. (2012). Fruit breeding, handbook of plant breeding 8. 505-569. Retrieved from  https://air.unimi.it/bitstream/2434/164343/2/Chapter%2014.pdf

3. OECD (2006), “Section 6 - Stone Fruits (PRUNUS SPP.)”, in Safety Assessment of Transgenic Organisms, Volume 2: OECD Consensus Documents, OECD Publishing, Paris. Retrieved from  https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264095403-7-en.pdf?expires=1692867561&id=id&accname=guest&checksum=C086410716B396C1EC4404D112EC0FFE

4. (2023, May 30). 23 Fun facts about peaches. Fun Facts About. Retrieved from    https://www.funfactsabout.com/facts-about-peaches/

5. Zhou, H., Lin-Wang, K., Wang, H., Gu, C., Espley, R.V., … Han, Y. (2015). Molecular genetics of blood-fleshed peach reveals activation of anthocyanin biosynthesis by NAC transcription factors. The Plant Journal, 82,105-121. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/tpj.12792

6. Gupta, S., Gupta, N., & Kour, D.P. (2022). Health benefits and value added products of peach. Division of Food Science and Technology, SKUAST, Jammu. Retrieved from https://justagriculture.in/files/magazine/2022/october/003%20Health%20Benefits%20and%20Value%20Added%20Products%20of%20Peach.pdf

7. Bento, C., Gonçalves, A.C., Silva, B., & Silva, L.R. (2022). Peach (Prunus Persica): phytochemicals and health benefits. food reviews international, 38(8), 1703-1734. Retrieved from https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/87559129.2020.1837861?casa_token=SxQnh_-XqG4AAAAA:3hbqpSQNUdPlFRCv5YMjj-kvb5P-y3OLuCqgVeDjA_ewvt7V86evyWTi9sVn57lh-Cte0kLXIVJ0h_Q

8. Haleema, R., Shenoy, A., & Shabaray, A.R. (2020). A review on pharmacological activities of Prunus persica. International Journal of Pharmaceutical Sciences Review and Research, 60(2), 38-40. Retrieved from https://globalresearchonline.net/journalcontents/v60-2/07.pdf

9. Rahim, M.A., Busatto, N., & Trainotti, L. (2014). Regulation of anthocyanin biosynthesis in peach fruits. Planta, 240, 913-929. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s00425-014-2078-2

10. DerSarkissian, C. (2023, April 27). What is oxidative stress?. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/a-to-z-guides/what-is-oxidative-stress

11. Dhingra, N., Sharma, R., & Kar, A. (2014). Towards further understanding on the antioxidative activities of Prunus persica fruit: A comparative study with four different fractions. Spectrochimica Acta Part A: Molecular and Biomolecular Spectroscopy, 132(11), 582-587. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1386142514007641?via%3Dihub

12. Rudke, C.R.M., Zielinski, A.A.F., & Ferreira, S.R.S. (2023). From biorefinery to food product design: peach (Prunus persica) by-products deserve attention. Food and Bioprocess Technology, 16(6), 1197-1215.  Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9702882/

13. Gong, D.J., Kim, G.W., & Koo, B.S. (2004). Effect of Do-In (Prunus persica L. BATSCH) water extract (PPE) on concentration of extracellular acetylcholine in the rat hippocampus. Korean Journal of Oriental Medicine, 25(4), 1-7. Retrieved from https://www.jkom.org/upload/01-Effect%20of%20Do-In(105245).PDF

14. Lia, X., Yuc, B., Suna, Q., Zhanga, Y., Rena, M., Zhanga, X., … Qiu, Z. (2018). Generation of a whole-brain atlas for the cholinergic system and mesoscopic projectome analysis of basal forebrain cholinergic neurons. Biological Sciences, 115(2), 415-420. Retrieved from https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1703601115

15. Tiwari, P., Dwivedi, S., Singh, M.P., Mishra, R., & Chandy, A. (2013). Basic and modern concepts on cholinergic receptor: A review. Asian Pacific Journal of Tropical Disease, 3(5), 413–420. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4027320/

16. Kim, H.J., Park, K.K., Chung, W.Y., Lee, S.K., & Kim, K.R., (2017). Protective effect of white-fleshed peach (Prunus persica (L.) Batsch) on chronic nicotine-induced toxicity. Journal of Cancer Prevention, 22(1), 22–32. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5380186/

17. Syed, H., Bazila, N., Tahiya, Q., Tabasum, F., & Tashooq, B. (2021). Peach (Prunus persica)—morphology, taxonomy, composition and health benefits. Fruits Grown in Highland Regions of the Himalayas, Nutritional and Health Benefits, 207-217. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/352417774_Peach_Prunus_Persica-Morphology_Taxonomy_Composition_and_Health_Benefits

18. Abdollahi, R., Hajilou, J., Zainalabedini, M., Mahna, N., & Ghaffari, M.R. (2019). Evaluation of qualitative traits of peel and flesh of some peach cultivars and genotypes. Iranian Journal of Horticultural Science, 50(1), 151-162. Retrieved from https://ijhs.ut.ac.ir/article_71371_343e9d3e85ba21f41f39558ce870addb.pdf [Abstract in Persian]

19- بهروزی، ش.، مستوفی، ی.، زمانی، ذ.، و رنجبر، ا. (1392). تاثیر بسته بندی با اتمسفر تعدیل یافته در طول دوره انبار بر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی هلوی رقم زعفرانی. مجله علوم باغبانی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 44(4)، 401-413. قابل دسترس از:

https://www.sid.ir/paper/148253/fa#downloadbottom

20. (2021, March 8). What are the health benefits of Peach Tea. AVT. Retrieved from  https://avtbeverages.com/blog/what-are-the-health-benefits-of-peach-tea

21. (2021, August 26). All the Health Benefits of Eating Peaches. Cleveland Clinic. Retrieved from https://health.clevelandclinic.org/benefits-of-peaches/

22. Zhao, H. (2017). Analysis of medicinal value of peach. Advances in Intelligent Systems Research (AISR), 150, 253-257. Retrieved from https://www.atlantis-press.com/proceedings/anit-17/25889350

23. (2019, January 17). Petre, A. 10 Surprising Health Benefits and Uses of Peaches. healthline. Retrieved from https://www.healthline.com/nutrition/peach-fruit-benefits#TOC_TITLE_HDR_6

24. Singh, R. (2023, Jun 22). Peaches (Aadoo): Uses, Benefits, Side Effects and More!. PharmEasy.

25. Cherney, K. (2023, April 26). Peaches 101: A Complete Guide. EVERYDAY HEALTH.

26. (2022, August 30). 10 Surprising Health Benefits and Side Effects of Peach (Aadu). Vedobi. Retrieved from https://www.vedobi.com/blogs/ayurveda-book/10-surprising-health-benefits-and-side-effects-of-peach-aadu

27. Manzella, D. (2022, November 28). Peach Nutrition Facts and Health Benefits. verywell fit. Retrieved from https://www.verywellfit.com/peaches-carb-counts-and-benefits-1087566

28. Veloso, H.G. FODMAP Diet: What You Need to Know. JOHNS HOPKINS MEDICINE. Retrieved from https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/fodmap-diet-what-you-need-to-know

29. Begum, J. (2022, September 15). Peach Tea: Are There Health Benefits?. NOURISH by  WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/diet/peach-tea-health-benefits