يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

پرتقال: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

پرتقال نیوشا

نام تجاری گیاه:

Orange

نام علمی گیاه:

Citrus sinensis (Mill.) Pers.

تاریخچه و گیاهشناسی:

پرتقال از حدود 4 هزار سال پیش از میلاد مسیح در بخش هایی از جنوب غرب آسیا و شمال شرقی هند می روئید. احتمالاً تجار ایتالیایی پس از دهه ی 1450 م یا پرتغالی ها در سده ی 1500 م آن را به خاورمیانه وارد کرده اند. در آن زمان مرکبات، به خصوص پرتقال بیشتر کاربرد پزشکی و دارویی داشته است. پس از مدتی در دهه ی 1640 میلادی پرتقال نزد مردم میوه ای بسیار محبوبی شد. در میانه ی سده ی 1500 میلادی، اسپانیایی ها پرتقال را به جنوب آمریکا و مکزیک وارد کردند. با توجه به مدارک تاریخی که در دست است، مرکبات از طریق ایران از آسیا به سایر نقاط دنیا منتقل شده است. از زمان صفویه به لحاظ تردد کشتی های کشور پرتغال در جنوب ایران بذرهای پرتقال در اختیار مردم جنوب قرار گرفت و کاشت شد . سپس در حدود 300 سال پیش این بذرها از جنوب، به شمال کشور آورده و در شهرستان تنکابن کشت شد. از آن زمان به بعد، به ویژه در اوایل سال 1300 شمسی، گونه ها و ارقام مختلفی از مرکبات وارد ایران شد و در ایستگاه های تحقیقاتی مرکبات یا در باغات کشت شد.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) پرتقال

خواص پرتقال:

خواص پرتقال:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای پرتقال

ویتامین C، کاروتنوئیدها، ایزوهسپریدین، لیمونین، نارینجین، فلاونوئیدها، هسپریدین، لیمونن و ترپنیول.

enlightenedدرخت پرتقال هیبرید دو درخت گریپ فروت چینی و نارنگی است.

enlightenedکلمه ی انگلیسیOrange  از کلمه عربی نارنج (Narange) مشتق شده است. کلمه ی پرتقال تا قرن چهاردهم به صورت narange نوشته و خوانده می شد اما به تدریج با از دست دادن حرف N به کلمه‌ی Orange  تبدیل شد.

enlightenedکریستف کلمب در اواخر قرن 15 میلادی، نخستین درخت پرتقال را در جزایر کارائیب کاشت.

enlightenedنخستین بار در قرن 16 میلادی، یک اسپانیایی به نام Ponce de Leon پرتقال را به ایالت فلوریدای آمریکا وارد کرد.

دوز روزانه توصیه شده 10 تا 15 گرم است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است. پتانسیل کمی برای ایجاد حساسیت به واسطه تماس پوست با روغن فرّار آن وجود دارد.

بارداری و شیردهی

به نظر می‌رسد مصرف پرتقال در مقادیر معمول غذایی ایمن است.

کودکان

مصرف مقادیر زیاد پوست پرتقال، منجر به ایجاد کولیک در کودکان می شود.

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

مصرف مقادیر زیاد آبمیوه پرتقال ممکن است میزان جذب سلیپرولول (Celicard) و درنتیجه عملکرد دارو را کاهش دهد. در صورت مصرف این دارو از مصرف مقادیر زیاد آبمیوه پرتقال خودداری نمایید.

نوشیدن مقادیر زیاد آبمیوه پرتقال ممکن است میزان جذب ایورمکتین و درنتیجه اثربخشی دارو را کاهش دهد.

نوشیدن آبمیوه پرتقال ممکن است باعث افزایش میزان جذب پروستاتین (پراوچول) و در نتیجه افزایش سطوح دارو در بدن شود و احتمال عوارض جانبی دارو را افزایش دهد.

آبمیوه پرتقال غنی شده با کلسیم می‌تواند مقدار جذب برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها در بدن را کاهش دهد. کاهش جذب آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند عملکردشان در برابر عفونت را کاهش هد. آبمیوه پرتقال بدون کلسیم بعید است که بر آنتی‌بیوتیک‌های کینولون اثر بگذارد. برخی از آنتی‌بیوتیک‌های کینولون عبارتند از سیپروفلوکساسین (سیپرو)، انوکساسین (Penetrex)، گاتی‌فلوکساسین (Tequin)، لووفلوکساسین (لواکویین)، لومفلوکساسین (ماکساکین)، موکسی‌فلوکساسین (آوِلوکس)، نورفلوکساسین (نوروکسین)، اوفلوکساسین (فلوکسین) و ترووافلوکساسین (ترووان).

پرتقال می‌تواند میزان جذب داروی فکسوفنادین (آلرژن) و اثربخشی آن را کاهش دهد.

برخی داروها توسط پمپ‌هایی به طرف سلول حرکت می‌کنند. پرتقال می‌تواند عملکرد این پمپ‌ها و میزان جذب برخی داروها را تغییر دهد. در حال حاضر اطلاعات کافی درباره میزان اهمیت این تداخل در دسترس نیست. تا زمانی که اطلاعات بیشتر بدست آید، آبمیوه پرتقال همراه با این داروها باید با احتیاط مصرف شود. برخی از این داروها عبارتند از اتوپوزاید، پاکلیتاکسل، وینبلاستین، وینکریستین، ویندسین، کتوکونازول، ایتراکونازول، آمپرناویر، ایندیناویر، نلفیناویر، ساکوییناویر، سایمتیدین، رانیتیدین، دیلتیازم، وراپامیل، کورتیکواستروئیدها، اریترومایسین، سیزاپراید (پروپول‌زاید)، فکسوفنادین (آلگرا)، سیکلوسپورین، لوپرامید (ایمودیوم) و کینیدین.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم

از پرتقال و پوست آن به طور سنتی در درمان سرماخوردگی، اختلالات کبدی، روماتیسم، شوک روحی، ناراحتی های گوارشی و لک های پوستی استفاده می شـود. این میوه مقوی معده و ادرارآور است. کلسترول خون را کاهش می دهد. در طب سنتی از آب پرتقال برای درمان ناراحتی های صفراوی استفاده می شد. 

منابع