يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

اسطوخودوس

شناسنامه گیاهان - اسطوخودوس

اصلی‌ترین خواص اسطوخودوس چیست؟ خواص، عوارض جانبی و تداخلات دارویی این گیاه + نحوه مصرف

اسطوخودوس نیوشا

نام تجاری گیاه:

Lavender

نام علمی گیاه:

Lavandula angustifolia Mill.

تاریخچه و گیاهشناسی:

سرده لاواندولا یا لاوندر (Lavenders یا Lavandula) متعلق به خانواده نعناعیان (Lamiaceae) و شامل 39 گونه با حدود 400 رقم ثبت شده است؛ این گیاهان در سرتاسر جهان از نواحی مدیترانه، اروپا، آفریقای شمالی، جنوب غربی آسیا تا جنوب شرقی هند - یافت می شوند. (1)

اسطوخودوس یا اسطوقودوس (lavender) درختچه ای بومی ناحیه مدیترانه (فرانسه، اسپانیا، آندورا و ایتالیا) است، اما در بسیاری از دیگر کشورها از جمله لهستان نیز کشت می شود. نام اسطوخودوس (lavender) از فعل لاتین Lavo یا Lavare به معنای «شستن» یا «پاک کردن» گرفته شده است. (2)

اسطوخودوس گیاهی چندساله و همیشه سبز است که تا ارتفاع 40-60 سانتی متر رشد می کند و بوته های متراکم و متقارن تشکیل می دهد. بخش پایینی ساقه، چوبی و بخش بالایی آن، سبز و تازه است. اسطوخودوس برگ های باریک یا نیزه ای با حاشیه های پیچ خورده و ریشه ی فیبری بسیار منشعب دارد. برگ های سبز- نقره ای آن با کرک پوشیده شده اند که از آنها در برابر تابش آفتاب شدید، باد و اتلاف بیش از حد آب محافظت می کند. این گیاه، گل های بنفش سنبله ای دارد که در دایره‌ هایی (3-5 گل در هر دایره) در بخش بالایی ساقه آرایش یافته اند؛ البته واریته هایی با گل های سفید (Alba و Nana Alba) و گل های صورتی (Rosea) را نیز پرورش داده اند. خاک های زهکشی شده، حاصلخیز و آهکی برای رشد اسطوخودوس مناسب هستند؛ این گیاه در آفتاب کامل همراه با محافظت در برابر باد به بهترین شکل رشد می کند. (2)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) اسطوخودوس

خواص اسطوخودوس:

خواص اسطوخودوس:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای اسطوخودوس

اسطوخودوس حاوی روغن ضروری، آنتوسیانین، فیتواسترول، قند، مواد معدنی، کوماریک اسید، گلیکولیک اسید، والریک اسید، اورسولیک اسید، هرنیارین، کومارین و تانن است. (12)

با ارزش‌ترین ماده جداسازی شده از اسطوخودوس، روغن ضروری است که میزان آن 2 تا 3 درصد است. ترکیب کیفی و کمی آن متغیر است و به ژنوتیپ، محل رویش، شرایط آب و هوایی، تکثیر و ویژگی های مورفولوژیکی (ریخت شناسی) بستگی دارد. (2)

enlightenedسازمان های بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آژانس دارویی اروپا (EMA) و تعاونی علمی کشورهای اروپایی در زمینه گیاه درمانی (ESCOP) اسطوخودوس را برای بهبود اضطراب، استرس و بی قراری تأیید کردند. (13)

  • طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس: 5 تا 10 میلی لیتر روغن اسانسی اسطوخودوس (یا 1 تا 2 قاشق چای‌خوری گیاه اسطوخودوس) را به یک فنجان آب داغ (150 میلی لیتر) اضافه کرده و پس از 10 دقیقه، آن را صاف کنید. چای تهیه شده به این روش را می توان روزی سه مرتبه و هر بار 1 فنجان مصرف کرد. (14، 15)

 

همچنین، دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته اند:

بزرگسالان، به صورت خوراکی:

  • اضطراب: 500 میلی گرم گل اسطوخودوس خشک و پودر شده، دو مرتبه در روز به مدت 8 هفته مصرف شد. (16)

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از صرف غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

اسطوخودوس احتمالاً برای بسیاری از افراد بزرگسال در مقادیر غذایی ایمن است. در صورت مصرف خوراکی، اسطوخودوس ممکن است باعث یبوست، سردرد و افزایش اشتها شود.

بارداری و شیردهی

در حال حاضر، برای مصرف اسطوخودوس در دوران بارداری یا شیردهی، اطلاعات معتبر کافی وجود ندارد. پس، محض احتیاط، از مصرف آن در این دوران پرهیز کنید.

جراحی

اسطوخودوس ممکن است فعالیت سیستم عصبی مرکزی را کند نماید. اگر در ترکیب با داروی بیهوشی و سایر داروهایی که در مدت زمان جراحی و بعد از آن داده می شوند مصرف شود، ممکن است سیستم عصبی مرکزی را به میزان بسیار زیادی کند نماید. پس، حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی، مصرف اسطوخودوس را قطع کنید. (16)

دیابت

در مطالعه ای روی حیوانات، مشاهده شد مصرف عصاره های اسطوخودوس، به مدت 20 روز و روزانه یک دوز، باعث افزایش سطح قند خون می شود. پس، چنانچه به مدت طولانی از اسطوخودوس استفاده می کنید، باید اثرش بر سطح قند خون را مد نظر داشته باشید. (17)

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

کلرال هیدرات باعث خواب آلودگی و گیجی می شود و به نظر می رسد که اسطوخودوس اثرات کلرال هیدرات را افزایش می دهد. مصرف اسطوخودوس همراه با کلرال هیدرات ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود.

اسطوخودوس ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شود. به داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند، آرام بخش می گویند. مصرف اسطوخودوس همراه با داروهای آرام بخش ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود. برخی از داروهای آرام بخش عبارتند از: آموباربیتال (آمیتال)، بوتاباربیتال (بوتیسول)، مفوباربیتال (مبارال)، پنتوباربیتال (نمبوتال)، فنوباربیتال (لومینال)، سکوباربیتال (سکونال) و غیره.  

 اسطوخودوس ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شود. به داروهایی که باعث خواب آلودگی می شوند، آرام بخش می گویند. مصرف اسطوخودوس همراه با داروهای آرام بخش ممکن است باعث خواب آلودگی بیش از حد شود. برخی از داروهای آرام بخش عبارتند از کلونازپام (کلونوپین)، لورازپام (آتیوان)، فنوباربیتال (دوناتال)، زولپیدم (آمبین) و غیره. (16)

مصرف همزمان اسطوخودوس با داروهای ضدتشنج ممکن است منجر به هم افزایی اثرات مسکن و آرام بخش شود، پس، توصیه می شود احتیاط کنید. (18)

مصرف همزمان داروهای ضدانعقاد خون با اسطوخودوس، ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد. (14)

توصیه شده که در ارتباط با کومارین، یکی از اجزای اسطوخودوس، نیز احتیاط کنید. به‌طور نظری، ترکیب کومارین با درمان ضدانعقاد خون نیز باعث خونریزی می شود. (18)

مصرف اسطوخودوس همراه با سایر داروهای کاهنده کلسترول (مثل استاتین ها، نیکوتینیک اسید، مشتقات فیبریک اسید) ممکن است باعث کاهش بیش از حد کلسترول شود. (14)

در مطالعات حیوانی نشان داده شده است که ترکیب 1،8- سینئول، کلسترول را پایین می آورد که ممکن است اثرات افزاینده با عوامل کاهنده کلسترول نشان دهد. (18)

اسطوخودوس ممکن است فشار خون را در برخی افراد کاهش دهد. مصرف اسطوخودوس همراه با داروهای کاهنده فشار خون بالا ممکن است باعث افت شدید فشار خون شود. اگر داروهای فشار خون بالا مصرف می کنید، از مصرف بیش از حد اسطوخودوس خودداری نمایید. برخی داروهای کاهنده فشار خون بالا عبارتند از: کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (وازوتک)، لوزارتان (کوزار)، والسارتان (دیووان)، دیلتیازم (کاردیزم)، آملودیپین (نورواسک)، هیدروکلروتیازید (هیدرو دیوریل)، فوروسمید (لاسیکس) و داروهای بسیار دیگر. (19)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • اسطوخودوس به طور سنتی به شکل دمنوش و جوشانده تجویز شده و به صورت خوراکی برای تسکین ناراحتی های مختلف استفاده شده است. (14)
  • برخی از پزشکان قرون وسطی مانند ابن سینا و رازی، اسطوخودوس را برای درمان حمله های صرع و میگرن تجویز می کردند. (3)
  • در طب سنتی، از اسطوخودوس انگلیسی برای میگرن، گرفتگی عضلات و آسم برونشی استفاده می کنند. (15)
  • در شیلی، از دمنوش اسطوخودوس برای تحریک یا افزایش جریان قاعدگی استفاده می کنند. (14)
  • در طب سنتی ایرانی، اسطوخودوس به عنوان بادشکن (داروی ضدنفخ)، ادرارآور، ضدصرع، ضدروماتیسم و تسکین دهنده‌ درد به خصوص در سردردهای عصبی و میگرن مورد استفاده قرار گرفته است. (20)

برخی سوالات متداول درباره اسطوخودوس

دمنوش اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی است که از گیاه اسطوخودوس (با نام علمی Lavandula angustifolia Mill.) تهیه می‌شود. این گیاه در برخی مناطق جهان، از جمله  کشورهای آسیایی، رایج است و در طب سنتی این کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. گیاه اسطوخودوس خواص ویژه‌ای دارد که ممکن است در خواص دمنوش آن هم نقش داشته باشد. این خواص عمده عبارتند از:

  1- مقابله با استرس و افزایش روحیه (خواص اسطوخودوس برای اعصاب): اسطوخودوس خواص آرام‌بخشی دارد و ممکن است به عنوان یک آرام‌بخش طبیعی عمل کند و به کاهش استرس و اضطراب و افزایش روحیه کمک کند، که این ویژگی‌ها می‌توانند برای بهبود عملکرد مغز در مواجهه با فشارهای روحی و استرس مفید باشند.

 2- بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه و یادگیری (خواص اسطوخودوس برای مغز): برخی از تحقیقات حاکی از آن است که اسطوخودوس ممکن است به بهبود حافظه و یادگیری کمک کند، که این خاصیت می‌تواند در به‌خاطر سپردن اطلاعات و یادگیری مطالب جدید مؤثر باشد. همچنین نوشیدن دمنوش اسطوخودوس برای بهبود عملکرد مغز در زمان فعالیت‌های روزمره مفید باشد.

 3- ضدافسردگی: طبق نتایج برخی مطالعات، اسطوخودوس ممکن است در کاهش علائم افسردگی و اضطراب مؤثر باشد.

 4- بهبود کیفیت خواب: اسطوخودوس به عنوان یک داروی طبیعی عالی برای بهبود کیفیت خواب و درمان بی خوابی پیشنهاد شده است.

5- تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن (دمنوش اسطوخودوس برای سرماخوردگی): برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که اسطوخودوس به عنوان یک داروی ضدمیکروب طبیعی، می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از ابتلا به برخی از بیماری‌ها و عفونت‌ها پیشگیری کند.

همچنین نوشیدن دمنوش اسطوخودوس، به عنوان یک گیاه دارویی سرشار از عوامل ضدمیکروبی، استفاده بی‌رویه از داروهای ضدمیکروبی را کاهش می‌دهد. در نتیجه، مقاومت میکروارگانیسمها در برابر تعداد زیادی از آنتی بیوتیک‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 6- محافظت از عضله قلب: نوشیدن دمنوش اسطوخودوس ازکاهش خون‌رسانی به عضله قلب و همچنین ایجاد استرس اکسیداتیو در عضله قلب جلوگیری می‌کند. این دمنوش عملکرد قلب و جریان خون در سرخرگ کرونری قلب را افزایش می‌دهد.

مطالعات علمی دقیق و اطلاعات کافی در مورد تأثیرات دمنوش اسطوخودوس بر فشار خون به صورت مستقیم وجود ندارد.

به هر حال، چنانچه مشکلات فشار خون دارید و در نظر دارید از هر گونه مکمل گیاهی یا دارویی استفاده کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید. اسطوخودوس ممکن است با داروهای فشار خون تداخل داشته باشد، اثرات آنها را تقویت کند و موجب کاهش بیش از حد فشار خون شود.

اگر فشار خون‌تان بالا است، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی از مهم‌ترین راه‌های کنترل فشار خون است که باید به همراه مشاوره پزشکی اجرا شود.

 آشنایی با طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس: 1 تا 2 قاشق چای‌خوری گیاه اسطوخودوس را به یک فنجان آب داغ (150 میلی‌لیتر) اضافه کرده و پس از 10 دقیقه، آن را صاف کنید. این دمنوش را می‌توان روزی سه مرتبه و هر بار 1 فنجان مصرف کرد.

* می‌توانید 5 تا 10 میلی لیتر روغن اسانسی اسطوخودوس را جایگزین مقدار گیاه اسطوخودوس ذکر شده، کنید.

 1- حساسیت و آلرژی: برخی افراد ممکن است نسبت به اسطوخودوس حساسیت یا آلرژی داشته باشند. علائم آلرژی می‌توانند شامل تورم، خارش، قرمزی و در بعضی موارد شوک آنافیلاکسی باشند. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، از مصرف اسطوخودوس پرهیز کنید.

 2- تداخل با داروها: اسطوخودوس ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشد، به ویژه داروهای که بر روی سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارند. قبل از شروع مصرف هرگونه مکمل گیاهی یا دارویی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 3- بررسی اثرات طولانی‌ مدت: اثرات مصرف طولانی‌ مدت اسطوخودوس بر سلامتی انسان به خوبی تشخیص داده نشده است. تحقیقات کافی در مورد اثرات جانبی و ایمنی مصرف طولانی ‌مدت این گیاه انجام نشده‌اند، بنابراین استفاده مداوم از آن باید با احتیاط انجام شود!

 4- زنان در دوران بارداری و شیردهی نیز باید از مصرف اسطوخودوس خودداری کنند.

1- Salehia, B., Mnayer, D., Özçelik, B., Altin, G., Kasapoğlu, K.N., Daskaya-Dikmen, C., … Javad Sharifi-Rad. (2018). Plants of the Genus Lavandula: From Farm to Pharmacy. Natural Product Communications, 13(10), 1385- 1402. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1934578X1801301037

2- Prusinowska, R., & B. Śmigielski, K. (2014). Composition, Biological Properties and Therapeutic Effects of Lavender (Lavandula angustifolia L). A Review. Herba Polonica, 60(2), 57-66. Retrieved from

https://www.researchgate.net/publication/276768698_Composition_biological_properties_and_therapeutic_effects_of_lavender_Lavandula_angustifolia_L_A_review

3- Koulivand, P.H., Khaleghi Ghadiri, M., & Gorji, A. (2013). Lavender and the Nervous System. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, Article ID 681304, 10 pages. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3612440/

4- Negi, R., Chhugani, M., Thokchom, S., & Hooda, A. (2017). Effects of Lavender Tea on Fatigue, Sleep Disturbance and Maternal Attachment in Postnatal Mother. International Journal of Current Research, 9(03), 47561-47565. Retrieved from http://www.journalcra.com/article/effects-lavender-tea-fatigue-sleep-disturbance-and-maternal-infant-attachment-postnatal

5- Aghazadeh Ghadim, M.B., Neisy, A., Sisakht, M., & Khoshdel, Z. (2020). Lavandula angustifolia aqueous extract ameliorates anxiety and depressive-like behaviors in chronic mild stress-treated male rats. Journal of Medicinal Plants Research, 14(11), 593-603. Retrieved from https://academicjournals.org/journal/JMPR/article-full-text-pdf/29F489965115

6- Kageyama, A., Ueno, T., Oshio, M., Masuda, H., Horiuchi, H., & Yokogoshi, H. (2012). Antidepressant-like Effects of an Aqueous Extract of Lavender (Lavandula angustifolia Mill.) in Rats. Food Science and Technology Research, 18(3), 473 – 479. Retrieved from https://www.jstage.jst.go.jp/article/fstr/18/3/18_473/_pdf

7- لطفی، ع،1397،بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره آبی اسطوخودوس روی برخی از باکتریهای پاتوژن،پنجمین کنگره باکتری شناسی پزشکی ایران،مراغه. قابل دسترس از: https://civilica.com/doc/811851

8- Wells, R., Truong, F., Adal, A.M., Sarker, L.S., & Mahmoud, S.S. (2018). Lavandula Essential Oils: A Current Review of Applications in Medicinal, Food, and Cosmetic Industries of Lavender. Natural Product Communications, 13(10), 1403-1417. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1934578X1801301038

9- Soheili Kashani, M., Rezaei Tavirani, M.,  Talaei, S.A., & Salami, M. (2011). Aqueous Extract of Lavender (Lavandula angustifolia) Improves the Spatial Performance of A Rat Model of Alzheimer’s Disease. Neuroscience Bulletin, 27(2), 99–106. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5560344/

10- Wang, D., Zhou, M., Han, J., Han, B., & Sun, X. (2014). Cardioprotective Effect of the Aqueous Extract of Lavender Flower against Myocardial Ischemia/Reperfusion Injury. Journal of Chemistry, 2014, Article ID 368376. Retrieved from https://www.hindawi.com/journals/jchem/2014/368376/

11- Dalilan, S., Rezaei-Tavirani, M., Nabiuni, M., Heidari-Keshel, S.,  Zamanian Azodi, M., &  Zali, H. (2013). Aqueous Extract of Lavender Angustifolia Inhibits Lymphocytes Proliferation of Hodgkin's Lymphoma Patients. Iranian Journal of Cancer Prevention, 6(4), 201–208. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4142939/

12- Sadraei, H., Asghari, G., & Rahmati, M. (2019). Study of Antispasmodic Action of Lavandula angustifolia Mill Hydroalcoholic Extract on Rat Ileum. Journal of Herbmed Pharmacology, 8(1), 56-63. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/330362363_Study_of_antispasmodic_action_of_Lavandula_angustifolia_Mill_hydroalcoholic_extract_on_rat_ileum

13- Sanna, M.D., Les, F., Lopez, V., & Galeotti, N. (2019). Lavender (Lavandula angustifolia Mill.) Essential Oil Alleviates Neuropathic Pain in Mice With Spared Nerve Injury. Frontiers in Pharmacology, 10:472. doi: 10.3389/fphar.2019.00472. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2019.00472/full

14- Lavender. Drugs.com, Know more. Be sure. Retrieved from https://www.drugs.com/npp/lavender.html

15- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

16- LAVENDER. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-838/lavender

17- Cagla Cakaloglu. The effects of Lavandula angustifolia Ethanolic Extracts on Blood Glucose Level of Male Syrian Hamsters, Euro Endocrinology 2020, 14th European Diabetes and Endocrinology Congress; London, UK - April 15-16, 2020. Retrieved from https://europe.endocrineconferences.com/abstract/2020/the-effects-of-lavandula-angustifolia-ethanolic-extracts-on-blood-glucose-level-of-male-syrian-hamsters

18- Denner, S.S. (2009). Lavandula Angustifolia Miller English Lavender. Holistic Nursing Practice, 23(1), 57–64. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Sallie_Denner/publication/23685847_Lavandula_Angustifolia_Miller/links/5ad91ad7458515c60f5a6781/Lavandula-Angustifolia-Miller.pdf

19- LAVENDER. Retrieved from https://www.rxlist.com/lavender/supplements.htm

20- Ziaee, M., Khorrami, A., Ebrahimi, M., Nourafcan, H., Amiraslanzadeh, M., Rameshrad, M., … Garjani, A. (2015). Cardioprotective Effects of Essential Oil of Lavandula angustifolia on Isoproterenol-Induced Acute Myocardial Infarction in Rat. Iranian Journal of Pharmaceutical Research, 14(1), 279–289. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4277641/

منابع

1- Salehia, B., Mnayer, D., Özçelik, B., Altin, G., Kasapoğlu, K.N., Daskaya-Dikmen, C., … Javad Sharifi-Rad. (2018). Plants of the Genus Lavandula: From Farm to Pharmacy. Natural Product Communications, 13(10), 1385- 1402. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1934578X1801301037

2- Prusinowska, R., & B. Śmigielski, K. (2014). Composition, Biological Properties and Therapeutic Effects of Lavender (Lavandula angustifolia L). A Review. Herba Polonica, 60(2), 57-66. Retrieved from

https://www.researchgate.net/publication/276768698_Composition_biological_properties_and_therapeutic_effects_of_lavender_Lavandula_angustifolia_L_A_review

3- Koulivand, P.H., Khaleghi Ghadiri, M., & Gorji, A. (2013). Lavender and the Nervous System. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, Article ID 681304, 10 pages. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3612440/

4- Negi, R., Chhugani, M., Thokchom, S., & Hooda, A. (2017). Effects of Lavender Tea on Fatigue, Sleep Disturbance and Maternal Attachment in Postnatal Mother. International Journal of Current Research, 9(03), 47561-47565. Retrieved from http://www.journalcra.com/article/effects-lavender-tea-fatigue-sleep-disturbance-and-maternal-infant-attachment-postnatal

5- Aghazadeh Ghadim, M.B., Neisy, A., Sisakht, M., & Khoshdel, Z. (2020). Lavandula angustifolia aqueous extract ameliorates anxiety and depressive-like behaviors in chronic mild stress-treated male rats. Journal of Medicinal Plants Research, 14(11), 593-603. Retrieved from https://academicjournals.org/journal/JMPR/article-full-text-pdf/29F489965115

6- Kageyama, A., Ueno, T., Oshio, M., Masuda, H., Horiuchi, H., & Yokogoshi, H. (2012). Antidepressant-like Effects of an Aqueous Extract of Lavender (Lavandula angustifolia Mill.) in Rats. Food Science and Technology Research, 18(3), 473 – 479. Retrieved from https://www.jstage.jst.go.jp/article/fstr/18/3/18_473/_pdf

7- لطفی، ع،1397،بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره آبی اسطوخودوس روی برخی از باکتریهای پاتوژن،پنجمین کنگره باکتری شناسی پزشکی ایران،مراغه. قابل دسترس از: https://civilica.com/doc/811851

8- Wells, R., Truong, F., Adal, A.M., Sarker, L.S., & Mahmoud, S.S. (2018). Lavandula Essential Oils: A Current Review of Applications in Medicinal, Food, and Cosmetic Industries of Lavender. Natural Product Communications, 13(10), 1403-1417. Retrieved from https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/1934578X1801301038

9- Soheili Kashani, M., Rezaei Tavirani, M.,  Talaei, S.A., & Salami, M. (2011). Aqueous Extract of Lavender (Lavandula angustifolia) Improves the Spatial Performance of A Rat Model of Alzheimer’s Disease. Neuroscience Bulletin, 27(2), 99–106. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5560344/

10- Wang, D., Zhou, M., Han, J., Han, B., & Sun, X. (2014). Cardioprotective Effect of the Aqueous Extract of Lavender Flower against Myocardial Ischemia/Reperfusion Injury. Journal of Chemistry, 2014, Article ID 368376. Retrieved from https://www.hindawi.com/journals/jchem/2014/368376/

11- Dalilan, S., Rezaei-Tavirani, M., Nabiuni, M., Heidari-Keshel, S.,  Zamanian Azodi, M., &  Zali, H. (2013). Aqueous Extract of Lavender Angustifolia Inhibits Lymphocytes Proliferation of Hodgkin's Lymphoma Patients. Iranian Journal of Cancer Prevention, 6(4), 201–208. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4142939/

12- Sadraei, H., Asghari, G., & Rahmati, M. (2019). Study of Antispasmodic Action of Lavandula angustifolia Mill Hydroalcoholic Extract on Rat Ileum. Journal of Herbmed Pharmacology, 8(1), 56-63. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/330362363_Study_of_antispasmodic_action_of_Lavandula_angustifolia_Mill_hydroalcoholic_extract_on_rat_ileum

13- Sanna, M.D., Les, F., Lopez, V., & Galeotti, N. (2019). Lavender (Lavandula angustifolia Mill.) Essential Oil Alleviates Neuropathic Pain in Mice With Spared Nerve Injury. Frontiers in Pharmacology, 10:472. doi: 10.3389/fphar.2019.00472. Retrieved from https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fphar.2019.00472/full

14- Lavender. Drugs.com, Know more. Be sure. Retrieved from https://www.drugs.com/npp/lavender.html

15- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company

16- LAVENDER. WebMD. Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-838/lavender

17- Cagla Cakaloglu. The effects of Lavandula angustifolia Ethanolic Extracts on Blood Glucose Level of Male Syrian Hamsters, Euro Endocrinology 2020, 14th European Diabetes and Endocrinology Congress; London, UK - April 15-16, 2020. Retrieved from https://europe.endocrineconferences.com/abstract/2020/the-effects-of-lavandula-angustifolia-ethanolic-extracts-on-blood-glucose-level-of-male-syrian-hamsters

18- Denner, S.S. (2009). Lavandula Angustifolia Miller English Lavender. Holistic Nursing Practice, 23(1), 57–64. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Sallie_Denner/publication/23685847_Lavandula_Angustifolia_Miller/links/5ad91ad7458515c60f5a6781/Lavandula-Angustifolia-Miller.pdf

19- LAVENDER. Retrieved from https://www.rxlist.com/lavender/supplements.htm

20- Ziaee, M., Khorrami, A., Ebrahimi, M., Nourafcan, H., Amiraslanzadeh, M., Rameshrad, M., … Garjani, A. (2015). Cardioprotective Effects of Essential Oil of Lavandula angustifolia on Isoproterenol-Induced Acute Myocardial Infarction in Rat. Iranian Journal of Pharmaceutical Research, 14(1), 279–289. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4277641/