يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

میخک: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

میخک نیوشا

نام تجاری گیاه:

Clove

نام علمی گیاه:

Syzygium aromaticum (L.) Merr. & Perry

تاریخچه و گیاهشناسی:

میخک از غنچه گل خشک شده درخت همیشه سبز Syzygium aromaticum تهیه می شود. اگرچه این درخت بومی جزایر مالوکو در اندونزی است، اما میخک ها به طور طبیعی در هند، تانزانیا، سریلانکا، برزیل و ماداگاسکار رشد می کنند. بیش از 2000 سال، از میخک و روغن آن در طب سنتی هندی و چینی استفاده شده است. در قرن چهارم، بازرگانان عرب شکوفه های میخک را به اروپا آوردند. در طول قرن های هفتم و هشتم میلادی در اروپا، از میخک به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شد. امروزه، در بسیاری از خانه ها از میخک به عنوان ادویه استفاده می کنند و شواهد نشان می دهند که استفاده از آنها به عنوان یک داروی درمانی در برابر ارگانیسم های مضر همچنان رو به رشد است.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) میخک

خواص میخک:

خواص میخک:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای میخک

فنیل‌پروپانوئیدها مانند کارواکرول، تیمول، اوژنول و سینامالدئید؛ فنولیک اسیدها مانند گالیک اسید و مشتقات آن، هیدروکسی بنزوئیک اسیدها، کافئیک اسید، فرولیک اسید، سالسیلیک اسید و هیدروکسی سینامیک اسیدها؛ فلاوونوییدها مانند کامپفرول و کوئرستین.

enlightenedنام این ادویه میخی شکلِ قهوه ای و سخت، از واژه لاتین Clavus به معنی "میخ" گرفته شده است.

enlightenedاسانس استخراج شده از شکوفه های خشک شده میخک در صنایع عطرسازی و طعم دهنده ها و چاشنی ها استفاده می شود.

enlightenedکاربرد جدید میخک، استفاده از آن به عنوان «عامل از بین برنده لارو حشرات» است.

enlightened2000 سال پیش چینی ها برای رفع بوی بد دهان از انواع میخک ها استفاده می کردند و هر شخصی که با امپراطور ملاقات داشت ملزم به جویدن میخک بود.

  • بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) مقدار روزانه قابل قبول میخک 2.5 میلی گرم/کیلو گرم (به ازاء وزن فرد) است. 
  • مصرف روغن اسانسی میخک در غلظت های کم تر از 1500 میلی گرم/ کیلو گرم به طور کلی ایمن شناخته شده است.

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است. واکنش‌های آلرژیک به اوژنول به ندرت رخ می‌دهد. روغن غلیظ میخک می‌تواند باعث تحریک لایه مخاطی شود.

* میخک خشک می تواند باعث حساسیت و تحریک دهان و آسیب بافت دندان شود. استفاده مکرر از روغن میخک در دهان یا روی لثه می‌تواند به لثه ها، مغز دندان، پوست و غشاهای مخاطی آسیب بزند.

بارداری و شیردهی

مصرف خوراکی میخک در مقادیر غذایی احتمالا ایمن است. در حال حاضر اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد ایمنی مصرف میخک در مقادیر دارویی دردسترس نیست، اگر باردار یا شیرده هستید، از مصرف آن خودداری کنید.

کودکان

در کودکان مصرف خوراکی روغن میخک از طریق دهان احتمالا ناایمن است و می تواند منجر به عوارض جانبی شدید مانند تشنج، آسیب کبدی و عدم توازن مایعات در بدن شود.

اختلالات خونریزی

روغن میخک حاوی ماده شیمیایی به نام اوژنول است که به نظر می رسد سرعت لخته شدن خون را کاهش می دهد. ممکن است مصرف روغن میخک باعث خونریزی در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی شود.

جراحی

ممکن است روغن میخک باعث خونریزی در حین یا بعد از عمل جراحی شود. حداقل 2 هفته قبل از عمل جراحی از میخک استفاده نشود.

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

میخک ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف هم زمان آن با داروهایی که آنها هم لخته شدن خون را آهسته می‎کنند، ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. میخک حاوی اوژنول است که می‌تواند لخته شدن خون را آهسته کند. اوژنول بسیار معطر است و بوی متمایز میخک مربوط به آن است. برخی داروهایی که لخته شدن را آهسته می‌کنند عبارتند از  آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیکلوفناک (ولتارن، کاتافلام)، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (آناپروکس، ناپروسین)، دالتپارین (فراگمین)، اِنوکساپارین (لوونوکس)، هپارین و وارفارین (کومادین).

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم

از گذشته دور، میخک کاربرد دارویی و آشپزی داشت. روغن آن به عنوان یک خلط‌ آور و ضد تهوع و استفراغ با نتایج بالینی متناقض استفاده می شده است. میخک یک درمانگر سنتی برای تسکین درد دندان، درد گوش، فشار خون، درد ناشی از سوختگی و زخم ها است. در طب سنتی چین، میخک به نام «Ding Xiang» یا «ادویه ی میخی شکل» شناخته شده است و برای درمان سوء هاضمه، تهوع، استفراغ و عفونت مورد استفاده قرار می گیرد. از میخک برای کاهش درد دندان استفاده می شود. در مناطق گرمسیری آسیا میخک برای درمان عفونت های گوناگون مانند مالاریا، وبا و سل استفاده می شد. 

مقالات مرتبط

منابع