يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

آلوورا: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

آلوورا نیوشا

نام تجاری گیاه:

Aloe Vera

نام علمی گیاه:

Aloe vera L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

اولین یافته های تاریخی مربوط به گیاه آلوورا به 2100 سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، که در مجموعه‌ای از لوح‌های گِلی سومری ذکر شده است. در سال 1552 پیش از میلاد مسیح از آن به عنوان ملیّن در پاپیروس اِبِرز مصری یاد شده است. علاوه بر مصریان، رومیان، یونانیان، عرب ها و هندی ها نیز خواص درمانی این گیاه را تشخیص دادند. در سال 1920 آلوورا برای اولین بار به منظور توزیع دارویی کشت شد. استفاده تجاری از ژل آلوورا از دهه 50 آغاز شد و در دهه 60 یک داروساز به نام دکتر کواتز در دالاس (تگزاس ، ایالات متحده) موفق به استخراج ژل آلوورا ضمن حفظ خواص درمانی آن شد. این گیاه در طیف وسیعی از اقلیم‌ها از جمله مناطق معتدل و نیمه گرمسیری رشد می کند؛ اگرچه بومی قسمت های شرقی و جنوبی آفریقا است و سپس در آفریقای شمالی و کشورهای مدیترانه معرفی شده است. (1)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) آلوورا

خواص آلوورا:

خواص آلوورا:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای آلوورا

ژل و شیره (شیرابه) دو ماده ی اصلی هستند که این گیاه تولید می‌کند. به طور کلی آلوورا حاوی انواع ویتامین ها، آنزیم ها، موادمعدنی، قندها، لیگنین، ساپونین‌ها، سالیسیلیک اسیدها و آمینو اسیدها است. آنتراکوئینون‌های آلوئین و اِمودین، ملیّن و ضد میکروب هستند. گلوکومانان و آسمانان ترکیبات اصلی ژل هستند. (17)

enlightenedبراساس برخی داستان ها، اسکندرکبیر با توصیه ی ارسطو، جزیره ی سوکوترا را برای در امان نگه داشتن منابع آلوورا فتح کرد تا از این گیاه برای درمان زخم سربازانش استفاده کند. (18)

enlightenedمصری ها آلوورا را «گیاه ابدیت» می نامیدند و از آن برای درمان عفونت و بیماری های پوستی استفاده می کردند.

enlightenedدر امپراطوری هند، چین، یونان و روم، آلوورا برای درمان زخم، گزیدگی، سوختگی، عفونت، التهاب و تورم استفاده می شد.

enlightenedبر اساس علم آیورودا، آلوورا دارای چهار طعم شیرین، ترش، تلخ و گس است. (19)

  • به طور کلی:  0.05 گرم پودر آلوورا در شب دوز واحد توصیه شده است. (20)

 

مصرف دوزهای خوراکی زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند:

  • یبوست: مصرف 200-100 میلی گرم آلوورا یا 50 میلی گرم عصاره آلوورا در شب مورد استفاده قرار گرفته است.
  • دیابت: مؤثرترین دوز و شکل مصرف آلوورا برای دیابت نامشخص است. دوزها و شکل‎های مصرف گوناگونی از آلوورا به مدت 14-4 هفته به شکل پودر، عصاره و آبمیوه استفاده شده است. مقادیر استفاده پودر از 100 تا1000 میلی گرم روزانه و آبمیوه  از 15 تا 150 میلی لیتر روزانه هستند.   
  • فیبروز زیر مخاطی دهان (بیماری دهان):  آبمیوه خالص آلوورا 30 میلی لیتر 2 مرتبه در روز همراه با استعمال ژل آلوورا خالص بر روی ضایعه 3 بار در روز به مدت 3 ماه استفاده شده است.
  • برای کاهش وزن: محصول خاص ژل آلوورا حاوی 147 میلی گرم آلوورا 2 بار در روز به مدت 8 هفته استفاده شده است. (21)

هنگام شب پیش از خواب برای رفع یبوست و در طول روز برای کاهش وزن مصرف شود. (21)

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

بارداری و شیردهی

گزارشی وجود دارد که آلوورا با سقط جنین مرتبط است. همچنین می‌تواند عامل خطری برای نقص مادرزادی باشد. در صورتی که باردار یا شیرده هستید، از مصرف خوراکی آلوورا پرهیز کنید.

کودکان

کاربرد مناسب ژل آلوورا بر روی پوست احتمالا ایمن است. مصرف شیره و عصاره کل برگ به صورت خوراکی توسط کودکان احتمالا ناایمن است. کودکان زیر 12 سال ممکن است درد و کرامپ‌های شکمی و اسهال داشته باشند. 

دیابت

به نظر برخی محققین آلوورا می‌تواند قند خون را پایین بیاورد. اگر شما آلوورا را به صورت خوراکی مصرف میکنید و دیابت دارید، سطوح قند خونتان را در فواصل کم کنترل کنید.

بیماری‌های روده‌ای مانند بیماری کرون، کولیت های زخمی یا انسداد و گرفتگی روده

اگر هر یک از این شرایط را دارید، شیره آلوورا را استفاده نکنید. شیره آلوورا تحریک‌کننده روده است. به یاد داشته باشید که محصولات تهیه شده از برگ‌های آلوورا حاوی مقداری شیره آلوورا است.

همورویید

اگر همورویید دارید، شیره آلوورا را مصرف نکنید چراکه می‌تواند وضعیتتان را بدتر کند. به یاد داشته باشید که محصولات تهیه شده از برگ‌های آلوورا حاوی مقداری شیره آلوورا خواهد بود.

مشکلات کلیوی

دوز بالا از شیره آلوورا با نارسایی کلیوی و سایر مشکلات جدی مرتبط شده است.

جراحی

آلوورا ممکن است بر سطوح قند خون اثر بگذارد و می‌تواند با کنترل قند خون در طول جراحی و بعد از آن تداخل ایجاد کند. حداقل 2 هفته قبل از جراحی مصرف آلوورا را متوقف کنید.  (21)

مصرف طولانی مدت

  • استفاده طولانی مدت از آلوورا سبب پیگمانتاسیون مخاط روده می‌شود که البته با قطع مصرف، این عارضه نیز برطرف می‌گردد.
  • استفاده طولانی مدت همچنین باعث آلبومینوری (از دست رفتن آلبومین بدن) و هماتوری (خون ادراری) می‌شود.
  • بروز حساسیت شدید پوستی به دنبال استفاده طولانی مدت خوراکی و استعمال خارجی گزارش شده است.
  • از دست دادن الکترولیت‌ها، به طور خاص پتاسیم، نیز از نتایج دیگر استفاده طولانی مدت از این گیاه است. استفاده بلند مدت از این گیاه سبب کاهش «پپتید وازواکتیو روده‌ای» و هورمون سوماتواستاتین می‌شود که می‌تواند به بافت عصبی روده آسیب برسانند. (20)

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

مصرف مزمن آلوورا می‌تواند منجر به از دست رفتن پتاسیم شود که باعث افزایش عملکرد گلیکوزیدهای قلبی و داروهای ضدآریتمی می‌شود.

در صورت مصرف آلوورا همراه با این عوامل امکان کمبود پتاسیم افزایش می‌یابد. (20)

شامل گلیمپراید، گلیبوراید، انسولین، پیوگلیتازون، رزیگلیتازون، کلرپروپامید، گلی پیزاید، تولبوتامید.

شامل بیزاکودیل مانند کورکتول و دلکولاکس، کاسکارا، روغن کرچک و سنا.

وارفارین (کومادین) ممکن است با آلوورا تداخل ایجاد کند.

مصرف خوراکی داروی سووفلوران (اولتان) ممکن است با آلوورا تداخل ایجاد کند. (13)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • در طب سنتی اروپا، این گیاه به دلیل  تأثیرگذاری‌اش بر هضم، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در طب چینی، متداول ترین کاربرد آلوورا برای درمان بیماری های قارچی است.
  • کاربردهای آلوورا در طب هندی شامل تومورهای شکمی، یبوست، کولیک، بیماری های پوست، آمنوره (نوعی اختلال قاعدگی)، انگل و عفونت ها است. (20)

برخی سوالات متداول درباره آلوورا

آلوورا یک گیاه نیروزا است و می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت و با بیماری‌ها مقابله کند. بعضی از خواص این گیاه عبارتند از:

heart دیابت و کاهش قند خون: مصرف آلوورا در غذا یا نوشیدنی سطح قند خون را پایین می‌آورد و در نتیجه برای کنترل دیابت مفید است. می‌توانید از آلوورا در ماست یا دمنوش استفاده کنید.

heart ضدالتهاب: آلوورا التهاب بدن را کم می‌کند. درنتیجه برای کاهش دردهای ناشی از التهاب مثل درد مفاصل و ماهیچه‌ها، التهاب پوست، تورم ناشی از جراحات پوستی و تسریع بهبودی زخم مفید است. 

heart بهبود زخم معده: مصرف آلوورا به کاهش التهاب و بهبود زخم معده کمک می‌کند.

heart بهبود هضم غذا: مصرف آلوورا باعث ترشح آنزیم پپسین می‌شود که به هضم غذا کمک می‌کند و سوزش سر دل را تسکین می‌دهد.

heart کاهش چربی خون: آلوورا کلسترول و تری‌گلیسیرید خون را پایین می‌آورد، باعث سلامت قلب و جلوگیری از مشکلات قلبی می‌شود.

heart رفع یبوست و سم‌زدایی بدن: آلوورا روده بزرگ را پاکسازی و یبوست را رفع می‌کند و در نتیجه باعث تصفیه خون و سم‌زدایی از بدن می‌شود.  

آلوورا برای پوست و مو هم بسیار مفید است:

  • سرشار از آنتی اکسیدان است که رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. در نتیجه آلوورا با چین و چروک و تغییرات مرتبط با افزایش سن مبارزه می‌کند.
  • باعث افزایش گردش خون و تغذیه پوست می‌شود.
  • آلوورا در درمان اختلالات پوستی مانند درماتیت و حتی پسوریازیس موثر است.
  • بریدگی‌ها و زخم‌ها، تاول‌ها و سوختگی‌ها از جمله آفتاب سوختگی و حتی سوختگی‌های جزئی درجه دو را التیام می‌بخشد.
  • آلوورا آکنه، حساسیت‌ها و لکه‌های پوستی را از بین می‌برد و پوست را شفاف‌تر می‌کند.
  • آلوورا برای مو و پوست سر هم مفید است.

طبع گیاه آلوورا گرم و خشک است.

در میان بیش از 200 گونه‌‌ی مختلف جنس آلوئه، فقط چند گونه از آن خوراکی هستند. مصرف خوراکی ژل آلوورا بی‌خطر است و طعمی مطبوع به غذاها و نوشیدنی‌های مختلف می‌دهد. اما نگرانی‌هایی در مورد مصرف مقادیر زیاد لاتکس (شیرابه زرد رنگ) موجود در برگ وجود دارد. زیرا می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مثل اسهال شود. اگرچه، جداکردن آن از ژل آلوورا کار آسانی است! علاوه بر ژل آلوورا، محققین به این نتیجه رسیدند که شکوفه آلوورا و ریشه این گیاه هم حاوی ترکیباتی هستند که برای سلامتی مفید می‌باشد.

می‌توانید از ژل آلوورا به صورت خام یا پخته شده مصرف کنید. برای آماده‌سازی، ابتدا باید نوک و حاشیه‌های تیز و قسمت سفید پایین برگ آلوورا را برش دهید. سپس پوست یک طرف آن را برش دهید؛ با قاشق ژل را از درون برگ خالی کنید یا پوست طرف دیگر را هم برش دهید.

ژل آلوورا را به شکل قطعات مکعبی برش دهید و برای رفع هرگونه آلودگی یا شیرابه زرد تلخ روی ژل، آنها را بشویید. حالا می‌توانید ژل آلوورا را خام مصرف کنید یا اینکه با حرارت ملایم آن را بپزید! پختن ژل آلوورا  طعم ملایم‌تری به آن می‌دهد.

هر برگ آلوورا از سه لایه تشکیل شده است:

 1) داخلی‌ترین لایه، یک ژل شفاف که حاوی 99 درصد آب و 1 درصد گلوکومانان‌ها، اسیدهای آمینه، لیپیدها، استرول‌ها و ویتامین‌ها است.

2) لایه میانی، لاتکس که یک شیره (شیرابه) زرد، تلخ و حاوی آنتراکینون و گلیکوزید است.

3) لایه ضخیم بیرونی، پوست سبز است که از لایه‌های زیرین محافظت می‌کند.

آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی است که در نوجوانی و بزرگسالی باعث ایجاد مشکل می‌شود.

  • ژل آلوورا در برابر آکنه و التهاب در هر ناحیه از پوست، خصوصاً پوست‌ چرب، بسیار مؤثر است.
  • به کاهش شعله‌ور شدن آکنه کمک می‌کند.
  • به بهبود عفونت‌های قارچی کمک می‌کند.
  • دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی است و از پوست در برابر خشکی بیش از حد که برای پوست‌های مستعد آکنه خوب نیست، محافظت می‌کند.

ژل آلوورا باعث تحریک پوست نمی‌شود و به نفوذ عمیق دارو به پوست کمک می‌کند.

ژل آلوورا خاصیت مرطوب‌کنندگی دارد، از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و باعث لطافت پوست می‌شود.

آلوورا نمی‌تواند گونه‌های شما را پر و گردتر کند، اما به عنوان یک مرطوب‌کننده می‌تواند به حفظ رطوبت پوست و کاهش ظاهر چین و چروک‌های ظریف کمک کند و ظاهری مرطوب و پر به پوست صورتتان بدهد. همچنین آلوورا شامل ویتامینهای C و E (آنتی‌اکسیدان‌های مفید برای پوست) است و با مالیدن آن بر روی گونه‌ها می‌توانید پوستی جوان‌تر داشته باشید.

موارد بیشتر

مقالات مرتبط

1- I. Sanchez-Machado, D., Lopez-Cervantes, J., Sendon, R., & Sanches-Silva, A. (2017). Aloe Vera: Ancient Knowledge with New Frontiers. Trends in Food Science & Technology, 61, 94-102. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224416303077
2- Choi, H. C., Kim, S. J., Son, K. Y., Oh, B. J., & Cho, B. L. (2013). Metabolic Effects of Aloe Vera Gel Complex in Obese Prediabetes and Early Non-Treated Diabetic Patients: Randomized Controlled Trial. Nutrition29(9), 1110-1114. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23735317

3- Misawa, E., Tanaka, M., Nomaguchi, K., Yamada, M., Toida, T., Takase, M., ... Kawada, T. (2008). Administration of Phytosterols Isolated From Aloe Vera Gel Reduce Visceral Fat Mass and Improve Hyperglycemia in Zucker Diabetic Fatty (ZDF) Rats. Obesity research & clinical practice2(4), 239-245.  Retrieved from  

http://www.obesityresearchclinicalpractice.com/article/S1871-403X(08)00053-7/fulltext

4- Cho, S., Lee, S., Lee, M-J., Lee, D.H., Won, Ch-H., Kim, S.M., & Chung, J.H. (2009). Dietary Aloe Vera Supplementation Improves Facial Wrinkles and Elasticity and It Increases the Type I Procollagen Gene Expression in Human Skin in vivo. Annals of Dermatology, 21(1), 6-11. Retrieved from https://synapse.koreamed.org/DOIx.php?id=10.5021/ad.2009.21.1.6

5- Surjushe, A., Vasani, R., & Saple, D. G. (2008). Aloe Vera: A Short Review. Indian journal of dermatology53(4), 163. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764/

6- Iji, O. T., Oyagbemi, A. A., & Azeez, O. I. (2010). Assessment of Chronic Administration of Aloe Vera Gel on Haematology, Plasma Biochemistry, Lipid Profiles and Erythrocyte Osmotic Resistance in Wistar Rats. Nigerian Journal of Physiological Sciences, 25(2), 107-113. Retrieved from http://www.bioline.org.br/pdf?np10019

7- Rajasekaran, S., Ravi, K., Sivagnanam, K., & Subramanian, S. (2006). Beneficial Effects of Aloe Vera Leaf Gel Extract on Lipid Profile Status in Rats with Streptozotocin Diabetes. Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology, 33(3), 232-237. Retrieved from http://www.desertharvest.com/physicians/documents/Cardiac4.pdf

8- Qadir, M.I. (2009). Medicinal and Cosmetological Importance of Aloe Vera. International Journal of Natural Therapy, 2, 21-26. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/233818204_Medicinal_and_cosmetological_importance_of_Aloe_vera

9- Rajeswari, R., Umadevi, M., Sharmila Rahale, C., Pushpa, R., Selvavenkadesh, S., Sampath Kumar, K. P., & Bhowmik, D. (2012). Aloe Vera: The Miracle Plant Its Medicinal and Traditional Uses In India. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 1(4), 118-124. Retrieved from http://www.phytojournal.com/vol1Issue4/Issue_nov_2012/17.1.pdf

10- Sahu, P. K., Giri, D. D., Singh, R., Pandey, P., Gupta, S., Shrivastava, A. K., ... Pandey, K. D. (2013). Therapeutic and Medicinal Uses of Aloe Vera: A Review. Pharmacology & Pharmacy, 4(08), 599. Retrieved from https://file.scirp.org/pdf/PP_2013110815081192.pdf

11- Foster, M., Hunter, D., & Samman, S. (2011). Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects: Evaluation of the Nutritional and Metabolic Effects of Aloe vera. Benzie, I.F.F., & Wachtel-Galor, S (Eds.). Boca Raton (FL): CRC Press/Taylor & Francis. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92765/

12- Fallah Huseini, H., Kianbakht, S., Hajiaghaee, R., Afkhami-Ardekani, M., Bonakdaran, A., & Hashem Dabaghian, F. (2012). Aloe vera Leaf Gel in Treatment of Advanced Type 2 Diabetes Mellitus Needing Insulin Therapy: A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Clinical Trial. Journal of Medicinal Plants, 11(43), 19-27. Retrieved from http://www.sid.ir/en/vewssid/j_pdf/82220124303.pdf

13- Krishna Borra, S., Krishna Lagisetty, R., & Reddy Mallela, G. (2011). Anti-Ulcer Effect of Aloe vera in Non-Steroidal Antiinflammatory Drug Induced Peptic Ulcers in Rats. African Journal of Pharmacy and Pharmacology, 5(16), 1867-1871. Retrieved from https://academicjournals.org/article/article1380814032_Borra%20et%20al.pdf

14- Poorfarid, M., Karimi Jashni, H., & Houshmand, F. (2013). The Effects of Aloe Vera sap on Progesterone, Estrogen and Gonadotropin in Female Rats. Journal of Jahrom University of Medical Sciences, 10(4), 7-12. Retrieved from http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=216122

15- Modaresi, M., Khodaii, H., & Khodadadi, A. (2013). Effect of Aloe Vera Extract on Spermatogenesis and Reproductive Hormones in Mice. Journal of Animal Biology, 6(1), 69-76. Abstract Retrieved From http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=219445

16- Barari, A., Mojhde, M., Farzanegi, P., & Ghasemi, M. (2016). Effect of Six Weeks of Endurance Training and Aloe Vera on COX-2 and MMP-9 Levels in Mice with Breast Cancer. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 24(1), 65-73. Retrieved from http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=272693

17- Surjushe, A., Vasani, R., & Saple, D. G. (2008). Aloe Vera: A Short Review. Indian journal of dermatology53(4), 163. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764/

18- Baldwin, G. ALOE VERA. DR. CHRISTOPHERʼS, Herbal Lagacy. Retrieved from http://www.herballegacy.com/Baldwin_History.html

19- Pasarić, S. Aloe Vera - the legendary herb of immortality. Alternative Healing. Retrievedb from http://alternativa-za-vas.com/en/index.php/clanak/article/a-brief-history-of-aloe-vera

20- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company.

21- Find a Vitamin or Supplement, ALOE. WebMD. Retrieved from http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-607-aloe.aspx?activeingredientid=607

منابع

1- I. Sanchez-Machado, D., Lopez-Cervantes, J., Sendon, R., & Sanches-Silva, A. (2017). Aloe Vera: Ancient Knowledge with New Frontiers. Trends in Food Science & Technology, 61, 94-102. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0924224416303077
2- Choi, H. C., Kim, S. J., Son, K. Y., Oh, B. J., & Cho, B. L. (2013). Metabolic Effects of Aloe Vera Gel Complex in Obese Prediabetes and Early Non-Treated Diabetic Patients: Randomized Controlled Trial. Nutrition29(9), 1110-1114. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23735317

3- Misawa, E., Tanaka, M., Nomaguchi, K., Yamada, M., Toida, T., Takase, M., ... Kawada, T. (2008). Administration of Phytosterols Isolated From Aloe Vera Gel Reduce Visceral Fat Mass and Improve Hyperglycemia in Zucker Diabetic Fatty (ZDF) Rats. Obesity research & clinical practice2(4), 239-245.  Retrieved from  

http://www.obesityresearchclinicalpractice.com/article/S1871-403X(08)00053-7/fulltext

4- Cho, S., Lee, S., Lee, M-J., Lee, D.H., Won, Ch-H., Kim, S.M., & Chung, J.H. (2009). Dietary Aloe Vera Supplementation Improves Facial Wrinkles and Elasticity and It Increases the Type I Procollagen Gene Expression in Human Skin in vivo. Annals of Dermatology, 21(1), 6-11. Retrieved from https://synapse.koreamed.org/DOIx.php?id=10.5021/ad.2009.21.1.6

5- Surjushe, A., Vasani, R., & Saple, D. G. (2008). Aloe Vera: A Short Review. Indian journal of dermatology53(4), 163. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764/

6- Iji, O. T., Oyagbemi, A. A., & Azeez, O. I. (2010). Assessment of Chronic Administration of Aloe Vera Gel on Haematology, Plasma Biochemistry, Lipid Profiles and Erythrocyte Osmotic Resistance in Wistar Rats. Nigerian Journal of Physiological Sciences, 25(2), 107-113. Retrieved from http://www.bioline.org.br/pdf?np10019

7- Rajasekaran, S., Ravi, K., Sivagnanam, K., & Subramanian, S. (2006). Beneficial Effects of Aloe Vera Leaf Gel Extract on Lipid Profile Status in Rats with Streptozotocin Diabetes. Clinical and Experimental Pharmacology and Physiology, 33(3), 232-237. Retrieved from http://www.desertharvest.com/physicians/documents/Cardiac4.pdf

8- Qadir, M.I. (2009). Medicinal and Cosmetological Importance of Aloe Vera. International Journal of Natural Therapy, 2, 21-26. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/233818204_Medicinal_and_cosmetological_importance_of_Aloe_vera

9- Rajeswari, R., Umadevi, M., Sharmila Rahale, C., Pushpa, R., Selvavenkadesh, S., Sampath Kumar, K. P., & Bhowmik, D. (2012). Aloe Vera: The Miracle Plant Its Medicinal and Traditional Uses In India. Journal of Pharmacognosy and Phytochemistry, 1(4), 118-124. Retrieved from http://www.phytojournal.com/vol1Issue4/Issue_nov_2012/17.1.pdf

10- Sahu, P. K., Giri, D. D., Singh, R., Pandey, P., Gupta, S., Shrivastava, A. K., ... Pandey, K. D. (2013). Therapeutic and Medicinal Uses of Aloe Vera: A Review. Pharmacology & Pharmacy, 4(08), 599. Retrieved from https://file.scirp.org/pdf/PP_2013110815081192.pdf

11- Foster, M., Hunter, D., & Samman, S. (2011). Herbal Medicine: Biomolecular and Clinical Aspects: Evaluation of the Nutritional and Metabolic Effects of Aloe vera. Benzie, I.F.F., & Wachtel-Galor, S (Eds.). Boca Raton (FL): CRC Press/Taylor & Francis. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK92765/

12- Fallah Huseini, H., Kianbakht, S., Hajiaghaee, R., Afkhami-Ardekani, M., Bonakdaran, A., & Hashem Dabaghian, F. (2012). Aloe vera Leaf Gel in Treatment of Advanced Type 2 Diabetes Mellitus Needing Insulin Therapy: A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Clinical Trial. Journal of Medicinal Plants, 11(43), 19-27. Retrieved from http://www.sid.ir/en/vewssid/j_pdf/82220124303.pdf

13- Krishna Borra, S., Krishna Lagisetty, R., & Reddy Mallela, G. (2011). Anti-Ulcer Effect of Aloe vera in Non-Steroidal Antiinflammatory Drug Induced Peptic Ulcers in Rats. African Journal of Pharmacy and Pharmacology, 5(16), 1867-1871. Retrieved from https://academicjournals.org/article/article1380814032_Borra%20et%20al.pdf

14- Poorfarid, M., Karimi Jashni, H., & Houshmand, F. (2013). The Effects of Aloe Vera sap on Progesterone, Estrogen and Gonadotropin in Female Rats. Journal of Jahrom University of Medical Sciences, 10(4), 7-12. Retrieved from http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=216122

15- Modaresi, M., Khodaii, H., & Khodadadi, A. (2013). Effect of Aloe Vera Extract on Spermatogenesis and Reproductive Hormones in Mice. Journal of Animal Biology, 6(1), 69-76. Abstract Retrieved From http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=219445

16- Barari, A., Mojhde, M., Farzanegi, P., & Ghasemi, M. (2016). Effect of Six Weeks of Endurance Training and Aloe Vera on COX-2 and MMP-9 Levels in Mice with Breast Cancer. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, 24(1), 65-73. Retrieved from http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=272693

17- Surjushe, A., Vasani, R., & Saple, D. G. (2008). Aloe Vera: A Short Review. Indian journal of dermatology53(4), 163. Retrieved from  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2763764/

18- Baldwin, G. ALOE VERA. DR. CHRISTOPHERʼS, Herbal Lagacy. Retrieved from http://www.herballegacy.com/Baldwin_History.html

19- Pasarić, S. Aloe Vera - the legendary herb of immortality. Alternative Healing. Retrievedb from http://alternativa-za-vas.com/en/index.php/clanak/article/a-brief-history-of-aloe-vera

20- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company.

21- Find a Vitamin or Supplement, ALOE. WebMD. Retrieved from http://www.webmd.com/vitamins-supplements/ingredientmono-607-aloe.aspx?activeingredientid=607