يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

دارچین: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

دارچین نیوشا

نام تجاری گیاه:

Cinnamon

نام علمی گیاه:

Cinnamomum verum J.Presl

تاریخچه و گیاهشناسی:

هزاران سال است که انسان از دارچین استفاده می‌کند و پوست درخت آن را برای ادویه بکار می‌برد. مستندات نشان می‌دهد این گیاه از دوران باستان استفاده می‌شده و بازرگانان عرب آن را به اروپا وارد کرد‌ اند. بازرگانان عرب دارچین را از مسیرهای زمینی به بندر اسکندریه در مصر منتقل می کردند، که توسط بازرگانان ونیزی که خرید و فروش دارچین در اروپا در اختیار ایشان بود، خریداری می‌شد. اعراب به مدت تقریباً 3000 سال نبض تجارت ادویه از جمله دارچین، (از 1500 پیش از میلاد تا 1500پس از میلاد) را در اختیار داشتند و نیز مهمترین مرکزِ واردات ادویه به اروپا محسوب می‌شد. 

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) دارچین

خواص دارچین:

خواص دارچین:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای دارچین

  • پوست دارچين داراي 0.5 2.5 درصد اسانس، شامل بيش از 50 تركيــب مختلــف اســت كــه 65-80 درصــد آن را ســينام آلدهيد تشكيل ميدهد.
  • ساير تركيبـات آن عبارتنـد از: سـيناميك اسيد، تركيبات فنلي مانند اوژنـول، فلانـدرن وسـافرول، تركيبـات ترپني مثل ليمونن ولينالول، ترانس سينام آلدهيـد، تانن،كومـارين، رزين، تركيبات فنيـل پروپـاني مثـل هيدروكـسي سـينام آلدهيـد ، طعــم شــيرين دارچــين بــه علــت مــانيتول آن اســت.

enlightenedامروزه دو نوع دارچین تجاری وجود دارد: دارچین سیلان و دارچین کاسیا. اصلی ترین تولید کننده ی دارچینِ کاسیا، کشور اندونزی است. این نوع دارچین، بو و عطر قوی تری نسبت به دارچین سیلان دارد. دارچین سیلان گران تر است و بیشتر در سریلانکا تولید می شود و عطر و طعم ملایم تری برای تهیه و پخت نان و نوشیدنی های گرم مثل قهوه و شکلات داغ دارد.

enlightenedمصریان باستان در حدود 2000 سال پیش از میلاد مسیح در فرآیند مومیایی کردن، از دارچین برای معطر کردن مردگان خود استفاده می کردند.

enlightenedکتاب مقدس یهودیان، چندین بار به ادویه هایی مثل دارچین اشاره کرده است: نخستین بار زمانی است که به موسی امر می شود از دارچین شیرین (qinnāmôn) و سنا در روغن مقدس استفاده کند.

  • دوز واحد استاندارد دارچین 0.5 تا 1 گرم است.
  • بر روی 0.5 تا 1 گرم از پوست درخت دارچین آب داغ بریزید و پس از 10 دقیقه آن را صاف کنید. یک فنجان از این دمنوش را 2 تا 3 مرتبه روزانه بنوشید.

بین وعده‌های غذایی.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

به‌طورکلی، هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است. به دلیل وجود ترکیب سینامالدئید در دارچین، ممکن است باعث ایجاد حساسیت در برخی افراد شود.

بارداری و شیردهی

دارچین نباید به زنان باردار تجویز شود.

دیابت

دارچین می‌تواند سطوح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 پایین آورد. چنانچه مبتلا به دیابت هستید و دارچین مصرف می کنید، به علائم قند خون پایین (هایپوگلایسمی) توجه کنید و قند خونتان را به دقت کنترل کنید.

فشار خون پایین

دارچین می‌تواند فشار خون را پایین آورد. مصرف دارچین می‌تواند باعث افت فشار خون در افرادی که فشار خون پایین دارند، شود.

جراحی

دارچین می تواند بر روی سطوح فشار خون و قند خون اثر بگذارد و ممکن است با کنترل فشار و قند خون در طول جراحی و بعد از آن تداخل ایجاد کند. حداقل 2 هفته پیش از جراحی مصرف دارچین را متوقف کنید.

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

پوست درخت دارچین می‌تواند قند خون را کاهش دهد. داروهای دیابت نیز برای پایین آوردن قند خون استفاده می شوند. مصرف چوب داچین همراه با داروهای دیابت می تواند باعث افت شدید قند خون شود. برخی داروهای مورد استفاده برای دیابت عبارتند از: گلیمپراید (آماریل)، گلیبوراید، انسولین، پیوگلیتازون (اکتوز)، روزیگلیتازون (آواندیا)، کلرپروپامید (دیابینیز)، گلیپیزاید (گلوکُترول) و تولبوتامید (اریناز) هستند.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم
  • در چین باسـتان دارچین بـرای بهبود دردهای مفصلی و نارسایی تنفسی استفاده می شد.
  • لقمان حکیم جوشانده ی این گیاه را بـرای بیمـاری های عصبی معـده و روده تجـویز می کرد.
  • دارچـین از نظـر طبیعـت گرم و خـشک است و آن را ضد نفخ، مـدر، بادشـکن، اشـتهاآور، مقـوی معـده، ضدعفونی کننـده، مسکن درد گـوش، ضد ورم، ضـد سرفه و درمان کننده ی تب و لرز و بواسیر و ورم کلیه دانسته اند. 
  • در درمان سـردرد، دنـدان درد، بدبویی دهان، سکسکه، عفونــت مثانه، سرماخوردگی و آنفولانزا، روماتیسم و التهاب مفاصل، ترمیم زخم و رفع لک بـه کار می رود.
  • دارچین محرک عمومی بدن است، جریان خون را تسریع و تنفس را تحریک می کند. این گیاه افزون بر  نشاط آور و ضد دلهـره بودن در درمان جنون هم بکـار می رفتـه اسـت.

مقالات مرتبط

منابع