يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

روغن فندق: آشنایی با مهم ترین خواص روغن فندق برای سلامت بدن، پوست و مو؛

7 خاصیت روغن فندق و طریقه مصرف آن

 

فندق نیوشا

نام تجاری گیاه:

Hazelnut

نام علمی گیاه:

Corylus avellana L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

فندق متعلق به خانواده توسکایان (Betulaceae) (1) و یکی از مهمترین محصولات آجیل در سراسر دنیا است که با تولید بیش از 863 هزار تن در سال در رتبه سوم بازار جهانی میوه آجیلی قرار دارد. (2)

بیش از صد واریته‌ی فندق در دنیا کشت می‌شوند؛(3) ترکیه بزرگترین تولید کننده فندق است و پس از آن ایتالیا، آذربایجان، ایالات متحده، چین، گرجستان، ایران، لهستان، فرانسه، اسپانیا و شیلی قرار دارند و سطح زیرکشت فندق در دنیا بیش از 660000 هکتار است. (2)

از فندق در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی- بهداشتی (4) به صورت خام، سفید شده (بدون پوست) و تفت داده شده و یا فرآورده‌های آن مانند خلال فندق، فندق خرد شده، آرد فندق، روغن فندق و کره فندق و برای طعم‌دار کردن محصولات لبنی، نانوایی، قنادی، آبنبات و شکلات استفاده می‌شود. (5)

فندق عموماً در مناطق دارای آب و هوای معتدل با رطوبت نسبتاً بالا و میزان بارندگی بالا رشد می‌کند (6) و پراکنش جغرافیایی و زیستگاه‌های اصلی آن در نیمکره شمالی و در نواحی ساحلی دریاها و اقیانوس‌ها که دارای زمستان‌های ملایم و تابستان‌های خنک هستند، متمرکز است. (2)

خاستگاه فندق آمریکای شمالی (به‌ویژه گونه‌های C. americana و C. cornuta) و همچنین آسیای صغیر (به‌ویژه گونه‌ی C. avellana) است. (7)

ایران یکی از تولیدکنند‌گان اصلی فندق در دنیا است. (1) زیستگاه‌های طبیعی فندق در ایران عمدتاً در اشکورات، ناوان، دینوچال، گلی داغ، الموت، طارم و اردبیل قرار دارند. (1) همچنین، ارقام مختلف فندق (8) در برخی از نواحی ایران با بارندگی زیاد و رطوبت نسبی بالا نیز پرورش داده می‌شوند، زیرا رطوبت نسبی بالا یک عامل اصلی برای کشت فندق مرغوب است؛ (1) استان‌های گیلان، قزوین و مازندران حدود 93 درصد از سطح زیرکشت فندق کشور را در اختیار دارند و به عنوان مهم‌ترین مناطق کشت فندق در ایران محسوب می‌شوند. (9)

بیشتر گونه‌های فندق اشکال درختچه‌ای دارند و به ندرت به شکل درخت دیده می‌شوند. (1) ارقام فندق دارای تنوع ژنتیکی زیادی از نظر صفاتی مانند قدرت رشد، عادات رشد، اندازه و شکل میوه آجیلی و ضخامت پوسته هستند. (10) گونه‌ی C. avellana رایج‌ترین گونه فندق است (7) و نام آن از شهر ایتالیایی Avella گرفته شده است، زمانی که کارل لینه آن را به عنوان «Avelana nux sylvestris» به معنای «میوه آجیلی خود روی Avella» توصیف کرد. (11)

این درخت یا درختچه، که ممکن است تا 6 متر رشد کنند، (10) 75 تا 100 سال عمر می‌کند؛ (11) دارای برگ‌های خزان‌کننده‌ای به طول 6 تا 12 سانتی‌متر، با پرز‌های نرم در هر دو سطح و حاشیه دو دندانه‌ای است. گل‌ها بسیار زود در فصل بهار قبل از برگ‌ها می‌رویند و یک‌پایه (دارای گل نر - ماده) هستند. میوه‌های آجیلی به صورت دسته‌های 1-12تایی رشد می‌کنند که هر کدام به‌طور جداگانه دارای یک پوشش برگی سبز رنگ هستند. مغز فندق توسط یک پوسته چوبی محافظت می‌شود. (10) قبل از مصرف، پوشش برگی و پوسته چوبی اطراف مغز فندق باید جدا شوند. (11)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) فندق

خواص فندق:

خواص فندق:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای فندق

فندق به دلیل ارزش تغذیه‌ای بالا و دارا بودن ترکیب خاصی از چربی‌ها، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر رژیمی، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیتواسترول‌ها، اسکوالن و فنل‌های دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی، نقش مهمی در تغذیه و سلامت انسان دارد. (6) هر 100 گرم فندق 600 تا 650 کیلوکالری دارد. (5)

طبق تحقیقات، ترکیب و مقدار مواد مغذی فندق در واریته‌ها یا ارقام مختلف بسیار متفاوت است. (6)

چربی

فندق منبع خوبی از چربی (50 تا 73 درصد) و حاوی اسیدهای چرب اشباع و غیراشباع است که برای سلامت انسان ضروری هستند. (5) سهم اسیدهای چرب در فندق (از زیاد به کم) به ترتیب عبارت است از: اولئیک اسید (امگا 9)، لینولئیک اسید (امگا 6)، پالمیتیک اسید، استئاریک اسید، لینولنیک اسید (امگا 3). (2) اسید چرب تک غیراشباع اولئیک اسید (امگا 9)، اسید چرب غالب در ارقام مختلف فندق است که بیشترین مقدار آن در رقم‌هایی از ایتالیا، پرتغال و لهستان مشاهده شده است.

فندق همچنین حاوی اسیدهای چرب چند غیراشباع لینولئیک اسید (امگا 6) و لینولنیک اسید (امگا 3) است. پالمیتیک اسید بیشترین اسید چرب اشباع فندق و بعد از آن استئاریک اسید میباشد. (3)

ارقام فندقی که غلظت اولئیک اسید و همچنین «نسبت اولئیک اسید به لینولئیک اسید» در آنها بالا است عموماً مدت زمان نگهداری طولانیتری دارند. (2، 6)

پروتئین

مقدار پروتئین فندق بین 10 تا 24 درصد متغییر است. طبق گزارشات، 22 درصد از پروتئین مورد نیاز روزانه در رژیم غذایی انسان را می‌توان با مصرف 100 گرم فندق در روز تأمین کرد.

کربوهیدرات ها

فندق حاوی10 تا 22 درصد کربوهیدارت است.

فیبر رژیمی

فندق حاوی 1 تا 3 درصد سلولز و پکتین است.

ویتامین ها

فندق یکی از منابع ارزشمند ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین‌های تیامین (B1)، نیاسین (B3)، پیریدوکسین (B6) و آلفا-توکوفرول (E) است. (5)

مواد معدنی

فندق منبع ارزشمندی از مواد معدنی ازجمله منیزیم، پتاسیم، کلسیم، منگنز، آهن، روی، فسفر و مس است. (4)

فیتواسترول ها

فندق حاوی فیتواسترول‌ها از جمله سیتواسترول، کمپسترول و دلتا-5- اوناسترول است.

ترکیبات فنولی

فندق حاوی فلاوونوئیدها (مانند فلاوان-3-اُل‌ها، کاتچین، اپی‌کاتچین، میریستین-3-رامنوزید، کوئرستین-3-رامنوزید)، فنولیک اسیدها (شامل گالیک، کافئیک، فرولیک، پی-کوماریک، سیناپیک اسیدها) تانن تغلیظ شده و استیلبن (رزوراتول) است.

همچنین حاوی اسیدهای آلی اما در مقادیر کم است و فراوان‌ترین اسید آلی در فندق مالیک اسید است. (5)

enlightenedدانه‌های آجیلی و روغن به‌دست‌آمده از آن‌ها اغلب به‌عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شوند، زیرا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی هستند که به مقدار بالای پلی‌فنل‌ها و توکوفرول‌ها در آنها مرتبط است. (4)

enlightenedاسیدهای چرب غیراشباع، فیتواسترول‌ها (استرول‌های گیاهی)  و توکوفرول‌های موجود در روغن فندق نقش مهمی در طب پیشگیری دارند. (11)

enlightenedتوکوفرول‌ها یکی از اجزای اصلی روغن فندق هستند؛ آلفا-توکوفرول (ویتامین E) شکل غالب آن است و یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد (2) که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود مدت زمان ماندگاری روغن را بهبود می‌بخشد. (11)

شواهد فزاینده‌ اما غیرقطعی وجود دارد، مبنی بر اینکه آلفا-توکوفرول (شکل فعال ویتامین E) به کاهش خطر برخی بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و سرطان کمک می‌کند و ممکن است با برخی از اثرات منفی مرتبط با افزایش سن (پیری) مقابله کند. (5) آلفا-توکوفرول همچنین ممکن است در برابر زوال شناختی و بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون محافظتایجاد کند. (3)

enlightenedفندق به دلیل داشتن مقادیر بالای فسفر می‌تواند عملکرد مغز را تقویت و بهبود بخشد. (1)

enlightenedفیتواسترول‌ها که به مقدار زیادی در روغن فندق وجود دارند، باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند. فیتواسترول‌ها برای کاهش مقدار کلسترول بد خون (LDL) به افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند توصیه می‌شود. (3)

enlightenedروغن فندق ممکن است به کاهش اثراتسندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) کمک کند. بنابراین، این روغن ممکن است برای کاهش التهاب یا جوش پوستی ناشی از این عارضه مفید باشد. (27)

enlightenedروغن فندق برای تقویت مو: براساس نسخه‌های طب سنتی، فندق برای تقویت مو مفید است. به این منظور، می‌توانید مقدار کمی از روغن فندق را به موها و کف سرتان بمالید و برای چند دقیقه به آرامی ماساژ دهید و اجازه دهید روغن به مدت چند ساعت روی سرتان بماند؛ سپس آن را آبکشی نمایید. (28)

enlightenedنتایج تحقیقات نشان داده است که گنجاندن فندق در رژیم غذایی به عنوان منبع اسیدهای چرب تک غیراشباع با کاهش خطر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. همچنین پیشنهاد شده است که دانه‌های آجیلی سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع، ممکن است وضعیت اکسیداتیو بدن را تا حدودی بهبود دهند. (4)

enlightenedروغن فندق پوست را مرطوب می‌کند. این روغن حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب است که آن را به یک نرم‌کننده پوست مؤثر تبدیل می‌کند و به عنوان یک عامل بازسازی‌کننده برای پوست عمل می‌کند. (27)

enlightenedفندق حاوی مقدار زیادی چربی است، به همین دلیل می‌توان از آن برای تولید روغن خوراکی با بالاترین کیفیت استفاده کرد.

enlightenedروغن فندق در فرمولاسیونهای مارگارین و کره، به‌منظور بهبود خواص فیزیکی محصول (مانند قابلیت پخش شدن) کاربرد دارد. (7)

enlightenedبه دلیل محدود بودن مدت زمان ماندگاری روغن فندق بدست آمده با روش پرس سرد، شرایط نگهداری آن باید در دماهای پایین باشد. بسته‌بندی تحت نیتروژن به منظور حذف اکسیژن و افزودن آنتی‌اکسیدان از دیگر شرایط پایدارسازی روغن پرس سرد است. (11)

enlightenedروغن استخراج شده از تفاله فندق حاوی مقادیر زیادی تری‌گلیسیرید است که می‌تواند به عنوان منبع بیودیزل (نوعی سوخت غیرسمی، ایمن، تجدیدپذیر و تجزیه‌پذیر) با کیفیت بالا مورد استفاده قرار گیرد. (7)

روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری ( 15 تا 30 میلی‌لیتر) به صورت مستقیم و یا همراه با غذا، سالاد و نوشیدنی میل کنید.

بهترین زمان استفاده از روغن فندق به نیازها و ترجیحات خاص مصرف‌کننده مانند پخت‌و‌پز، مکمل غذایی، مراقبت از پوست، مراقبت از مو، رایحه‌درمانی (آروماتراپی) و ماساژ بستگی دارد.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

فندق عموماً در غذاها مصرف می‌شود و معمولاً به خوبی توسط افراد تحمل می‌شود، اما برخی از افراد به فندق حساسیت دارند و ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک جدی شود. (29)

مصرف موضعی

تحقیقات در مورد عوارض جانبی و خطرات احتمالی استفاده از روغن فندق برای مراقبت از پوست محدود است. افرادی که به دانه‌های آجیلی (مانند فندق) حساسیت دارند، از روغن حاصل از دانه‌های آجیلی یا هر محصولی که حاوی آن‌ها است پرهیز کنند. حتی اگر به دانه‌های آجیلی حساسیت ندارید، بهتر است که قبل از استفاده از روغن فندق، حساسیت به آن را بررسی کنید. یک راه آسان برای انجام این کار، آزمون حساسیت پوست (پچ تست) است. (30)

مقداری از این روغن طبیعی را روی ساعد خود بمالید و چند ساعت صبر کنید. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند قرمزی، تورم، خارش، بثورات، التهاب یا احساس سوزش از مصرف آن پرهیز کنید. (27)

بارداری و شیردهی

فندق عموماً در غذاها مصرف می‌شود. اطلاعات معتبر کافی برای دانستن اینکه آیا استفاده دارویی از فندق یا روغن فندق در دوران بارداری یا شیردهی بی‌خطر است یا خیر وجود ندارد. محض احتیاط فندق و روغن آن را در مقادیر غذایی مصرف کنید. (29)

حساسیت به مغزیجات یا دانه‌های آجیلی

افرادی که به بادام زمینی، بادام هندی، گردو، بادام برزیلی و ماکادمیا حساسیت دارند، ممکن است به فندق هم حساسیت داشته باشند.

حساسیت به گرده درخت توس (غان)

افرادی که به  گرده غان (درخت توس) حساسیت دارند، ممکن است به فندق هم حساسیت داشته باشند.

حساسیت به برنجاسف

افرادی که به  گرده برنجاسف حساسیت دارند، ممکن است به فندق هم حساسیت داشته باشند. (29) 

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد. این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف‌کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

روغن فندق سرشار از ویتامین E است. در صورت مصرف داروی خوراکی رقیق‌کننده خون، قبل از مصرف روغن فندق باید با پزشک خود مشورت کنید. مقادیر بیش از حد ویتامین E می‌تواند اثرات این داروها را افزایش دهد و در نهایت منجر به افزایش خونریزی و افزایش زمان انعقاد خون شود. (30)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • در برخی از کتاب‌های طب ایرانی، به‌طور خاص تأکید شده که فندق و بادام از بافت مغز محافظت و از تحلیل رفتن مغز جلوگیری کرده و حافظه را بهبود می بخشند. (10)
  • روغن فندق در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مؤثر است.
  • بومیان آمریکا از روغن فندق برای درمان تومورها استفاده می‌کردند.
  • همچنین به‌طور سنتی از روغن فندق برای درمان انگل گوارشی آسکاریس استفاده می‌شود. (31)

برخی سوالات متداول درباره فندق

1- ترمیم و جلوگیری از پیری پوست: روغن فندق به عنوان ضدباکتری، مرطوب‌کننده و ترمیم‌کننده پوست، برای درمان خشکی پوست (به‌ویژه در پوست خشک)، کاهش منافذ پوست، کاهش ترشح چربی پوست و بهبود آکنه (به‌ویژه در پوست‌ چرب) و افزایش خاصیت ارتجاعی پوست مفید است.

2- افزایش قدرت باروری در زنان: روغن فندق برای درمان کیست‌های تخمدان مفید است. بنابراین، می‌تواند برای بهبود جوش‌های پوستی ناشی از این عارضه هم مؤثر باشد.

3- بهبود وضعیت آنتی‌اکسیدانی بدن و جلوگیری از فرایند مخرب پراکسیداسیون لیپید: روغن فندق سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین E، فلاوونوئیدها و لوتئولین است. این روغن از پراکسیداسیون لیپید خصوصاً در افراد دارای رژیم غذایی پرکلسترول جلوگیری می‌کند.

4- کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی- عروقی: روغن فندق، مانند روغن زیتون، سرشار از اسید چرب تک غیراشباع امگا 9 و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و باعث جلوگیری یا بهبود خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود.

5- کاهش کلسترول بد خون: طبق مطالعات، اسید چرب تک غیراشباع امگا 9 و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن فندق در کاهش کلسترول‌های بد خون (VLDL و LDL) مؤثر هستند.

همچنین، فیتواسترول‌ها که به مقدار زیادی در روغن فندق وجود دارند، باعث کاهش کلسترول خون می‌شوند و مصرف آنها به افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند توصیه می‌شود.

6- بهبود عوارض کلیوی ناشی از بیماری دیابت: مصرف روغن فندق به کاهش مقدار کراتینین، نیتروژن اوره و اوریک اسید خون و در نتیجه بهبود عملکرد کلیه‌ها، خصوصاً در افراد دیابتی کمک می‌کند.

7- دارای خاصیت ضدباکتری: روغن فندق توانایی تداخل در رشد یا بقای برخی باکتری‌ها را دارد. در نتیجه برای بهبود جوش‌های پوستی ناشی از عفونت باکتریایی یا سایر عوارض ناشی از عفونت‌ باکتریایی مفید است.

8- روغن فندق یکی از منابع ارزشمند ویتامین‌ E (آلفا-توکوفرول) است: بنا بر شواهد، آلفا-توکوفرول به کاهش خطر برخی بیماری‌ها مانند بیماری قلبی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و سرطان کمک می‌کند و ممکن است با برخی از اثرات منفی مرتبط با افزایش سن (پیری) مقابله کند.

9- تقویت مو: براساس نسخه‌های طب سنتی، فندق برای تقویت مو مفید است.

10- به‌طور سنتی، از روغن فندق در درمان سنگ کیسه صفرا استفاده می‌شود.

خواص روغن فندق برای پوست:

1- آبرسان است.

2- مرطوب‌کننده است.

3- می توان از آن به عنوان یک قابض استفاده کرد؛ روغن فندق می‌تواند به خشکی پوست چرب، پاکسازی و کوچک کردن منافذ پوست و حذف باکتری‌ها کمک کند.

4- به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کند.

5- ممکن است به کاهش ظاهر چین و چروک و خطوط ریز پوست کمک کند.

6- به محافظت از پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند.

7- به کاهش تیرگی و لکه‌های پوستی (هایپرپیگمانتاسیون) کمک می‌کند.

خواص روغن فندق برای مو:

1- موهای رنگ‌شده را آبرسانی می‌کند.

2- باعث سلامت پوست سر می‌شود.

3- از مو و پوست سر در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید محافظت می‌کند.

شما می‌توانید روغن فندق را به تنهایی یا در ترکیب با روغن‌های دیگر به پوست خود بمالید. همچنین، اگر در منزل لوسیون یا کرم درست می‌کنید، می‌توانید از روغن فندق به عنوان ترکیب پایه در فرمولاسیون آنها استفاده کنید.

برای استفاده روزانه:

1- برای پوست خشک: 4 تا 5 قطره روغن فندق

2- برای پوست چرب: 2 تا 3 قطره روغن فندق

3- قبل از خواب یا قبل از استفاده از هرگونه لوسیون، به صورت موضعی روی پوست خود ماساژ دهید.

به عنوان پاک‌کننده پوست:

1- پوست صورت یا سایر نواحی را با یک دستمال گرم و مرطوب حدود 20 ثانیه بپوشانید.

2- دستمال را بردارید و حدود نصف قاشق چایخوری (4 تا 5 قطره) روغن فندق را روی پوست خود ماساژ دهید. در صورت تمایل می توانید از مقدار کم‌تر یا بیش‌تر استفاده کنید.

3- اجازه دهید روغن فندق به مدت 30 ثانیه بماند.

4- با یک دستمال گرم و مرطوب به آرامی آن را پاک کنید.

با انجام این مراحل پوست صورت شما تمیز و همچنین انواع آرایش پاک می‌شود. می‌توانید از روغن فندق مانند هر پاک کننده دیگر، صبح یا شب یا در هر دو زمان استفاده کنید. در صورت استفاده از روغن فندق در شب، قبل از استفاده از هر نوع کرم شب، از آن استفاده کنید.

قبل از استفاده موضعی از روغن فندق، آزمون حساسیت پوست (پچ تست) را انجام دهید!

1- برای مراقبت از موها قبل از شست‌و‌شو: برای کاهش جذب آب توسط مو‌ها و کاهش آسیب به موها، حداقل یک ساعت قبل از شامپو زدن و شست‌وشوی موها، آنها را به روغن فندق آغشته نمایید.

2- برای مراقبت از پوست سر: اگر پوست سرتان خشک است و خارش دارد، می‌توانید از روغن فندق خالص استفاده کنید. این روغن را روی پوست سر ماساژ دهید و بگذارید یک شب بماند تا جذب و پوست سرتان نرم شود.

3- برای آبرسانی به موها: برای موهای خشک و شکننده، می‌توانید روغن فندق را در یک بطری ریخته و هر زمان که احساس می‌کنید لازم است، بر روی ساقه و ریشه‌‌ی موها آن را اسپری کنید.

قبل از استفاده موضعی از روغن فندق، آزمون حساسیت پوست (پچ تست) را انجام دهید!

طبق مطالعات انجام شده روی حیوانات، مصرف خوراکی روغن فندق برای رفع کیست‌های تخمدان و بهبود بیماری سندروم تخمدان پلی‌کیستیک مفید است.

1. Ochi-Ardabili, M., Nourafcan, H., Naghdi Badi, H., Mohebalipour, N., & Qaderi, A. (2022). Morphophysiological and Phytochemical Diversity of Hazelnut (Corylus avellana L.) Populations in Northwestern Iran. Journal of Medicinal Plants and By-products, (4), 305-318. Retrieved from https://jmpb.areeo.ac.ir/article_127467

2. Król, K., & Gantner, M.J. (2020). Morphological Traits and Chemical Composition of Hazelnut from Different Geographical Origins: A Review. Agriculture, 10(9), 375. Retrieved from http://www.google.com/89978449

3. Hassanien, M.F.R. (2019). Fruit Oils: Chemistry and Functionality. Springer International Publishing. Retrieved from https://www.researchgate.net/236174408

4. Monika, M., & Anna, K.D. (2019). Nut Oils and their Dietetic and Cosmetic Significance: A Review. Journal of Oleo Science, 68(2), 111-120. Retrieved from https://www.jstage.jst.go.jp/ess18216/

5. Köksal, A., Artik, N., Şimşek, A., & Gunes, N. (2006). Nutrient composition of hazelnut (Corylus avellana L.) varieties cultivated in Turkey. Food Chemistry,99, 509-515. Retrieved from https://upload.wikimedia.org/

6. Jiang, J., Liang, L., Ma, Q., & Zhao, T. (2021). Kernel Nutrient Composition and Antioxidant Ability of Corylus spp. in China. Frontiers in Plant Science, 12. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC8261296/

7. Guiné. R.P.F & Correia, P.M.R. (2020). Hazelnut: A Valuable Resource. International Journal of Food Engineering, 6(2), 67-72. Retrieved from http://www.ijfe.org/20201203051317165

8. Hosseinpour, A., Seifi, E., Javadi, D., Ramezanpour, S.S., & Molnar, T.J. (2013). Nut and kernel characteristics of twelve hazelnut cultivars grown in Iran. Scientia Horticulturae, 150, 410-413. Retrieved from  https://www.sciencedirect.com/S0304423812005572

9. Mousadoost, M., Eslami, A., & Yousef, Z. (2018). Determination of the Best Drying Temperature of Hazelnut (Corylus avellana) after Six Months of Storage. Journal of Nuts, 9(1), 1-10. Retrieved from   https://ijnrs.damghan.iau.ir/article_540861

10. Bottone, A., Cerulli, A., DʼUrso, G., Masullo, M., Montoro, P., Napolitano, A., & Piacente, S. (2019). Plant Specialized Metabolites in Hazelnut (Corylus avellana) Kernel and Byproducts: An Update on Chemistry, Biological Activity, and Analytical Aspects. Planta Med, 85, 840–855. Retrieved from https://www.thieme-connect.com/a-0947-5725

11. Celenk, V.U., Argon, Z.U., & Gumus, Z.P. (2020). Chapter 20 - Cold pressed hazelnut (Corylus avellana) oil. Cold Pressed Oils: Green Technology, Bioactive Compounds, Functionality, and Applications, 241-254. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/B9780128181881000207

12. Masson, P., Merot, F., & Bardot, J. (1990). Influence of hazelnut oil phospholipids on the skin moisturizing effect of a cosmetic emulsion. International Journal of Cosmetic Science, 12(6), 243-251. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19291034/

13. Athar, M., & Nasir, S.M. (2005). Taxonomic perspective of plant species yielding vegetable oils used in cosmetics and skin care products. African Journal of Biotechnology, 4(1), 36-44. Retrieved from https://tspace.library.utoronto.ca/6584/1

14. Demirel, M.A., Ilhan, M., Suntar, I., Keles, H., & Akkol, E.K. (2016). Activity of Corylus avellana seed oil in letrozole-induced polycystic ovary syndrome model in rats. Revista Brasileira de Farmacognosia, 26, 83–88. Retrieved from https://www.scielo.br/

15. Ayala, A., Muñoz, M.F., & Argüelles, S. (2014). Lipid Peroxidation: Production, Metabolism, and Signaling Mechanisms of Malondialdehyde and 4-Hydroxy-2-Nonenal. Oxidative Medicine and Cellular Longevity, 2014, 360438. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC4066722/

16. Gaur, A. (2010). Ameliorating effects of genestein: Study on mice liver glutathione and lipid peroxidation after irradiation. Iranian Journal of Radiation Research, 7(4), 187-199. Retrieved from https://ijrr.com/article-1-578-en.html

17. Su, X. (2022). Lipid Peroxidation: Types and its Determination. Oxidants and Antioxidants in Medical Science, 11(6), 01-02. Retrieved from https://www.ejmoams.com/

18. Balkan, J., Hatipoğlu, A., Aykaç-Toker, G., & Uysal, M. (2003). Influence on hazelnut oil administration on peroxidation status of erythrocytes and apolipoprotein B 100-containing lipoproteins in rabbits fed on a high cholesterol diet. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 51(13), 3905-3909. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12797764/

19. Gaweł, S., Wardas, M., Niedworok, E., & Wardas, P. (2004). Malondialdehyde (MDA) as a lipid peroxidation marker. Wiadomosci Lekarskie, 57(9-10), 453-455. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15765761/

20. Hatipoğlu, A., Kanbağli, O., Balkan, J., Küçük, M., Cevikbaş, U., … Uysal, M. (2004). Hazelnut oil administration reduces aortic cholesterol accumulation and lipid peroxides in the plasma, liver, and aorta of rabbits fed a high-cholesterol diet. Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, 68(10), 2050-2057. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15502349/

21. Heart - Cardiology & Cardiovascular Surgery, What is the Aorta?. Mount Sinai. Retrieved from https://www.mountsinai.org/care/heart/services/aortic/what-is

22. Arteriosclerosis / atherosclerosis. MAYO CLINIC. Retrieved from https://www.mayoclinic.org/20350569

23. Atherosclerosis. Johns Hopkins Medicine. Retrieved from https://www.hopkinsmedicine.org

24. Atherosclerosis. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/heart-disease/what-is-atherosclerosis

25. Al-Amoudi, N.S., & Araki, H.A.A. (2013). Evaluation of vegetable and fish oils diets for the amelioration of diabetes side effects. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders, 12, 13.  Retrieved from https://link.springer.com/10.1186/

26. Orhan, İ,E., Özçelik, B., & Şener, B. (2011). Evaluation of antibacterial, antifungal, antiviral, and antioxidant potentials of some edible oils and their fatty acid profiles. Turkish Journal of Biology, 35(2), Article 15. Retrieved from https://journals.tubitak.gov.tr

 27. Sinha, R. (2023, Jul 7). Hazelnut Oil For Skin: Benefits And How To Use. STYLECRAZE. Retrieved from https://www.stylecraze.com/

28. Hazelnut properties and its therapeutic and medicinal benefits for the body. Pasargad

Golden Nuts. Retrieved from https://en.pasargadnuts.com/blog/

29. Hazelnut - Uses, Side Effects, and More. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/ingredientmono-865/

30. 9 Reasons to Use Hazelnut Oil for Your Skin. healthline. Retrieved from  https://www.healthline.com/health/

31. Mamedov, N., Mehdiyeva, N.P., & Craker, L.E. (2015). Medicinal Plants Used in Traditional Medicine of the Caucasus and North Americaand North America. Journal of Medicinally Active Plants, 4(3), 42-66. Retrieved from  https://scholarworks.umass.edu/093&context

منابع

1. Ochi-Ardabili, M., Nourafcan, H., Naghdi Badi, H., Mohebalipour, N., & Qaderi, A. (2022). Morphophysiological and Phytochemical Diversity of Hazelnut (Corylus avellana L.) Populations in Northwestern Iran. Journal of Medicinal Plants and By-products, (4), 305-318. Retrieved from https://jmpb.areeo.ac.ir/article_127467

2. Król, K., & Gantner, M.J. (2020). Morphological Traits and Chemical Composition of Hazelnut from Different Geographical Origins: A Review. Agriculture, 10(9), 375. Retrieved from http://www.google.com/89978449

3. Hassanien, M.F.R. (2019). Fruit Oils: Chemistry and Functionality. Springer International Publishing. Retrieved from https://www.researchgate.net/236174408

4. Monika, M., & Anna, K.D. (2019). Nut Oils and their Dietetic and Cosmetic Significance: A Review. Journal of Oleo Science, 68(2), 111-120. Retrieved from https://www.jstage.jst.go.jp/ess18216/

5. Köksal, A., Artik, N., Şimşek, A., & Gunes, N. (2006). Nutrient composition of hazelnut (Corylus avellana L.) varieties cultivated in Turkey. Food Chemistry,99, 509-515. Retrieved from https://upload.wikimedia.org/

6. Jiang, J., Liang, L., Ma, Q., & Zhao, T. (2021). Kernel Nutrient Composition and Antioxidant Ability of Corylus spp. in China. Frontiers in Plant Science, 12. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC8261296/

7. Guiné. R.P.F & Correia, P.M.R. (2020). Hazelnut: A Valuable Resource. International Journal of Food Engineering, 6(2), 67-72. Retrieved from http://www.ijfe.org/20201203051317165

8. Hosseinpour, A., Seifi, E., Javadi, D., Ramezanpour, S.S., & Molnar, T.J. (2013). Nut and kernel characteristics of twelve hazelnut cultivars grown in Iran. Scientia Horticulturae, 150, 410-413. Retrieved from  https://www.sciencedirect.com/S0304423812005572

9. Mousadoost, M., Eslami, A., & Yousef, Z. (2018). Determination of the Best Drying Temperature of Hazelnut (Corylus avellana) after Six Months of Storage. Journal of Nuts, 9(1), 1-10. Retrieved from   https://ijnrs.damghan.iau.ir/article_540861

10. Bottone, A., Cerulli, A., DʼUrso, G., Masullo, M., Montoro, P., Napolitano, A., & Piacente, S. (2019). Plant Specialized Metabolites in Hazelnut (Corylus avellana) Kernel and Byproducts: An Update on Chemistry, Biological Activity, and Analytical Aspects. Planta Med, 85, 840–855. Retrieved from https://www.thieme-connect.com/a-0947-5725

11. Celenk, V.U., Argon, Z.U., & Gumus, Z.P. (2020). Chapter 20 - Cold pressed hazelnut (Corylus avellana) oil. Cold Pressed Oils: Green Technology, Bioactive Compounds, Functionality, and Applications, 241-254. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/B9780128181881000207

12. Masson, P., Merot, F., & Bardot, J. (1990). Influence of hazelnut oil phospholipids on the skin moisturizing effect of a cosmetic emulsion. International Journal of Cosmetic Science, 12(6), 243-251. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19291034/

13. Athar, M., & Nasir, S.M. (2005). Taxonomic perspective of plant species yielding vegetable oils used in cosmetics and skin care products. African Journal of Biotechnology, 4(1), 36-44. Retrieved from https://tspace.library.utoronto.ca/6584/1

14. Demirel, M.A., Ilhan, M., Suntar, I., Keles, H., & Akkol, E.K. (2016). Activity of Corylus avellana seed oil in letrozole-induced polycystic ovary syndrome model in rats. Revista Brasileira de Farmacognosia, 26, 83–88. Retrieved from https://www.scielo.br/

15. Ayala, A., Muñoz, M.F., & Argüelles, S. (2014). Lipid Peroxidation: Production, Metabolism, and Signaling Mechanisms of Malondialdehyde and 4-Hydroxy-2-Nonenal. Oxidative Medicine and Cellular Longevity, 2014, 360438. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/PMC4066722/

16. Gaur, A. (2010). Ameliorating effects of genestein: Study on mice liver glutathione and lipid peroxidation after irradiation. Iranian Journal of Radiation Research, 7(4), 187-199. Retrieved from https://ijrr.com/article-1-578-en.html

17. Su, X. (2022). Lipid Peroxidation: Types and its Determination. Oxidants and Antioxidants in Medical Science, 11(6), 01-02. Retrieved from https://www.ejmoams.com/

18. Balkan, J., Hatipoğlu, A., Aykaç-Toker, G., & Uysal, M. (2003). Influence on hazelnut oil administration on peroxidation status of erythrocytes and apolipoprotein B 100-containing lipoproteins in rabbits fed on a high cholesterol diet. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 51(13), 3905-3909. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12797764/

19. Gaweł, S., Wardas, M., Niedworok, E., & Wardas, P. (2004). Malondialdehyde (MDA) as a lipid peroxidation marker. Wiadomosci Lekarskie, 57(9-10), 453-455. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15765761/

20. Hatipoğlu, A., Kanbağli, O., Balkan, J., Küçük, M., Cevikbaş, U., … Uysal, M. (2004). Hazelnut oil administration reduces aortic cholesterol accumulation and lipid peroxides in the plasma, liver, and aorta of rabbits fed a high-cholesterol diet. Bioscience, Biotechnology, and Biochemistry, 68(10), 2050-2057. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15502349/

21. Heart - Cardiology & Cardiovascular Surgery, What is the Aorta?. Mount Sinai. Retrieved from https://www.mountsinai.org/care/heart/services/aortic/what-is

22. Arteriosclerosis / atherosclerosis. MAYO CLINIC. Retrieved from https://www.mayoclinic.org/20350569

23. Atherosclerosis. Johns Hopkins Medicine. Retrieved from https://www.hopkinsmedicine.org

24. Atherosclerosis. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/heart-disease/what-is-atherosclerosis

25. Al-Amoudi, N.S., & Araki, H.A.A. (2013). Evaluation of vegetable and fish oils diets for the amelioration of diabetes side effects. Journal of Diabetes & Metabolic Disorders, 12, 13.  Retrieved from https://link.springer.com/10.1186/

26. Orhan, İ,E., Özçelik, B., & Şener, B. (2011). Evaluation of antibacterial, antifungal, antiviral, and antioxidant potentials of some edible oils and their fatty acid profiles. Turkish Journal of Biology, 35(2), Article 15. Retrieved from https://journals.tubitak.gov.tr

 27. Sinha, R. (2023, Jul 7). Hazelnut Oil For Skin: Benefits And How To Use. STYLECRAZE. Retrieved from https://www.stylecraze.com/

28. Hazelnut properties and its therapeutic and medicinal benefits for the body. Pasargad

Golden Nuts. Retrieved from https://en.pasargadnuts.com/blog/

29. Hazelnut - Uses, Side Effects, and More. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/ingredientmono-865/

30. 9 Reasons to Use Hazelnut Oil for Your Skin. healthline. Retrieved from  https://www.healthline.com/health/

31. Mamedov, N., Mehdiyeva, N.P., & Craker, L.E. (2015). Medicinal Plants Used in Traditional Medicine of the Caucasus and North Americaand North America. Journal of Medicinally Active Plants, 4(3), 42-66. Retrieved from  https://scholarworks.umass.edu/093&context