شنبه 08 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

جینسینگ: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

جنسینگ (جینسینگ) نیوشا

نام تجاری گیاه:

Asian Ginseng

نام علمی گیاه:

Panax ginseng C. A. Meyer

تاریخچه و گیاهشناسی:

جینسینگ (جنسینگ) یک گیاه کم رشد، سایه دوست و چند ساله، متعلق به خانواده  Araliaceae است. واژه انگلیسی جینسینگ را از اصطلاح  چینی «رِن شِن» گرفته اند. رِن به معنای «شخص» و شِن به معنای «ریشه ی گیاه» است. این نام، اشاره به ریشه ی چنگالی شکل جینسنگ است که به پای انسان شباهت دارد. در کتاب های طب سنتی ریشه ی گیاه جینسینگ را به عربی، "جنسه" و "جنسا"می نامند. نام Panax هم از کلمه ای یونانی به معنای «درمان گر» گرفته شده است. نظارت بر مزارع جینسینگ چین و کُره در قرن شانزدهم میلادی آغاز شد. در دهه ی آغازین قرن بیستم، چون محصولی که از مزارع طبیعی به دست می آمد جوابگوی تقاضای مردم برای این گیاه نبود، کُره، کشت تجاری آن را آغاز کرد که تا امروز ادامه داشته است. در سال 2010، تجارت جهانی جینسینگ در حدود 80 هزار تن بود که تمام این حجم در چهار کشور تولید می شد: چین، کره ی جنوبی، کانادا و ایالات متحده آمریکا. شکل انسان مانندِ ریشه ی جینسینگ باعث شد گروهی از گیاه شناسان قدیمی اروپا معتقد باشند که ریشه ی این گیاه می تواند بخش های مختلفی از بدن انسان را تقویت کند. سال ها، ریشه ی این گیاه برای درمان ضعف، تصلب شریان ها، اختلالات خونی، خون ریزی، کولیت، سرطان و کاهشِ آثار بیماری های ناشی از افزایش سن به کار می رفت.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) جینسینگ

خواص جنسینگ:

خواص جنسینگ:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای جنسینگ

قابل توجه ترین ترکیبات فعال جینسینگ آمریکایی، گروهی از تری ترپنویید ساپونین ها معروف به جینسنوزیدها هستند. عمده ترین جینسنوزید موجود در جینسینگ آمریکایی جینسنوزید Rb1 است.

 تانن‌ها، الیگوساکارید‌ها، مونوساکارید‌ها (گلوکز، گالاکتوز، آرابینوز، رامنوز و مانوز)، ترکیبات فنلی، اسیدهای آمینه، روغن‌های فرار، ویتامین‌ها و مواد معدنی از ترکیبات دیگر جینسینگ هستند.

enlightenedشکل ریشه جینسینگ در میان گونه ها متفاوت است و برای تشخیص انواع جینسینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

enlightenedاز چین های اطراف گردنه ریشه جینسینگ می توان به سن گیاه پی برد؛ این موضوع مهم است، چرا که جینسینگ آمریکایی از 6 سال پس از رشد آماده مصرف می شود.   

دوزهای خوراکی که در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته است:

  • بر اساس مونوگراف های کمیسیون E آلمان،  1-2 گرم از پودر خام ریشه خشک شده، روزانه تا 3 ماه می تواند مصرف شود.

 

  • در بسیاری از آزمایشات بالینی، دوز ریشه خام در محدوده 0.5-3 (گرم/ روزانه) و دوز عصاره ها معمولا در محدوده 100-400 میلی گرم است. 

جینسینگ آمریکایی باید 2 ساعت مانده به هر وعده غذایی مصرف شود؛ اگر خیلی قبل تر از غذا مصرف شود ممکن است قند خون را به میزان زیاد کاهش دهد.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

عوارض جانبی حاصل از مصرف خوراکی جینسینگ، شامل اسهال، خارش، بی خوابی، سردرد و عصبانیت است. جینسینگ در برخی افراد، ممکن است باعث ضربان قلب سریع، افزایش یا کاهش فشار خون، حساسیت پستان و خونریزی در زنان شود. عوارض جانبی غیرمتداول گزارش شده شامل سندرم استیونز- جانسون (نوعی بیماری پوستی)، آسیب کبدی و واکنش های آلرژیک شدید است.

بارداری و شیردهی

در دوران بارداری از مصرف جینسینگ پرهیز شود.

دیابت

مصرف همزمان جینسینگ با داروهای دیابت ممکن است قند خون را به مقدار زیاد کاهش دهد.

شرایط حساس به هورمون مانند سرطان‌ سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروئیدهای رحم

اگر شرایطی دارید که با قرار گرفتن در معرض استروژن ممکن است بدتر شود (مانند سرطان های پستان، رحم، تخمدان، اندومتریوز (رشد بافت داخلی رحم در جایی بیرون از رحم) یا فیبروئید رحم)، از جینسینگ استفاده نکنید. جینسنوزیدهای موجود در جینسینگ ممکن است عملکرد مشابه استروژن داشته باشند.

اختلالات خواب

دوز بالای جینسینگ سبب بی‌خوابی می شود. اگر مشکل خواب دارید، جینسینگ را با احتیاط مصرف کنید.

اسکیزوفرنی یا سایر اختلال های روانی

دوز بالای جینسینگ با مشکلات خواب و تحریک در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی (نوعی اختلال روانی) مرتبط است. اگر مبتلا به اسکیزوفرنی هستید در مصرف جینسینگ احتیاط کنید.

جراحی

جینسینگ ممکن است بر سطح قند خون اثر بگذارد و با داروهای کنترل کننده قند خون در طول جراحی و بعد ار آن تداخل ایجاد کند. حداقل 2 هفته قبل از جراحی از مصرف آن خودداری کنید.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

وارفارین برای کاهش سرعت لخته شدن خون استفاده می‌شود. جینسینگ اثربخشی وارفارین را کاهش می‌دهد و درنتیجه ممکن است خطر لخته شدن خون را افزایش دهد.

جینسینگ ممکن است بدن را تحریک کند. همچنین برخی از داروهای ضدافسردگی مانند فنلزین (ناردیل) و ترانیل سیپرومین (پارنات)  بدن را تحریک می کنند. استفاده همزمان، باعث عوارض جانبی مانند اضطراب، سردرد، بی حوصلگی و بی‌خوابی می شود.

استفاده همزمان جینسینگ با داروهای ضد دیابت ، ممکن است قند خون را به میزان زیادی کاهش دهد. برخی از این داروها عبارتند از گلیمپیرید (آماریل)، گلیبوراید، انسولین، پیوگلیتازون (آکتوز)، روسیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینز)، گلیپیزید (گلوکوترول) و تولبوتامید (اُریناز).

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • جینسینگ آمریکایی به طور سنتی به صورت چای به عنوان تونیک (نیروزا) و آفرودیزیاک (داروی مقوی نیروی جنسی) استفاده می شود. 
  • جوشانده ی آن برای تسکین سردرد و مشکلات زنان به کار می رود. بنابر گفته ها ریشه جینسینگ آمریکایی از دیدن کابوس در کودکان و نوزادان جلوگیری می کند و مشکلات نفخ و کولیک را درمان می کند.
  • هندی ها از جینسینگ برای درمان انواع اختلالات از جمله ناراحتی معده و چشم درد استفاده می کنند.
  • بومیان آمریکا از این گیاه  به عنوان یک ضد درد، ضد انعقاد، خلط آور، تقویت کننده هضم، کمک کننده به مشکلات زنان و یک مقوی کلی استفاده می کنند.

برخی سوالات متداول درباره جنسینگ

آشواگاندا (نام علمی: Withania somnifera) یک درختچه کوچک چوبی یا گیاهی از خانواده سیب‌زمینی (Solanaceae) است. برخی از گیاه‌شناسان از آشواگاندا به عنوان «جینسینگ هندی» یاد می‌کنند، زیرا بیش از 4000 سال است که به عنوان یک داروی گیاهی سنتی در هند استفاده می‌شود.

گونه‌های مختلف جینسینگ در آسیای شرقی و آمریکای شمالی رشد می‌کنند. جینسینگ کره‌ای یا آسیایی (نام علمی: Panax ginseng C. A. Meyer) گیاهی چندساله و علفی از خانواده عشقه‌ایان (Araliaceae) است. ریشه‌ی جینسینگ ارزش دارویی دارد و به عنوان یک گیاه نیروزا و مقوی استفاده می‌شود.

جینسینگ تازه در دمای اتاق به راحتی فاسد می‌شود. بنابراین، جینسینگ تازه از طریق فرآیند بخارپز و خشک‌کردن به «جینسینگ قرمز» تبدیل می‌شود؛ یا با یک فرآیند خشک کردن ساده به «جینسینگ سفید» تبدیل می‌شود. به‌طور کلی، جینسینگ قرمز در مقایسه با جینسینگ تازه و سفید دارای اثرات بیولوژیکی بسیار بالاتر و عوارض جانبی کمتری است.

جنسینگ هندی بیشتر برای القای خواب و به عنوان درمان در برابر استرس ناشی از انواع کارهای روزانه استفاده می‌شود؛ درحالیکه جنسینگ آسیایی به‌طور سنتی به عنوان یک ماده انرژی‌زا و افزایش‌دهنده میل جنسی استفاده می‌شود.

جینسینگ و عسل به طور جداگانه دارای مزایای سلامتی هستند، اما تحقیقات علمی در مورد اثرات ترکیبی جینسینگ و عسل محدود است.

1- جینسینگ با عسل برای سم‌زدایی بدن: براساس نتایج مطالعه‌ای در سال 2012، مصرف خوراکی ترکیب جینسینگ کره‌ای (جنسینگ آسیایی) و عسل می‌تواند کبد و کلیه‌ها را سم‌زدایی کند و از بدن در برابر اثرات نامطلوب مواد شیمیایی مضر محافظت کند. این خاصیت جینسینگ و عسل به خاصیت آنتی‌اکسیدانی آنها مرتبط است.

2- جینسینگ و عسل برای استرس و افسردگی و بهبود عملکرد مغز: براساس نتایج مطالعات بر روی یک فرمول دارویی سنتی حاوی جینسینگ کره‌ای قرمز و عسل، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که ترکیب جینسینگ و عسل می‌تواند برای درمان فراموشی، کمبود حافظه، آسیب مغزی ناشی از سکته مغزی خفیف و گذرا، استرس و افسردگی ناشی از استرس محیطی و سبک زندگی مفید باشد.

براساس نتایج مطالعات علمی جینسینگ برای بهبود اختلال نعوظ، افزایش میل جنسی، افزایش تعداد اسپرم، افزایش تحرک اسپرم، محافظت از سلول‌ها در برابر سموم محیطی (به عنوان یکی از دلایل کاهش باروری مردان) مفید است. جینسینگ همچنین قدرت باروری مردان را در طول بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت حفظ می‌کند در نتیجه برای بهبود ناباروری مردان مفید است.

  • جینسینگ  برای اختلال عملکرد جنسی زنان: مطالعات علمی نشان داده‌اند که جینسینگ ممکن است به عنوان درمانی جایگزین برای تحریک جنسی و افزایش میل جنسی در زنان مبتلا به اختلال عملکرد جنسی مفید باشد.
  • جینسینگ برای بهبود علائم یائسگی: جینسینگ اثرات قابل توجهی در بهبود عملکرد جنسی و کیفیت زندگی و کاهش علائم یائسگی دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای درمان‌های مرسوم برای ارتقای سلامت زنان یائسه باشد.
  • جینسینگ برای سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS): جینسینگ از طریق فعالیت‌های ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی، می‌تواند از PCOS جلوگیری کند. بنابراین، می‌توان از آن برای پیشگیری و درمان علائم PCOS  استفاده کرد.

جینسینگ یک داروی گیاهی محبوب است که قرن‌ها در طب سنتی به ویژه در شرق آسیا مورد استفاده قرار گرفته است. جینسینگ انواع مختلفی دارد که جینسینگ آسیایی یا کره ای و جینسینگ آمریکایی از شناخته‌شده‌ترین آنها هستند. تحقیقات در مورد اثرات جینسینگ، به ویژه جینسینگ آسیایی، برای بررسی تاثیر آن بر انرژی و خستگی، انجام شده است. برخی از مطالعات نشان می‌دهند که جینسینگ ممکن است به بدن کمک کند تا با استرس سازگار شود و در نتیجه سطح انرژی را بهبود بخشد. در اینجا برخی از یافتههای علمی را بررسی می‌کنیم:

  • بهبود عملکرد شناختی: برخی از مطالعات نشان داده اند که جینسینگ ممکن است اثرات تقویت‌کننده شناختی، از جمله بهبود عملکرد ذهنی، توجه و حافظه داشته باشد. این اثرات می‌تواند به‌طور غیرمستقیم به احساس افزایش انرژی و سرزندگی کمک کند.
  • کاهش خستگی: جینسینگ به‌دلیل پتانسیل آن برای کاهش خستگی و بهبود سطح انرژی مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از مطالعات گزارش کرده‌اند که مکمل جینسینگ ممکن است منجر به افزایش انرژی و کاهش احساس خستگی شود.
  • سازگاری با استرس: آداپتوژن‌ها موادی هستند که به بدن کمک می‌کنند تا با عوامل استرس‌زا سازگار شود، مقاومت در برابر استرس حاد را افزایش می‌دهند یا اثر نیروبخش بر مصرف‌کننده دارند؛ جینسینگ اغلب به عنوان آداپتوژن طبقه‌بندی می‌شود. خواص آداپتوژنیک جینسینگ ممکن است در حمایت از توانایی بدن برای مقابله با استرس، که می‌تواند بر سطح انرژی تأثیر بگذارد، نقش داشته باشد.

yes توجه به این نکته مهم است که اگرچه برخی از مطالعات اثرات مثبت را نشان می‌دهند، اما نتایج می‌توانند متفاوت باشند و تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان این مزایا و مکانیسم‌های خاص درگیر مورد نیاز است. علاوه بر این، پاسخ‌های فردی به جینسینگ می‌تواند متفاوت باشد و برخی افراد ممکن است تغییرات قابل‌توجهی در سطح انرژی تجربه نکنند.

مقالات مرتبط

منابع