يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

بابونه: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

بابونه نیوشا

نام تجاری گیاه:

German Chamomile

نام علمی گیاه:

Matricaria chamomilla var. recutita (L.)

تاریخچه و گیاهشناسی:

بابونه یک گونه گیاهیِ دارویی شناخته شده از خانواده مرکبان (کاسنیان) است که اغلب آن را «ستاره‌ گونه‌های دارویی» می‌نامند. بابونه بومی مناطق جنوبی و شرقی اروپا است، اما در آلمان، مجارستان، فرانسه، روسیه، یوگسلاوی و برزیل هم آن را پرورش می‌دهند؛ در آفریقای شمالی، آسیا، آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا و نیوزلند هم یافت می‌شود.

هزاران سال است که از بابونه در داروهای گیاهی استفاده می‌کنند؛ در مصر باستان، یونان و روم شناخته شده است. آنگلوساکسون‌ها (قبایلی از ژرمن‌ها) اعتقاد داشتند این گیاه علفی یکی از 9 گیاه مقدسی است که خداوند به انسان بخشیده است. به دلیل شباهت بوی بابونه به سیب، نام این گیاه یعنی chamomile از دو واژه ی یونانی به معنای «سیبِ زمین» گرفته شده است. (1)

طی سال‌ها استفاده و تحقیقات علمی و سنتی، به ارزش‌های درمانی چندگانه، آرایشی و تغذیه‌ای آن پی برده‌اند. نام بابونه در فارماکوپه (دارونامه) 26 کشور درج گردیده است. به دلیل خواص دارویی فراوانش، این گیاه ارزش اقتصادی بالایی دارد؛ بابونه آلمانی پنجمین گیاه پرفروش در دنیا است.

گل‌های بابونه آلمانی حاوی روغن اسانسی آبی رنگی هستند که کاربردهای مختلفی دارد. از گل‌های خشک بابونه نیز برای تهیه دمنوش بسیار استفاده می‌کنند.بنابراین، این گیاه به شکل سرگل یا روغن آبی رنگ فروخته می‌شود. «روغن آبی» نام تجاری روغن بابونه در بازار بین المللی است. (2) از دمکرده و اسانس‌های روغنی‌ بابونه در تعدادی از محصولات تجاری مثل انواع صابون، شوینده، عطر، لوسیون، پماد، محصولات مو، محصولات نانوایی، شیرینی جات و دمنوش استفاده می‌کنند. (3) بابونه آلمانی گیاهی یک ساله است (2) که در خاک‌های لومی شنی سبک با رطوبت بسیار بالا و اسیدیته 6 بهتر رشد می‌کند. (4) ریشه‌های دوکی شکل ظریفی دارد که به عمق زیاد نفوذ نمی‌کنند. ساقه آن راست و بسیار منشعب است و تا ارتفاع 10 تا 80 سانتی متر رشد می‌کند. برگ‌های بلند و باریک آن دو تا سه شانه‌ای بوده (2) و گل‌های آن شبیه گل‌های آفتابگردان، با مرکز زرد رنگ و گلبرگ‌های سفید هستند. (5) گلچه‌های لوله‌ای شکل زرد طلایی دارای 5 دندانه، به طول 1.5 تا 2.5 میلی‌متر هستند؛ 11 تا 27 گلبرگ سفید، هر یک به طول 6 - 11 میلی متر و 3.5 میلی متر پهنا، دور آن قرار گرفته‌اند. نهنج 6 تا 8 میلی‌متر پهنا دارد، در ابتدا صاف بوده و سپس، به شکل یک کله قند یا مخروط توخالی در می‌‌آید و بدون کاهک (لخت) است. نهنج مخروطی شکلِ توخالی، ویژگی متمایز بسیار مهم گیاهان جنس ماتریکاریا از جمله بابونه آلمانی است. میوه، فندقه به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد است. (2) بخش‌های دارویی بابونه آلمانی کل گیاه گلدار یا فقط گل‌ها هستند. (6)

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) بابونه

خواص بابونه:

خواص بابونه:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای بابونه

120 ترکیب شیمیایی از جمله ترپنوئیدها، فلاونوئیدها و کومارین‌‌ها را در بابونه شناسایی کرده‌اند. ترکیبات شیمیایی فعال بابونه آلمانی عبارتند از:

  • ترپنوئیدها: آلفا-بیزابولول، آلفا-بیزابولول اکسید A و B، کامازولن، سزکویی ترپن‌ها؛
  • فلاونوئیدها: آپی‌ژنین، لوتئولین، کوئرستین؛
  • کومارین‌ها: آمبلی فرون؛
  • اسپیرواترها: اِن-این دی سیکلواتر؛
  • سایر ترکیبات: آنتمیک اسید، کولین، تانن، پلی‌ساکاریدها. (1)  

گل‌های بابونه آلمانی حاوی 0.24 تا 2 درصد روغن فرّار (روغن اسانسی) آبی رنگ هستند. میزان روغن استخراج شده متغیر است و به خاستگاه و سن گل‌ها بستگی دارد. فارماکوپه اروپا بابونه‌ای را توصیه می‌کند که حاوی حداقل 4 میلی‌لیتر در هر کیلوگرم روغن اسانسی آبی رنگ باشد.

 50 تا 65 درصد از کل محتوای روغن فرّار را دو ترکیب اصلی «آلفا-بیزابولول» و «کامازولن» تشکیل می‌دهند. (5) در مطالعه دیگری مشخص شد که کامازولن حدود 5 درصد و بیزابولول 50 درصد از روغن اسانسی بابونه آلمانی را تشکیل می‌دهند. (1) کامازولن دلیل رنگ آبی روغن بابونه است؛ این ترکیب در سرگل تازه وجود ندارد و حین تقطیر، از ماتریسین به وجود می‌آید. (4) کامازولن و بیزابولول بسیار ناپایدار هستند و به صورت تنتور الکلی بهتر حفظ میشوند. (11)

آنالیز پودر گل خشک شده بابونه نشان داد که این پودر حاوی رطوبت، فیبر، خاکستر، درشت مغذی‌ها (مثل پروتئین، چربی و کربوهیدرات) و ریزمغذی‌ها (مثل ویتامین C) و مواد معدنی (آهن، روی، کلسیم) است. (22)

enlightenedآژانس نظارتی مکمل‌های دارویی آلمان (کمیسیون E) استفاده از بابونه آلمانی را برای سرفه و برونشیت، تب و سرماخوردگی، التهاب پوست، التهاب دهان و حلق، احتمال ابتلا به عفونت، زخم‌ها و سوختگی‌ها تأیید کرده است. (6)

enlightenedاز بابونه آلمانی برای بهبود بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش مرتبط با اسپاسم‌های گوارشی، سوزش یا تحریک غشای مخاطی حلق و دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می‌کنند. (6)

enlightenedبابونه واریته‌های متعددی دارد اما بابونه آلمانی و بابونه رومی جزء محبوب‌ترین‌ها و از خانواده مرکبان (کاسنیان) هستند. با این حال، بابونه آلمانی را نسبت به بابونه رومی، قوی‌تر می‌دانند؛ این نوع بابونه از نظر علمی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و بیشتر هم کشت می‌شود. (1)

enlightenedوقتی بابونه در معرض تقطیر بخار قرار می‌گیرد، روغن آن اول آبی بسیار روشن تا سبز تیره است و پس از مدتی، به رنگ زرد تیره در می‌آید. (11)

enlightenedمطالعه‌ای نشان داد که مصرف بابونه میزان هورمون تستوسترون خون در زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) را کاهش می‌دهد. (23)

enlightenedدمنوش‌ها و روغن‌های اسانسی حاصل از سرگل‌های تازه یا خشک شده بابونه آلمانی معطر، طعم‌دهنده و رنگ‌دهنده هستند. (3)

دوز واحد حدود 3 گرم به شکل دمنوش است. برای تهیه دمنوش، یک فنجان (150 میلی‌لیتر) آب جوش را روی 3 گرم بابونه بریزید. روزی 3 تا 4 مرتبه، یک فنجان از این دمنوش را به صورت تازه دم بنوشید. (6)    

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

  • به عنوان خواب‌آور و آرامبخش ملایم: یک فنجان دمنوش بابونه، حدود 45 دقیقه قبل از خواب. (24)
  • برای کاهش قند خون: یک فنجان دمنوش بابونه، بلافاصله بعد از غذا. (25)

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

مصرف بابونه آلمانی در مقادیر غذایی احتمالاً بی‌خطر است. مصرف کوتاه مدت آن به عنوان دارو نیز ایمن به نظر می‌رسد.

مصرف موضعی

مصرف موضعی بابونه آلمانی ایمن به نظر می‌رسد. با این وجود، می‌تواند باعث واکنش‌های پوستی آلرژیک شود و اگر اطراف چشم از آن استفاده کنید، ممکن است باعث سوزش چشم شود.

بارداری و شیردهی

درحال حاضر، اطلاعات معتبر کافی برای دانستن اینکه آیا مصرف بابونه آلمانی در دوران بارداری یا شیردهی ایمن است یا خیر، در دسترس نیست. بنابراین، محض احتیاط، در این دوران از مصرف بابونه پرهیز کنید.

کودکان

مصرف خوراکی یا موضعی بابونه آلمانی به عنوان دارو برای مدت کوتاه، ایمن به نظر می‌رسد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهند که «مصرف خوراکی محصولات مختلف حاوی بابونه آلمانی تا یک هفته» برای نوزادان و «مصرف موضعی روغن حاوی بابونه آلمانی تا 6 هفته برای کودکان و نوجوانان» بی‌خطر است.

شرایط حساس به هورمون مانند سرطان‌ سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم

بابونه آلمانی ممکن است مانند استروژن در بدن عمل کند. اگر شرایطی دارید که در صورت مواجهه با استروژن بدتر می‌شود، از بابونه آلمانی استفاده نکنید.

جراحی

بابونه آلمانی ممکن است با داروی بیهوشی جراحی تداخل ایجاد کند. پس، حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی، مصرف بابونه آلمانی را قطع کنید.

حساسیت به راگوید یا گیاهان مرتبط

افرادی که به گیاهان خانواده کاسنیان یا مرکبان حساسیت دارند، ممکن است به بابونه آلمانی هم واکنش آلرژیک نشان دهند. این گیاهان شامل راگوید، گل‌های داوودی‌، همیشه‌بهار، مینا و ... هستند. (26) یک گزارش موردی نشان می‌دهد که بابونه ممکن است در بیماران مبتلا به تب یونجه و آسم برونشی ناشی از انواع گرده، واکنش‌های آنافیلاکتیک شدید را تسریع کند. (6)

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد. هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

برخی قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن هستند. بابونه آلمانی هم ممکن است اثری مشابه استروژن داشته باشد، اما به اندازه استروژن موجود در قرص‌های ضد بارداری قوی نیست. مصرف بابونه آلمانی همراه با این قرص‌ها ممکن است اثربخشی آنها را کاهش دهد. برخی از این قرص‌ها عبارتند از: اتینیل استرادیول و لوونورژسترول (تریفاسیل)، اتینیل استرادیول و نوراتیندرون (ارتو-نووم 1.35، ارتو-نووم 7.7.7).

مقدار زیاد بابونه آلمانی ممکن است اثری مشابه استروژن داشته باشد، اما به اندازه قرص‌های استروژن قوی نیست. مصرف بابونه آلمانی همراه با قرص‌های استروژن ممکن است اثر این قرص‌ها را کاهش دهد. برخی از این قرص‌ها عبارتند از: استروژن کونژوگه (پرمارین)، اتینیل استرادیول، استرادیول.

برخی از داروها توسط کبد تغییر داده شده و تجزیه می‌شوند. بابونه آلمانی ممکن است سرعت تجزیه کبدی برخی از این داروها را کاهش دهد. مصرف بابونه آلمانی همراه با برخی از این داروها می‌تواند عوارض جانبی و اثرات آنها را افزایش دهد. اگر چنین دارویی مصرف می‌کنید، پیش از مصرف بابونه آلمانی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از این داروها عبارتند از:

  • سوبستراهای CYP3A4: لوواستاتین (مواکور)، کتوکونازول (نیزورال)، ایتراکونازول (اسپورانوکس)، فکسوفنادین (آلگرا) و تریازولام (هالسیون).
  • سوبستراهای CYP1A2: آمی تریپتیلین (الاویل)، هالوپریدول (هالدول)، اُندانسترون (زوفران)، پروپرانولول (ایندرال)، تئوفیلین (تئودور) و وراپامیل (کالان، ایزوپتین).

بابونه آلمانی ممکن است باعث خواب آلودگی و گیجی شود. داروهای آرامبخش هم باعث خواب آلودگی می‌شوند. پس، مصرف بابونه آلمانی همراه با این داروها ممکن است بسیار خواب‌آور باشد. برخی از داروهای اثرگذار بر سیستم عصبی مرکزی عبارتند از: پنتوباربیتال (نمبوتال)، فنوباربیتال (لومینال)، سکوباربیتال (سکونال)، فنتانیل (دوراجسیک، سابلیماز)، مورفین و زولپیدم (آمبین). برخی بنزودیازپین‌ها عبارتند از آلپرازولام (زاناکس)، کلونازپام (کلونوپین)، دیازپام (والیوم)، لورازپام (آتیوان)، میدازولام (Versed)، تمازپام (رستوریل) و تریازولام (هالچیون).

هورمون‌های بدن روی برخی از سرطان‌ها اثر می‌گذارند. سرطان‌های حساس به استروژن، سرطان‌هایی هستند که تحت تأثیر میزان استروژن قرار می‌گیرند. از تاموکسیفن برای کمک به درمان و پیشگیری از این نوع سرطان‌ها استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد بابونه آلمانی هم بر میزان استروژن موجود در بدن اثر می‌گذارد؛ به همین دلیل، ممکن است اثربخشی تاموکسیفن را کاهش دهد. پس، چنانچه تاموکسیفن (نولوادکس) مصرف می‌کنید، از بابونه آلمانی استفاده نکنید.

از وارفارین برای کاهش سرعت لخته شدن خون استفاده می‌کنند. بابونه آلمانی ممکن است اثر وارفارین را افزایش دهد. بنابراین، مصرف همزمان بابونه آلمانی و وارفارین ممکن است لخته شدن خون را بسیار آهسته کند و باعث کبودی و خونریزی شود. (26)

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • از بابونه به عنوان چای یا تونیک (ماده‌ای نیروبخش) بسیار استفاده می‌کنند. برای درمان اضطراب، تشنج، هیستری (نوعی اختلال روانی)، کابوس‌های شبانه، بی‌خوابی و سایر مشکلات خواب بابونه را به صورت خوراکی مصرف می‌کنند. یکی از نقش‌های اصلی بابونه، کمک به درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ شکم، سوء هاضمه، اسهال، بی‌اشتهایی، بیماری‌ حرکت‌، تهوع و استفراغ است.
  • برای درمان کولیک، عفونت مجرای هوایی فوقانی و تب در کودکان و برای تحریک یا افزایش جریان قاعدگی و تقویت رحم زنان نیز از آن استفاده می‌کنند. (1) در قرن ششم، از بابونه برای درمان کمر درد، نورالژی (درد در مسیر عصب)، روماتیسم، بیماری‌های پوستی، سردرد و نقرس استفاده می‌کردند. (6)

برخی سوالات متداول درباره بابونه

دمنوش بابونه یک چای گیاهی محبوب است که از گل‌های خشک شده گیاه بابونه (Matricaria chamomilla) تهیه می‌شود. برای دریافت خواص مفید دمنوش بابونه کافی است روزانه 3 تا 4 فنجان از آن را به تنهایی یا همراه با مقدار کمی آب لیموی تازه و عسل بنوشید!

heart خواص بابونه در طب سنتی: طبق آموزه‌های طب سنتی، بابونه دارای مزایای بالقوه سلامتی و خواص درمانی زیر است:

- درمان اضطراب، تشنج و هیستری (نوعی اختلال روانی)؛

- درمان بی‌خوابی، کابوس‌های شبانه و سایر مشکلات خواب؛

- کمک به درمان اختلالات گوارشی مثل نفخ شکم، سوء هاضمه، اسهال، بی اشتهایی، بیماری‌ حرکت‌، تهوع و استفراغ؛

- درمان کولیک، عفونت مجرای هوایی فوقانی و تب در کودکان؛

- تحریک یا افزایش جریان قاعدگی و تقویت رحم در زنان؛

- درمان کمر درد، نورالژی (درد در مسیر عصب)، روماتیسم، سردرد و نقرس؛

- درمان بیماری های پوستی.

heart خواص بابونه براساس تحقیقات علمی:

1- کمک به داشتن خواب بهتر: بابونه اغلب به عنوان یک درمان طبیعی برای بی‌خوابی و بهبود کیفیت خواب استفاده می‌شود. اثرات آرامبخش بابونه ممکن است مربوط به ترکیب آپیژنین موجود در آن باشد. این ترکیب آنتی‌اکسیدانی به گیرنده‌های خاصی در مغز متصل می‌شود، که ممکن است به شروع خواب و کاهش بی‌خوابی کمک کند.

2- تسکین استرس و اضطراب: بابونه اثرات آرامبخش خفیفی بر روی اعصاب دارد و ممکن است به کاهش استرس کمک کند و باعث آرامش و کاهش علائم اضطراب شود.

3- سلامت دستگاه گوارش (دمنوش بابونه برای معده): بابونه به دلیل خواص گوارشی آن شناخته شده است. جوشانده آن خاصیت ضداسهال دارد و از تجمع مایعات داخل روده جلوگیری می‌کند. همچنین دمنوش بابونه حاوی آپیژنین است. این ترکیب مانع پیشرفت و پخش شدن سرطان های گوارشی می‌شود.

4- ضددرد: برخی از مطالعات نشان می‌دهند که دمنوش بابونه دارای خاصیت ضددرد است. بنابراین مصرف این دمنوش برای تسکین درد قاعدگی هم می‌تواند مؤثر باشد.

5- کاهش چربی خون: دمنوش بابونه برای کاهش میزان کلسترول و تری گلیسرید خون مؤثر است.

6- جلوگیری از افزایش قند خون و محافظت یا بهبود عوارض دیابت: طبق نتایج مطالعه‌ای، مصرف روزانه دمنوش بابونه همراه با وعده‌های غذایی می‌تواند از افزایش قند خون و پیشرفت عوارض دیابت مانند آب مروارید، رتینوپاتی (آسیب به شبکیه چشم)، نوروپاتی (آسیب به اعصاب محیطی) و نفروپاتی (آسیب به کلیه) جلوگیری کند.

7- تقویت سیستم ایمنی بدن: دمنوش بابونه سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به سلامت کلی کمک کند.

8- خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی: بابونه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند. همچنین دارای خواص ضدالتهابی است که می‌تواند برای بیماری‌های مختلف مفید باشد.

9- سلامت پوست: می‌توانید از دمنوش بابونه، به صورت موضعی روی پوست استفاده کنید. از بابونه به دلیل خواص ضدالتهابی و پاک‌کننده پوست، در محصولات مختلف مراقبت از پوست استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از هر محصولی بر روی پوست، یک تست بر روی قسمت کوچکی از پوست بازو انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هیچگونه آلرژی یا حساسیتی ایجاد نمی‌شود.

نوشیدن چای بابونه در زمان سرماخوردگی ممکن است به چندین دلیل به کاهش برخی از ناراحتی‌های مرتبط با علائم سرماخوردگی و بهبود وضعیت شما کمک کند:

1- تقویت سیستم ایمنی بدن: بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. این خاصیت هنگامی که بدن شما در حال مبارزه با ویروس سرماخوردگی است، مهم می‌باشد.

2- اثرات ضدالتهابی: گل‌های خشک بابونه خاصیت ضدالتهابی دارند که می‌تواند به کاهش علائمی مانند گلودرد یا احتقان بینی کمک کند.

3- خواب بهتر: چای بابونه فاقد کافئین است و به دلیل اثرات آرامبخش محبوبیت زیادی دارد. استراحت و داشتن خواب کافی برای بهبود سرماخوردگی بسیار مهم است.

4- لزوم نوشیدن مایعات گرم: نوشیدن مایعات گرم، از جمله دمنوش بابونه، می‌تواند به هیدراته نگه‌داشتن بدن، و به عبارت ساده‌تر رساندن آب کافی به سلول‌های بدن، کمک کند. هیدراته ماندن در هنگام سرماخوردگی مهم است، زیرا می‌تواند به رفع خشکی دهان، خشکی یا خراشیدگی گلو کمک کند و پاکسازی مجاری تنفسی را آسان‌تر کند.

دستورالعمل ساده تهیه دمنوش بابونه برای سرماخوردگی:

مواد لازم:

1- یک عدد دمنوش کیسه‌ای بابونه

2- یک فنجان آب داغ

3- عسل، لیمو ترش یا زنجبیل (به دلخواه)

روش تهیه:

آب را بجوشانید. سپس به سادگی دمنوش کیسه‌ای بابونه را در فنجان آب جوش بیندازید و آب جوش را روی آن بریزید. به مدت 5 دقیقه دم‌بگذارید. اگر تمایل به نوشیدن دمنوشی با مزه و عطر قوی‌تر داشتید، می‌توانید آن را کمی طولانی‌تر دم‌بگذارید. مراقب باشید زمان آن خیلی طولانی نشود چون ممکن است دمنوش‌تان تلخ شود.

- عسل: علاوه بر ایجاد مزه شیرین، می‌تواند گلو درد را هم تسکین دهد.

- آب لیمو ترش: حاوی ویتامین C است.

- زنجبیل: علاوه بر ایجاد مزه گرم و تند، دارای خاصیت ضدالتهاب و تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هم است.

* دمنوش بابونه را گرم بنوشید. نوش جان!smiley

 

* اگرچه دمنوش بابونه برای بهبود سرماخوردگی می‌تواند مفید باشد، اما توجه داشته باشید که نوشیدن این دمنوش درمان قطعی برای سرماخوردگی نیست. بنابراین، چنانچه علائم شما برای مدت طولانی ادامه یافت یا بدتر شد، به پزشک مراجعه کنید!

angry همچنین اگر به گیاهان خانواده کاسنیان (Asteraceae) حساسیت دارید، از نوشیدن دمنوش بابونه اجتناب کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.

بابونه و فشار خون: شواهد علمی محدودی وجود دارد که نشان می‌دهند دمنوش بابونه ادرارآور است و ممکن است تأثیر ملایمی بر کاهش فشار خون داشته باشد.

با این حال، واکنش افراد به گیاهان و مکمل‌های گیاهی می‌تواند متفاوت باشد. اگر نگران تأثیر بابونه بر فشار خون خود هستید، لازم است که با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند بر اساس وضعیت سلامتی خاص شما، داروهای مصرفی و وضعیت سلامت کلی‌تان، توصیه‌های شخصی ارائه دهد.

برخی منابع نشان می‌دهند که بابونه ممکن است رحم را تحریک کند، که به‌طور بالقوه می‌تواند خطر سقط جنین را به‌ویژه در سه ماهه اول افزایش دهد. با این حال، شواهد علمی در این مورد محدود و غیرقطعی است. بنابراین، نوشیدن چای بابونه در دوران بارداری را با پزشک خود در میان بگذارید. برخی از پزشکان ممکن است توصیه کنند مقدار دمنوش مصرفی‌تان را محدود کنید، در حالیکه برخی دیگر ممکن است ترجیح دهند که اصلاً آن را ننوشید.

در دوران شیردهی، قبل از گنجاندن هر گونه غذا یا نوشیدنی جدید به رژیم غذایی خود، از جمله دمنوش گیاهی بابونه، ضروری است با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.

به‌طور کلی نوشیدن دمنوش بابونه که از گل‌های خشک گیاه بابونه تهیه می‌شود و به‌خاطر اثرات آرام‌بخش آن معروف است، در مقادیر متعادل بی‌خطر است. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

broken heart آلرژی: اگر به گیاهانی از خانواده کاسنیان (Asteraceae) مانند راگوید، گل‌های داوودی‌، همیشه‌بهار و مینا حساسیت دارید، ممکن است به بابونه نیز حساسیت داشته باشید. اگر آلرژی دارید، بهتر است از نوشیدن دمنوش بابونه اجتناب کنید.

broken heart حساسیت: برخی از نوزادان ممکن است به ترکیبات خاصی در بابونه حساس باشند. این ترکیبات می‌توانند از شیر مادر به نوزاد منتقل شوند. اگر پس از مصرف دمنوش بابونه، کودکتان بهانه‌گیر یا تحریک‌پذیر به نظر رسید یا معده‌اش نفخ کرد، بهتر است از نوشیدن دمنوش بابونه اجتناب کنید.

broken heart مصرف متعادل: مانند هر نوشیدنی، میانه‌روی در مصرف بسیار مهم است. مصرف زیاد دمنوش بابونه ممکن است منجر به خواب آلودگی شود، بنابراین بهتر است زیاده روی نکنید.

 

* همیشه اطمینان حاصل کنید که دمنوش بابونه‌ای که می‌نوشید از گل‌های بابونه با کیفیت بالا تهیه شده باشد. از مصرف مکمل‌های بابونه یا عصاره‌های تغلیظ شده خودداری کنید، زیرا اثرات آنها نسبت به دمنوش قوی‌تر است و ایمنی آنها برای مادران شیرده به‌خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است.

* به یاد داشته باشید که واکنش‌های افراد به دمنوش‌های گیاهی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین توجه به واکنش بدن خود و نوزادتان بسیار مهم است. در صورت تردید، با پزشک مشورت کنید.

مطالعات علمی که به‌طور خاص بر روی اثرات بابونه بر هورمون‌ها متمرکز شده باشند، محدود هستند. با این حال، نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهند که بابونه ممکن است بر برخی هورمون‌ها و فرآیندهای فیزیولوژیکی در بدن تأثیر بگذارد.

  • استروژن: بابونه حاوی فلاونوئیدها است، ترکیباتی که اثرات استروژنی ضعیفی دارند. این اثرات بسیار خفیف هستند و به احتمال زیاد تغییرات هورمونی قابل توجهی در بدن ایجاد نمی‌کنند. با این حال، افراد مبتلا به شرایط حساس به هورمون (سرطان‌ سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم) باید احتیاط کنند و قبل از مصرف مکمل‌های بابونه در مقادیر زیاد با پزشک مشورت کنند.
  • انسولین: برخی از مطالعات نشان داده‌‍‌اند که عصاره بابونه می‌تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند. بابونه با بهبود «حساسیت به انسولین» ممکن است به‌طور غیرمستقیم بر هورمون‌های مربوط به تنظیم گلوکز (قند خون) تأثیر بگذارد.
  • کورتیزول: چای بابونه اغلب برای تقویت آرامش و کاهش استرس مصرف می‌شود. سطح استرس بالا می‌تواند منجر به افزایش تولید کورتیزول (هورمون استرس) شود. نوشیدن دمنوش بابونه ممکن است به کاهش سطح کورتیزول کمک کند و باعث ایجاد حس آرامش شود.
  • هورمون‌های خواب: بابونه معمولاً به عنوان یک درمان طبیعی برای بی‌خوابی استفاده می شود. با این وجود، بابونه به طور مستقیم بر هورمون‌های خواب تأثیر نمی گذارد، اما اثرات آرام بخش آن بر بدن و ذهن می‌تواند به خواب بهتر کمک کند. Top of Form

اگرچه دمنوش بابونه به‌طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود و دارای فواید بالقوه مختلفی برای سلامتی است، اما اثرات خاص آن بر سلامت زنان، به ویژه در مورد رحم، در منابع علمی به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، بابونه دارای خواصی مانند بهبود هضم غذا، ضدالتهاب، آرامبخش ملایم، کمک به کاهش گرفتگی عضلات رحم و تسکین‌دهنده درد قاعدگی است که ممکن است برای سلامت زنان مفید باشد.

موارد بیشتر

مقالات مرتبط

1- Gardiner, P. (1999). Chamomile (Matricaria recutita, Anthemis nobilis). Retrieved from   https://tratamientocelular.com/papers/cmran.pdf

2- Singh, O., Khanam, Z., Misra, N., & Srivastava, M.K. (2011). Chamomile (Matricaria chamomilla L.): An overview. Pharmacognosy Reviews, 5(9), 82–95. Retrieved from   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3210003/

3- Gupta, V., Mittal, P., Bansal, P., Khokra, S.L., & Kaushik, D. (2010). Pharmacological Potential of Matricaria recutita-A Review. International Journal of Pharmaceutical Sciences and Drug Research, 2(1), 12-16. Retrieved from   https://www.researchgate.net/publication/266968942_Pharmacological_Potential_of_Matricaria_recutita-A_Review

4- Tucker, A. O., DeBaggio, T. (2009). The Encyclopedia of Herbs: A Comprehensive Reference to Herbs of Flavor and Fragrance. United States: Timber Press.

5- Zadeh, J.B., Moradi Kor, N., & Kor, Z. (2014). Chamomile (Matricaria recutita) As a Valuable Medicinal Plant. International journal of Advanced Biological and Biomedical Research, 2(3), 823-829. Retrieved from   https://www.researchgate.net/publication/268803034_Chamomile_Matricaria_recutita_As_a_Valuable_Medicinal_Plant

6- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company.

7- Effendy, E., Sembiring, I.M.B., & Utami, N. (2019). The Effectiveness of Warm Milk and Chamomile Tea on Anxiety Symptomps in the Elderly. International Conference on Natural Resources and Technology, 322-326. Retrieved from https://www.scitepress.org/Papers/2019/85538/85538.pdf

8- Mao, J.J., Xie, S.X., Keefe, J.R., Soeller, I., Li, Q.S., & Amsterdam, J. (2016). Long-term Chamomile (Matricaria chamomilla L.) treatment for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial. Phytomedicine, 23(14), 1735–1742. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5646235/

9- Sebai, H., Jabri, M.A., Souli, A., Rtibi, K., Selmi, S., Tebourbi, O., … Sakly, M. (2014). Antidiarrheal and antioxidant activities of chamomile (Matricaria recutita L.) decoction extract in rats. Journal of Ethnopharmacology, 152, 327–332. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/259917659_Antidiarrheal_and_antioxidant_activities_of_chamomile_Matricaria_recutita_L_decoction_extract_in_rats

10- Lefort, E.C., & Blay, J. (2013). Apigenin and its impact on gastrointestinal cancers. Molecular Nutrition & Food Research, 57(1), 126-144. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mnfr.201200424

11- Srivastava, J.K., Shankar, E., & Gupta, S. (2010). Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. Molecular Medicine Reports, 3(6), 895–901. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283/

12- Agah, S., Taleb, A., Moeini, R., Gorji, N., Nikbakht, H., & Soltani-Kermanshahi, M. (2015). Chamomile efficacy in patients of the irritable bowel syndrome. Der Pharma Chemica, 7(4), 41-45. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/281859945_Chamomile_efficacy_in_patients_of_the_irritable_bowel_syndrome

13- Mohamed, S.S., Abdeltawab, N.F., Wadie, W., Ahmed,L.A., Ammar, R.M., Rabini, S., … Khayyal, M.T. (2021). Effect of the standard herbal preparation, STW5, treatment on dysbiosis induced by dextran sodium sulfate in experimental colitis. BMC Complementary Medicine and Therapies, 21, 168. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1186/s12906-021-03337-8

14- Kato, A., Minoshima, Y., Yamamoto, J., Adachi, I., Watson, A.A., & Nash, A.R.J. (2008). Protective Effects of Dietary Chamomile Tea on Diabetic Complications. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 56, 8206–8211. Retrieved from http://www.pkdiet.com/pdf/herb/chamomile/chamomile.pdf

15- Cemek, M., Kağa, S., Şimşek, N., Büyükokuroğlu, M.E., & Konuk, M. (2008). Antihyperglycemic and antioxidative potential of Matricaria chamomilla L. in streptozotocin-induced diabetic rats. Journal of Natural Medicines, 62, 284–293. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s11418-008-0228-1

16- Beta Cell. ScienceDirect. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/beta-cell

17- Rafraf , M., Zemestani, M., Asghari-Jafarabadi, M. (2015). Effectiveness of chamomile tea on glycemic control and serum lipid profile in patients with type 2 diabetes. Journal of Endocrinological Investigation, 38(2), 163-170. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25194428/

18- Nargesi, S., Moayeri, A., Ghorbani, A., Seifinejad, Y., Shirzadpour, E., & Amraei, M. (2018). The effects of Matricaria chamomilla L.hydroalcoholic extract on atherosclerotic plaques, antioxidant activity, lipid profile and inflammatory indicators in rats. Biomedical Research and Therapy, 5(10), 2752- 2761. Retrieved from http://www.bmrat.org/index.php/BMRAT/article/view/490

19- Saidi, R., Heidari, H., Sedehi, M., & Safdarian, B. (2020). Evaluating the effect of Matricaria chamomilla and Melissa officinalis on pain intensity and satisfaction with pain management in patients after orthopedic surgery. Journal of Herbmed Pharmacology, 9(4), 339-345. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/d715/14dbf5b5bd2fa527e3a89506747dc7b94069.pdf

20- Pirouzpanah, S., Mahboob, S., Sanayei, M., Hajaliloo, M., Safaeiyan, A. (2017). The effect of chamomile tea consumption on inflammation among rheumatoid arthritis patients: randomized clinical trial. Supplement: Nutraceutical and Medicinal Plants, 19(1-S), 27-33.  Retrieved from https://www.mattioli1885journals.com/index.php/progressinnutrition/article/view/5171

21- Shoara, R., Hashempur, M.H., Ashraf, A., & Salehi, A. (2015). Efficacy and safety of topical Matricaria chamomilla L. (Chamomile) oil for knee osteoarthritis: A randomized; controlled clinical trial. Complementary Therapies in Clinical Practice, 21(3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/278050949_Efficacy_and_safety_of_topical_Matricaria_chamomilla_L_Chamomile_oil_for_knee_osteoarthritis_A_randomized_controlled_clinical_trial

22- Chauhan, E.S., & Aishwarya, J. (2018). Nutraceutical Analysis of Marticaria recutita (Chamomile) Dried Leaves and Flower Powder and Comparison between Them. International Journal of Phytomedicine, 10(2), 111-114. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/326680761_Nutraceutical_Analysis_of_Marticaria_recutita_Chamomile_Dried_Leaves_and_Flower_Powder_and_Comparison_between_Them

23- Heidary, M., Yazdanpanahi, Z., Dabbaghmanesh, M.H., Parsanezhad, M.E., Emamghoreishi, M., & Akbarzadeh, M. (2018). Effect of chamomile capsule on lipid‑ and hormonal‑related parameters among women of reproductive age with polycystic ovary syndrome. Journal of Research in Medical Sciences, Retrieved from https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/776636/BB8902E45C5EE91AD8F1889BDE538816.pdf?sequence=-1&isAllowed=y

24- Burch, K. (2020, Jun 30). Yes, chamomile tea does make you sleepy — here's how it can help you fall asleep. INSIDER. Retrieved from https://www.insider.com/does-chamomile-tea-make-you-sleepy

25- Shubrook, N. Top 4 health benefits of chamomile tea. BBC goodfood. Retrieved from https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-chamomile-tea

26- German Chamomile. WebMD.Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-951/german-chamomile

منابع

1- Gardiner, P. (1999). Chamomile (Matricaria recutita, Anthemis nobilis). Retrieved from   https://tratamientocelular.com/papers/cmran.pdf

2- Singh, O., Khanam, Z., Misra, N., & Srivastava, M.K. (2011). Chamomile (Matricaria chamomilla L.): An overview. Pharmacognosy Reviews, 5(9), 82–95. Retrieved from   https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3210003/

3- Gupta, V., Mittal, P., Bansal, P., Khokra, S.L., & Kaushik, D. (2010). Pharmacological Potential of Matricaria recutita-A Review. International Journal of Pharmaceutical Sciences and Drug Research, 2(1), 12-16. Retrieved from   https://www.researchgate.net/publication/266968942_Pharmacological_Potential_of_Matricaria_recutita-A_Review

4- Tucker, A. O., DeBaggio, T. (2009). The Encyclopedia of Herbs: A Comprehensive Reference to Herbs of Flavor and Fragrance. United States: Timber Press.

5- Zadeh, J.B., Moradi Kor, N., & Kor, Z. (2014). Chamomile (Matricaria recutita) As a Valuable Medicinal Plant. International journal of Advanced Biological and Biomedical Research, 2(3), 823-829. Retrieved from   https://www.researchgate.net/publication/268803034_Chamomile_Matricaria_recutita_As_a_Valuable_Medicinal_Plant

6- PDR for herbal medicines. (2000). 2nd ed. Montvale, NJ: Medical Economics Company.

7- Effendy, E., Sembiring, I.M.B., & Utami, N. (2019). The Effectiveness of Warm Milk and Chamomile Tea on Anxiety Symptomps in the Elderly. International Conference on Natural Resources and Technology, 322-326. Retrieved from https://www.scitepress.org/Papers/2019/85538/85538.pdf

8- Mao, J.J., Xie, S.X., Keefe, J.R., Soeller, I., Li, Q.S., & Amsterdam, J. (2016). Long-term Chamomile (Matricaria chamomilla L.) treatment for generalized anxiety disorder: A randomized clinical trial. Phytomedicine, 23(14), 1735–1742. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5646235/

9- Sebai, H., Jabri, M.A., Souli, A., Rtibi, K., Selmi, S., Tebourbi, O., … Sakly, M. (2014). Antidiarrheal and antioxidant activities of chamomile (Matricaria recutita L.) decoction extract in rats. Journal of Ethnopharmacology, 152, 327–332. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/259917659_Antidiarrheal_and_antioxidant_activities_of_chamomile_Matricaria_recutita_L_decoction_extract_in_rats

10- Lefort, E.C., & Blay, J. (2013). Apigenin and its impact on gastrointestinal cancers. Molecular Nutrition & Food Research, 57(1), 126-144. Retrieved from https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/mnfr.201200424

11- Srivastava, J.K., Shankar, E., & Gupta, S. (2010). Chamomile: A herbal medicine of the past with bright future. Molecular Medicine Reports, 3(6), 895–901. Retrieved from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2995283/

12- Agah, S., Taleb, A., Moeini, R., Gorji, N., Nikbakht, H., & Soltani-Kermanshahi, M. (2015). Chamomile efficacy in patients of the irritable bowel syndrome. Der Pharma Chemica, 7(4), 41-45. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/281859945_Chamomile_efficacy_in_patients_of_the_irritable_bowel_syndrome

13- Mohamed, S.S., Abdeltawab, N.F., Wadie, W., Ahmed,L.A., Ammar, R.M., Rabini, S., … Khayyal, M.T. (2021). Effect of the standard herbal preparation, STW5, treatment on dysbiosis induced by dextran sodium sulfate in experimental colitis. BMC Complementary Medicine and Therapies, 21, 168. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1186/s12906-021-03337-8

14- Kato, A., Minoshima, Y., Yamamoto, J., Adachi, I., Watson, A.A., & Nash, A.R.J. (2008). Protective Effects of Dietary Chamomile Tea on Diabetic Complications. Journal of Agricultural and Food Chemistry, 56, 8206–8211. Retrieved from http://www.pkdiet.com/pdf/herb/chamomile/chamomile.pdf

15- Cemek, M., Kağa, S., Şimşek, N., Büyükokuroğlu, M.E., & Konuk, M. (2008). Antihyperglycemic and antioxidative potential of Matricaria chamomilla L. in streptozotocin-induced diabetic rats. Journal of Natural Medicines, 62, 284–293. Retrieved from https://link.springer.com/article/10.1007/s11418-008-0228-1

16- Beta Cell. ScienceDirect. Retrieved from https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/beta-cell

17- Rafraf , M., Zemestani, M., Asghari-Jafarabadi, M. (2015). Effectiveness of chamomile tea on glycemic control and serum lipid profile in patients with type 2 diabetes. Journal of Endocrinological Investigation, 38(2), 163-170. Retrieved from https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25194428/

18- Nargesi, S., Moayeri, A., Ghorbani, A., Seifinejad, Y., Shirzadpour, E., & Amraei, M. (2018). The effects of Matricaria chamomilla L.hydroalcoholic extract on atherosclerotic plaques, antioxidant activity, lipid profile and inflammatory indicators in rats. Biomedical Research and Therapy, 5(10), 2752- 2761. Retrieved from http://www.bmrat.org/index.php/BMRAT/article/view/490

19- Saidi, R., Heidari, H., Sedehi, M., & Safdarian, B. (2020). Evaluating the effect of Matricaria chamomilla and Melissa officinalis on pain intensity and satisfaction with pain management in patients after orthopedic surgery. Journal of Herbmed Pharmacology, 9(4), 339-345. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/d715/14dbf5b5bd2fa527e3a89506747dc7b94069.pdf

20- Pirouzpanah, S., Mahboob, S., Sanayei, M., Hajaliloo, M., Safaeiyan, A. (2017). The effect of chamomile tea consumption on inflammation among rheumatoid arthritis patients: randomized clinical trial. Supplement: Nutraceutical and Medicinal Plants, 19(1-S), 27-33.  Retrieved from https://www.mattioli1885journals.com/index.php/progressinnutrition/article/view/5171

21- Shoara, R., Hashempur, M.H., Ashraf, A., & Salehi, A. (2015). Efficacy and safety of topical Matricaria chamomilla L. (Chamomile) oil for knee osteoarthritis: A randomized; controlled clinical trial. Complementary Therapies in Clinical Practice, 21(3). Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/278050949_Efficacy_and_safety_of_topical_Matricaria_chamomilla_L_Chamomile_oil_for_knee_osteoarthritis_A_randomized_controlled_clinical_trial

22- Chauhan, E.S., & Aishwarya, J. (2018). Nutraceutical Analysis of Marticaria recutita (Chamomile) Dried Leaves and Flower Powder and Comparison between Them. International Journal of Phytomedicine, 10(2), 111-114. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/326680761_Nutraceutical_Analysis_of_Marticaria_recutita_Chamomile_Dried_Leaves_and_Flower_Powder_and_Comparison_between_Them

23- Heidary, M., Yazdanpanahi, Z., Dabbaghmanesh, M.H., Parsanezhad, M.E., Emamghoreishi, M., & Akbarzadeh, M. (2018). Effect of chamomile capsule on lipid‑ and hormonal‑related parameters among women of reproductive age with polycystic ovary syndrome. Journal of Research in Medical Sciences, Retrieved from https://iranjournals.nlai.ir/bitstream/handle/123456789/776636/BB8902E45C5EE91AD8F1889BDE538816.pdf?sequence=-1&isAllowed=y

24- Burch, K. (2020, Jun 30). Yes, chamomile tea does make you sleepy — here's how it can help you fall asleep. INSIDER. Retrieved from https://www.insider.com/does-chamomile-tea-make-you-sleepy

25- Shubrook, N. Top 4 health benefits of chamomile tea. BBC goodfood. Retrieved from https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/health-benefits-chamomile-tea

26- German Chamomile. WebMD.Retrieved from https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-951/german-chamomile