شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

زیرفون: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

زیرفون نیوشا

نام تجاری گیاه:

Linden

نام علمی گیاه:

Tilia platyphyllos Scop.

تاریخچه و گیاهشناسی:

زیرفون گونه ای درختی با طول عمر بالا، ارتفاع زیاد، برگ‏ریز و بومی سراسر اروپا است. زیرفون بیشتر در جنگل های بالغ قدیمی یافت می شود. این گونه و به صورت خود رو یا زراعی تأمین، و به دلیل ویژگی های دارویی به طور گسترده استفاده می شود. اگرچه میزان پراکندگی آن در 2000 سال گذشته کاهش یافته است، اما همچنان در مناطق شهری و مسکونی به طور گسترده وجود دارد و بیشتر در نواحی کوهستانیِ اروپای مرکزی و شرقی دیده می شود. گل های خشک شده، برگ ها و چوب این درخت مصارف دارویی دارند. گل های 5 گلبرگ، معطر و زرد متمایل به سفید آن، پس از شکوفه بهاری جمع آوری، خشک و در شرایط کم‏رطوبت نگهداری می شوند. گل ها با ارزش ترین اجزای دارویی درخت زیرفون هستند. برگ های درخت زیرفون شبیه به قلب با حاشیه‌ی دندانه دار هستند. امروزه این گیاه برای کاربردهای تجاری در فلوریدای آمریکا، مکزیک، ایتالیا و جزایر غربی کارائیب کشت می شود.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) زیرفون

خواص زیرفون:

خواص زیرفون:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای زیرفون

 

  • فلاونوییدهای اصلی گل، ایزوکوئرستین، روتین و آستراگالین و فلاوونوییدهای اصلی برگ، کوئرستین-3،7-دی رامنوزید و کامپفرول-3،7-دی رامنوزید هستند.
  • همچنین، گل زیرفون حاوی موسیلاژ، p- کوماریک اسید، کامپفرول، ترپنویید، کوئرستین و روغن های فرّار مانند سیترال، سیترونلال، سترونلول، اوژنول و لیمونن است.
  • رایحه گل مربوط به مقدار کمی از روغن اسانسی است که ترکیبات آن بسته به محل رویش متنوع است.

enlightenedدر آلمان، گل زیرفون یک محصول رسمی است که در کمیسیونE  آلمان تصویب شده است.

enlightenedمتداول ترین گونه های زیرفون، متعلق به زیرفون برگ ریز (T. cordata)  و زیرفون برگ درشت  (T. platyphyllos)  است که متعلق به خانواده‌ی Tiliaceae  هستند. تقریبا 80 گونه، بومی اروپا است و در مناطق معتدل شمالی یافت می شوند.

enlightenedزیرفون به نام هایLime Flower, Lime Tree, Silver Lime  نیز معروف است.

enlightenedبر اساس مطالعات، ظرفیت آنتی اکسیدانیِ محلول در آب دمنوش زیرفون، از دمنوش بابونه بیشتر است. همچنین ظرفیت آنتی اکسیدانی آن با دمنوش نعناع فلفلی برابر و از دمنوش بادرنجبویه و چای سبز کمتر است.

دوز روزانه توصیه شده 2 تا 6 گرم است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

مصرف خوراکی زیرفون در مقادیر غذایی در بیشتر افراد احتمالا ایمن است. یک گزارش مربوط به قرار گرفتن در معرض گرده گل زیرفون و ایجاد واکنش‌های آلرژیک و سرفه ثبت شده است. بنابراین، مصرف خوراکی یا استعمال آن بر روی پوست می‌تواند در برخی افراد باعث آلرژی شود.

بارداری و شیردهی

اطلاعات کافی در مورد استفاده از زیرفون در دوران بارداری و شیردهی وجود ندارد. در این دوران از مصرف آن پرهیز کنید.

بیماری قلبی

مصرف مکرر چای زیرفون با آسیب قلبی مرتبط است. اگر مبتلا به بیماری قلبی هستید، بدون نظارت پزشک از زیرفون استفاده نکنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

اگر از دیوریتیک ها (ترکیبات مدر) استفاده می کنید، ممکن است زیرفون اثرات آن ها و خطر دهیدراسیون (کم آبی) بدنتان را افزایش دهد.

زیرفون اثری مشابه داروی ادرارآور دارد. مصرف زیرفون می تواند میزان دفع لیتیوم از بدن را کاهش دهد و در این صورت مقدار لیتیوم بدن افزایش مییابد و باعث عوارض جانبی جدی میشود. در صورت مصرف لیتیوم، پیش از مصرف زیرفون با پزشکتان مشورت کنید؛ ممکن است لازم باشد دوز لیتیوم مصرفیتان تغییر کند.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • این گیاه، درمانی برای سرماخوردگی، گلو درد و سردرد سینوسی و میگرنی است.
  • به طور سنتی، در کشورهایی مانند ایران و برزیل، گل های زیرفون برای آرامش اعصاب، درمان اضطراب و بی خوابی، ترمیم عروق خونی و جلوگیری از تصلب شرایین استفاده می شود.
  • در طب گیاهی بلغارستان، ترکیه و آلمان، از گل های زیرفون به عنوان آرام‌بخش، ضدتب، اکسپکتورانت، ضدالتهاب در بیماری های دستگاه تنفسی، سرماخوردگی و آنفلوآنزا، و برای درمان بی خوابی، بیماری کبد و کیسه صفرا استفاده می شود.

منابع