شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

وانیل: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

وانیل نیوشا

نام تجاری گیاه:

Vanilla

نام علمی گیاه:

Vanilla planifolia Andrews

تاریخچه و گیاهشناسی:

گیاه وانیل بومی جنوب و مرکز قاره ی آمریکا و منطقه ی کارائیب است. نخستین بار وانیل توسط توتوناک‏‏‌های (گروهی از سرخپوستان کشور مکزیک) سواحل شرق مکزیک مورد استفاده قرار گرفت. آزتک‏‌ها (تمدنی سرخ پوستی در مکزیک)، پس از غلبه بر توتوناک‏‌ها در قرن 15 میلادی با گیاه وانیل آشنا شدند. آزتک‏‌ها ترکیب وانیل و شکلات را به صورت نوشیدنی مصرف می‏‌کردند. پس از شکست آزتک‏‌ها توسط اسپانیایی‏‌ها، وانیل و کاکائو توسط فردی به نام ارنان کورتز (Hernán Cortés) به غرب اروپا وارد شد. قبل از ورود کریستف کلمب به آمریکا بومیان آن منطقه از وانیل به عنوان دارو و عطر در درمان بیماری‏‌ها و در مراسم مذهبی استفاده می‏‌کردند.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) وانیل

خواص وانیل:

خواص وانیل:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای وانیل

  • دانه‏‌های وانیل حاوی 2-1 درصد وانیلین (4-هیدروکسی-3- متوکسی بنزالدهید) است. بخش عمده ی عطر و طعم وانیل به دلیل وجود ترکیب وانیلین، در آن است.
  • وانیلیک اسید، پی هیدروکسی بنزوئیک آلدهید، تانن، پلی فنول، اسیدهای آمینه ی آزاد و رزین سایر ترکیبات این گیاه هستند.

enlightenedوانیل پس از زعفران دومین ادویه ی گرانقیمتِ جهان است.

enlightenedاولین بار در سال 1780 میلادی توماس جفرسون در پاریس از وانیل برای طعم‏‌دار کردن بستنی استفاده کرد. در حال حاضر نسخه‏‌ی اصلی طرز تهیه ی این بستنی در کتابخانه ی کنگره ی آمریکا نگهداری می‏‌شود.

enlightenedنخستین بار در سال 1819 یک کارآفرین فرانسوی، گیاه وانیل را در جزایر موریس، ماداگاسکار، ریونیون و کومور پرورش داد.

enlightenedتا اواسط قرن نوزدهم میلادی، مکزیک تنها تولیدکننده ی وانیل در جهان بود.

enlightenedهم اکنون، ماداگاسکار بزرگترین تولیدکننده ی وانیل در جهان است و محصول تولیدی این کشور، به نام وانیل بوربون ماداگاسکار شناخته می‏‌شود. پس از ماداگاسکار، اندونزی و مکزیک به ترتیب در رتبه‏ های دوم و سوم تولید وانیل قرار دارند. مکزیک و تاهیتی فقط، 10 درصد از بازار تجارت وانیل را در اختیار دارند. 

  • مقدار مصرف مناسب وانیل بسنگی به چند عامل مانند سن مصرف‌کننده، سلامت و چندین شرایط دیگر بستگی دارد. در حال حاضر اطلاعات علمی کافی برای تعیین محدوده ی دوز مصرفی وانیل وجود ندارد. به یاد داشته باشید که محصولات طبیعی همیشه لزوما ایمن نیستند. اطمینان حاصل کنید که از دستورات مربوطه برروی برچسب های محصول پیروی می‌کنید و پیش از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.
  • در مطالعه‌ای دوز مصرفی برای درمان بیماری کم خونی داسی شکل، روزانه 1 گرم، در دوزهای تقسیم شده به مدت 40 روز است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

مصرف خوراکی وانیل در مقادیر معمول در غذاها ایمن به نظر می‌رسد. اگرچه برخی عوارض جانبی وجود دارد. تماس پوست می‌تواند باعث تحریک و تورم (التهاب) شود. همچنین ممکن است باعث سردرد و مشکلات خواب (بی خوابی) به خصوص برای تولیدکنندگان عصاره وانیل شود.

بارداری و شیردهی

مصرف خوراکی وانیل در مقادیر غذایی برای زنان باردار و شیرده به نظر ایمن می‌رسد. باید از مصرف مقادیر دارویی زیاد، تا کسب اطلاعات بیشتر، پرهیز شود.

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

در حال حاضر اطلاعاتی در مورد تداخل دارویی با وانیل دردسترس نمی‌باشد.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • مزاج وانیل گرم و خشک است و درطب سنتی  وانیل را ماده‌ای نشاط‏ آور می‌دانند که با تاثیر روی سیستم عصبی و مغز انسان موجب کاهش ترس و رفع افسردگی می‌شود. 
  • از وانیل به طور سنتی در درمان درد و زخم معده، سؤهاضمه، کاهش وزن، کاهش اضطراب، تنظیم قاعدگی، درمان سینوس و سرفه، تحریک ترشح هورمون‌های مردانه و زنانه، کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب استفاده می‏ شود.
  • در گذشته وانیل تازه را برای مراقبت از پوست در برابر نور خورشید به کارمی‏ بردند. 
  • پوسته‏ ی وانیل دارای دانه‌های ریز معطری است که در شیرینی پزی و ساخت لوازم آرایشی کاربرد دارد. 

مقالات مرتبط

منابع