يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

پرسیاوشان

شناسنامه گیاهان - پرسیاوشان

پرسیاوشان: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

پرسیاوشان نیوشا

نام تجاری گیاه:

Maidenhair

نام علمی گیاه:

Adiantum capillus-veneris L.

تاریخچه و گیاهشناسی:

پرسیاوشان ساقه های بلند و باریک مو مانند و برگ های ظریف و پنجه ای شکل دارد. نام علمی این گیاه به معنی «موی ونوس» برگرفته از دو واژه ی لاتین Capillus به معنی مو و Veneris منسوب به ونوس، ایزدبانوی رومی است. پرسیاوشان بومی شمال و جنوب آمریکا، اروپا، استرالیا، آسیا، آفریقا، چین و ژاپن است.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) پرسیاوشان

خواص پرسیاوشان:

خواص پرسیاوشان:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای پرسیاوشان

تری ترپنوئیدها، فلاونوئیدها، فنیل پروپانوئید ها، ترکیبات آلیسیکلیک و کاروتنوئیدها.

enlightenedاین گیاه در اساطیر، نماد زندگی پس از مرگ و حیات همیشگی است و در خاور دور، به گیاه مقدس معروف بوده است.

  • روزانه 1.5 گرم پودر پرسیاوشان به صورت دمنوش. 
  • براساس کتاب مخزن الادویه 20 گرم برگ پرسیاوشان به صورت جوشانده قابل قبول است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

به طورکلی، هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است.

بارداری و شیردهی

مصرف پرسیاوشان در دوران بارداری ناایمن است؛ در مقادیر زیاد می‌تواند باعث استفراغ شود. در حال حاضر اطلاعات کافی درباره ایمنی پرسیاوشان در دوران شیردهی موجود نیست. از مصرف پرسیاوشان در این دوران خودداری کنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تداخل دارویی با پرسیاوشان دردسترس نمی‌باشد.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • پرسیاوشان از نظر طب سنتی ایران معتدل است. در این طب، از پرسیاوشان برای درمان سرفه، بهبود علائم سرماخوردگی، درمان برونشیت و زکام استفاده می شد.
  • این گیاه، خلط سینه را نرم و دفع می کند، ادرارآور و تب بر است. اسهال را برطرف کرده، طحال و کبد را تقویت می کند و در معالجه ی یرقان موثر است.

برخی سوالات متداول درباره پرسیاوشان

برگ‌های پرسیاوشان دارای موسیلاژ است و در درمان علائم سرماخوردگی و سرفه (به عنوان خلط‌آور) در طب سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. موسیلاژ موجود در برگهای پرسیاوشان دارای خاصیت نرم‌کنندگی گلو و سینوس‌ها است که خروج خلط و تنفس را آسان‌تر می‌کند.

با توجه به خواص ذکر شده برای این گیاه می توان از آن در درمان آسم، عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی مجاری تنفسی استفاده کرد.

فلاونوئیدها -ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در پرسیاوشان- اثر ضداسهال و ضداسپاسم دارند. محققین ثابت کرده‌اند که این ترکیبات اثرات درمانی بر بیماری‌های گوارشی دارند. همچنین، مصرف این گیاه برای کاهش ترشح اسید معده و در نتیجه بهبود رفلاکس معده مفید است.

در سال 2017، محققین اثر ضدچاقی پرسیاوشان را روی موش‌ها بررسی کردند. در این مطالعه موش‌ها یک رژیم غذایی پرکلسترول داشتند. به‌طور خلاصه، پرسیاوشان حاوی مواد مؤثره‌ای است که می‌توانند از فعالیت آنزیم‌های مهم گوارشی که در هضم و جذب کربوهیدرات‌ها (نشاسته) و لیپیدها (چربی و کلسترول) در بدن دخیل هستند، جلوگیری کنند. بنابراین گیاه پرسیاوشان برای کنترل قند خون و چاقی بسیار مفید و مؤثر است.  

در سال 2014، محققین اثر عصاره الکلی پرسیاوشان را روی ریزش مو مرتبط با هورمون تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) در حیوانات جنس نر بررسی کردند. به عقیده محققین، فلاونوئیدهای موجود در گیاه پرسیاوشان می‌توانند در رشد مجدد مو نقش داشته باشند و می‌توان از آن در فرمولاسیون‌های تجاری برای ریزش مو آندروژنیک (ریزش مو ارثی) استفاده کرد.

امروزه در محصولات تجاری، از پرسیاوشان به صورت محلول موضعی و به عنوان «تونیک مو» سه بار در روز استفاده می‌شود. علاوه بر این، از این گیاه در شامپوهای ضد شوره و کرمهای مرطوب‌کننده استفاده می‌شود.

پرسیاوشان گیاهی است که به‌طور سنتی در فرهنگ‌های مختلف به دلیل خواص دارویی بالقوه آن استفاده می‌شود. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تحقیقات علمی در مورد خواص خاص پرسیاوشان برای کودکان ممکن است محدود باشد و هنگام استفاده از آن برای کودکان بدون شواهد کافی از ایمنی و اثربخشی باید احتیاط کرد. در اینجا برخی از خواص کلی و کاربردهای طب سنتی پرسیاوشان آورده شده است:

1- خواص آنتی اکسیدانی: طبق برخی از مطالعات، پرسیاوشان دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند برای سلامت کلی بدن مفید باشد. آنتی اکسیدان‌ها به مبارزه با استرس اکسیداتیو در بدن (به عبارت ساده‌تر، عدم‌ تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی اکسیدان‌ها در بدن)  کمک می‌کنند.

2- پتانسیل ضد التهابی: پرسیاوشان حاوی ترکیباتی است که فعالیت ضد التهابی چشمگیری دارند.

3- سلامت سیستم تنفسی: پرسیاوشان لینت‌بخش (نرم‌کننده گلو) است و برای مشکلات تنفسی مانند سرفه و برونشیت استفاده می‌شود. برخی از ترکیبات موجود در این گیاه ممکن است خاصیت خلط‌آور داشته باشند.

4- سلامت پوست: در برخی از شیوه‌های درمانی سنتی، از پرسیاوشان برای بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. ادعا می‌شود که دارای اثرات مرطوب‌کننده و تسکین‌دهنده بر روی پوست است.

 

در مورد استفاده از پرسیاوشان برای کودکان:

❗ احتیاط: شواهد علمی محدودی در مورد ایمنی و اثربخشی این گیاه برای کودکان وجود دارد. بسیار مهم است که قبل از تجویز هر گونه داروی گیاهی به کودکان، احتیاط کنید و با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

❗ حد مجاز مصرف: تعیین دوز مناسب برای کودکان به دلیل در دسترس نبودن دستورالعمل‌های استاندارد بحث‌برانگیز است. کودکان ممکن است به برخی ترکیبات حساس‌تر باشند و دوزهای نادرست می‌تواند منجر به عوارض جانبی در آنها شود.

❗  آلرژی‌ها و حساسیت‌ها: برخی از افراد ممکن است به گیاهان خاصی آلرژی داشته باشند و کودکان نیز ممکن است حساس‌تر باشند.

❗ تداخل با داروها: در صورت مصرف هرگونه دارویی توسط کودک، ممکن است با ترکیبات موجود در پرسیاوشان تداخلات احتمالی وجود داشته باشد. بنابراین برای جلوگیری از تداخلات نامطلوب دارو با گیاه، حتماً قبل از مصرف پرسیاوشان با پزشک مشورت کنید.

مقالات مرتبط

منابع